lördag 31 mars 2012

Earth Hour

Ikväll är det Earth Hour, en global manifestation för att uppmärksamma klimatfrågan genom att släcka lampor och stänga av alla elektriska apparater som inte är nödvändiga mellan kl 20:30-21:30. Förra året deltog 5000 städer i 135 länder och i Sverige släckte varannan ljuset. Initativet kommer från Världsnaturfonden i Australien och har nu spridit sig världen över.

Klimatfrågan har debatterats och informerats och varit ämne för romaner. Har du någon favorit?


Läs om vad som händer i Göteborg HÄR.

Läs mer om Earth Hour HÄR.
/Anna

Foto: Wikipedia

torsdag 29 mars 2012

Främmande eller svensk?

Marie Demker

är professor i statsvetenskap vid Göteborgs Universitet. På tisdag 3 april kl 18.30 kommer hon till Bergsjöns bibliotek på Rymdtorget för att berätta om sin forskning kring främlingsfientlighet och om opinionen kring flykting- och invandringspolitiken.



Föreläsningen är gratis och ingen anmälan krävs.

Välkommen!


Foto: Johan Wingborg
/Eva B.

Gamlestaden är platsen med alla svar!

Här får ni exklusivt ta del av tidigare hemligt historiskt material som klarlägger att Gamlestaden är universums mittpunkt. Tyvärr blev vi avbrutna av kritiker mitt under inspelning. Men vi vågar att sända ändå. Ta en tur till Gamlestaden för att titta på stubben. Om ni vill kan ni passa på att komma in på biblioteket för att låna en bok och träffa våra kunniga bibliotekarier.

Karin & Anna J

Förvirrad av nya Gotlib?

Nu finns det tre filmer om hur du söker och reserverar i nya bibliotekskatalogen GOTLIB. Kolla själv. /Anna


onsdag 28 mars 2012

Veckans ord

Ingen har väl missat att våren är här och då är det lätt att tänka framåt till sommaren. Om en gillar hav som jag, så kan det betyda att en träffar på veckans ord: dykdalb. Det är en anordning bestående av pelare som sitter fast i botten för att förtöja eller styra undan båtar och fartyg. Ofta påträffas dessa i hamnar och kanaler. Den äldre versionen är väldigt fin att se på tycker jag.

Läs mer om dykdalb HÄR.

Anna

tisdag 27 mars 2012

Prekaritet 2.0


På dagens avreglerade arbetsmarknad sitter många fast i tillfälliga jobb, praktikplatser o dyl. I boken Prekaritet 2.0 beskriver engelsmannen Ivor Southwood sina egna erfarenheter som tillfälligt anställd och som arbetssökande. Han skildrar det som döljer sig bakom de vackra fraserna om valfrihet och flexibilitet. Den förra menar han är en chimär och den senare skapar bara nya kontrollverktyg.
Författaren beskriver också den nya avreglerade arbetsmarknaden på ett mer filosofiskt plan. Han hävdar att samtidigt som samhällets skyddsnät håller på att smälta samman så uppstår också en existentiell nöd. Vi uppmanas att hela tiden sträva efter självförverkligande och framgång, samtidigt som strukturen i samhället gör det stört när omöjligt att lyckas.
Han behandlar också hur gränserna mellan arbete och fritid, och mellan arbete och arbetslöshet har suddats ut, och hur vi har fått ett samhälle styrt av formaliteter istället för av behov. Slutligen anser han att traditionella former av motstånd är omöjliga, och han försöker visa på lite alternativa sätt att kämpa emot.
Låna boken i Gotlib.


/leif

Feministisk bokcirkel diskuterar Maken

Maken - en förhållanderoman (1976) av Gun-Britt Sundström betraktas som något av en feministisk bibel. Den läses och hyllas och diskuteras fortfarande. Den handlar om Martina och Gustav och deras förhållande. Det pågår av och till under sju års tid. Gustav vill mer än Martina, hon vill ha frihet medan han vill ha familj och giftermål.


Vi tycker att den är tilltalande, aktuell och välskriven. Möjligen är den något lång vilket gör att intresset falnar lite i mitten, men å andra sidan är den kanske så lång som den behöver vara för att riktigt få fram detta ältande med förhållandet som Martina och Gustav företar sig under så lång tid. Detta att tillhöra någon, hur ska man förhålla sig till sitt eget liv kontra politiska värderingar? Genom den vardagliga skildringen kommer den eviga frågan upp om hur man ska forma sin egen tillvaro. Boken beskriver det som man känner igen men kanske inte har haft ord för innan. Språket är torrt och fullt av humor vilket gör att skrattet ligger nära. På något sätt är det ganska skönt att Martina är så osympatisk, hon är så rak och har integritet. Det hade varit lättköpt att göra henne till en slags moralens väktare. Gustav är jobbigt kontrollerande och trist och intetsägande. Han har det ganska jobbigt med samvaron med Martina just eftersom hon är ganska jobbig att leva med. För Gustav verkar det dock vara viktigare vilken form relationen har, det vill säga kärnfamiljen, än vem som ingår i den.


Eftersom Martina är relativt ointresserad av sexuella relationer och värdesätter den intellektuella vänskapen ifrågasätter vi att hon inte har några dylika relationer till kvinnor. Det är bara män som hon blir så fascinerad av. Framförallt är det underligt att hon inte vårdar sina vänskapsrelationer mer. Och vad är det med älskaren Aron som gör att Martina genast släpper allt så fort han hör av sig? Någon konstig maktobalans? Martina är verkligen skildrad med alla skavanker och osympatiska drag, det finns ingen försköning alls, men som sagt, det är också ganska kul.


Martina är en feministisk pionjär, hon är inte beroende av män, hon vägrar ändra på sig och hon gör motstånd mot förväntningar och normer knutna till kön. De traditionella rollerna är i Maken ombytta. Maken - en förhållanderoman är klassisk, trots tidsmarkörerna känns den inte förlegad eftersom det handlar om eviga teman och frågeställningar som man tampats med i alla tider. Sista delen av bokcirkeln ägnade vi åt att diskutera förhållanden och olika förutsättningar och former - vilket väl är precis vad Gun-Britt Sundström ville med boken.


Nästa gång är det sista bokcirkelträffen för denna termin, då läser vi Jessica Schiefauers Pojkarna.


/AnnaJ