torsdag 12 januari 2012

Vild

2005 kom Vild av Boel Werner ut. En alldeles förträfflig ungdsombok som jag då var övertygad om skulle slå stort. Men det gjorde den inte. Eftersom jag brukar ha näsa för vilka barn och ungdomsböcker som blir populära
så blev jag förvånad över den uteblivna succén. Trots att det var så många år sedan så händer det fortfarande att jag funderar över vad som inte klickade.

Den är välskriven, spännande, originell. Boken handlar om Irma som går i högstadiet och inte har några kompisar. En dag får hon ont i ryggen. Det är något som börjar växa där bak, en svans. Irma håller på att förvandlas, förvildas och hon flyr ut i skogen, där hon lever på vad naturen bjuder henne. Det som gör boken så bra är den övertygande gestaltningen. Förvandlingen sker på ett sätt så att man tror på den. Förvildandet blir intressant och lockande.

Det är urban fantasy och började bli populärt först 2007, ett år efter att första twilightboken givits ut på svenska. Av svenska författare har i år bland annat givits ut Mårten Melins Förvandlad om en kille som förvandlas till katt på nätterna. Per Nilssons bok En morgon stod hon bara där, om en en ängel som gör entré i en skolklass och Cirkeln av Per Strandberg och Sara Bergmark Elfgren för de något äldre som handlar om några tjejer som förvandlas till häxor. För tonåringarna kom också den Augustprisbelönade Pojkarna av Jessica Schiefauer

Om Vild skulle komma ut i dag så skulle den kunna slå stort. Det vet jag eftersom det kommit ut andra böcker i samma genre som inte alls är lika bra men ändå fått många läsare. Jag hoppas på en nyutgåva, inte bara för att jag gillar att ha rätt utan också för att Boel Werner skall få upprättelse som den underhållande urbanfantasyförfattare hon är .

Här kommer några länkar som visar att det inte bara är jag som imponerats av Vild;
Litteratur, Flaskposten, Biblioteken i Lidingö, Mårten Melins blogg.

Låna boken här

/Karin

Inga kommentarer: