Anneli Furmark kommer nu med den grafiska romanen Fiskarna i havet. Den handlar om en tjej Helen som flyttar till Bohuslän och börjar på en folkhögsola för måleri. Det är en näpen liten historia om hennes vacklande inträde i vuxenlivet. Hon har några valhänta kärleksrelationer med en äldre gift man, en finländsk lärare, och en jämnårig tjej som är hennes kurskamrat.
Bilderna är bedövande vackra och suggestiva. Hon fångar landskapet och karaktärerna med sina flyhänta teckningar. Tidsandan är på pricken och det är lite lagom vemodigt och mycket stämningsfullt. På det hela är det en begåvad skildring av hur det kan vara att vara ung. Samtidigt inrymmer den en del diskussioner om meningen med konsten och dess roll i samtiden.
Jag tycker att den här boken är betydligt bättre än fjolårets August & jag. Det är utan tvivel befogat att Anneli Furmark av många anses som en av de mest lovande unga svenska serietecknarna. Givetvis inser jag att det är medvetet som hon har gjort den här berättelsen lite sävlig, men jag skulle önska att hon i sina framtida skapelser för in lite mer nerv, tempo och dramatik.
/leif
August & Jag av Anneli Furmark är en svartvit serienovell och utkommer som nummer två i Galagos bokserie "Svarta Serien". Den handlar om ett överraskande möte mellan litteraturstudenten Sigrid som tar en promenad i Stockholm en slaskig januaridag år 2008 och August Strindberg. Den Store Författaren har hamnat i en tidslucka och är lätt förvirrad och vet inte vad han ska ta sig till, men hon hjälper honom hem till Blå tornet.
Hon tänker ta chansen att till att läsa lusen av honom och säga honom allt det som hon gått och retat upp sig på när det gäller hans mossiga kvinnosyn. När allt kommer omkring så visar det sig inte vara så lätt, då hon har ett mer mångbottnat förhållande till honom.
Det är fina teckningar i boken och jag gillar hur hon fyller varje ruta med skuggor och streck och skapar en dyster stämning. Men tyvärr så tycker jag inte att själva berättelsen är så bra. Den saknar sting och vill inte riktigt lyfta. Ett par gånger är det på väg att bli lite nerv men författaren fullföljer liksom inte ansatserna. Jag tycker också att Sigrid är lite väl vördnadsfull inför författarlegenden.
Anneli Furmark har en egen hemsida där man kan läsa mer om hennes böcker, målningar, serier, utställningar etc.
Låna hennes böcker i GOTLIB. /leif