Visar inlägg med etikett Hjärnan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Hjärnan. Visa alla inlägg

tisdag 28 december 2010

Håller vi på att bli dumma i huvet?


Facebook, Mobiltelefoner, Google, Twitter etc gör oss dummare pga ytligheten, och pga de ständiga avbrotten i koncentrationen de medför. Detta menar Nicholas Carr i sin bok The shallows - what the internet is doing to our brains.
För att belägga sina teorier har han tagit stöd av hjärnforskare. Dessa säger att våra hjärnor hela tiden förändras. Antalet hjärnceller ökar inte, men kopplingarna mellan dem ändras hela tiden genom att nya kopplingar(dentriter) växer ut. Hjärnan formas av vad vi läser, och hur vi läser. Tankebanor som inte används leder till att dentriter dör.
Det författaren vill värna om är vad han kallar djupläsning. När vi läser en text koncentrerat i lugn och ro utvecklar vi ett inlevelsefyllt kreativt tänkande, hävdar han, som överbrygger klyftan mellan känsla och rationalitet. När vi djupläser både växer vi som människor och upptäcker oss själva, fortsätter han.Detta sätt att läsa håller på att gå förlorat, och därmed det sätt att tänka som följer därpå. En bieffekt är, påstår han, är att vi blir mindre empatiska.
Läsningen på nätet stressar sönder medvetandet. Själva avkodningsprocessen blir så påfrestande att de djupa tankar som krävs för att smälta och analysera det lästa blockeras. Han hänvisar till fallstudier, och han refererar till sig själv då han upplever att tolv års flitigt surfande försämrat hans förmåga till koncentration och förmåga att minnas.
Låna boken i Gotlib.
/leif