Visar inlägg med etikett Kortedala bibliotek jubileum. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Kortedala bibliotek jubileum. Visa alla inlägg

torsdag 30 juli 2009

Först, störst, bäst - 1959!


Som en smygstart på höstens femtioårsjubileum på Kortedala bibliotek finns nu en liten utställning med foton och tidningsklipp från de första åren. På den tiden hade Göteborg fyra dagstidningar och alla följde bibliotekets tillkomst, invigning och fortsatta öde.
Kortedala bibliotek var då landets största stadsdelsbibliotek, det första med tonårsavdelning och blev ett föredöme långt utanför landets gränser.
Nu är det ännu större, bättre och fortfarande först ibland, men tyvärr inte med samma generösa öppettider!
I september kommer hela jubileumsprogrammet!
Välkommen till utställningen och biblioteket "in real life"!

Ingrid




torsdag 16 juli 2009

Kortedala firar jubileum!

I oktober firar Kortedala bibliotek 50 år och det ska såklart firas i dagarna sex. Under vecka 41 kommer vi ha samma öppettider som det var när biblioteket slog upp dörrarna; måndag - fredag 11-20, lördag 11-17. Det kommer även att vara en hel del programverksamhet så som stadsvandring, utställning, Kerstin Gunnemark berättar om Kortedala och fest med 60-tals rock. Detaljerat program kommer. Vi kan dock inte hålla oss utan tjuvstartar lördagen den 3 oktober med ett familjeprogram. Jag har även hört ett rykte om att personalen kommer klä sig snyggt och tidsenligt!

/Anna