Visar inlägg med etikett Sofia Nordin. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sofia Nordin. Visa alla inlägg

onsdag 24 november 2010

Det händer nu

Sofia Nordins Det händer nu nominerades till Augustpriset i år och hon nominerades även 2009 för prisade Natthimmel. Det händer nu är en fin och rak berättelse om populära tonårstjejen Stella, som är hemligt tokkär i sin bästa kompis Sigrid. Hon är så kär så kär så hon nästan spricker och vill skrika ut sin kärlek. Men samtidigt skulle det ju vara katastrof om någon någonsin fick veta, allra värst om Sigrid skulle förstå hur det ligger till. Eller skulle det vara det värsta? Stella brottas med malande tankar om "tänk om..?".

Allting skildras utifrån Stellas tankar och känslor. Jag är alltid positivt inställd till berättelser om icke-normativ kärlek och så även denna gång. Speciellt när det riktar sig till ungdomar eftersom det är så svårt att som tonåring veta var man står och det sociala trycket och samspelet är extra viktigt. Sen är jag lite ovan vid att läsa ungdomsböcker. Jag gillar inifrån-perspektivet men när Stella brevväxlar med en äldre lesbisk dam är ordvalen lite... jobbiga att följa. Typ, ba, säkert osv. Det liksom skär i mig lite, jag är sannerligen ingen språkpolis men att läsa det och att höra det är olika saker. Berättelsen är snabb och lättläst och går kanske inte på djupet riktigt. Vissa komplikationer och händelser sveps snabbt förbi vilket är lite synd. Vad jag menar när jag då säger att jag inte är så van vid att läsa ungdomsböcker är att det kanske fungerar jättebra för en viss ålder. Som mer van läsare kanske man har andra krav, jag vet inte? Är det så? För boken är inte dåligt skriven, tvärtom. Det kanske mer är formen, uppbyggnaden. Asch nu babblar jag på: som ungdomsbok tror jag att den är utmärkt!

Läs den eller rekommendera den för närmaste ungdom. Låna här.
/AnnaJ

onsdag 4 november 2009

En fin historia


En av årets augustnomineringar är Sofia Nordins ungdomsroman Natthimmel. Huvudpersonen i berättelsen, Tilda, saknar sin bästa och enda nära vän, Adina, som precis har flyttat och bytt skola. De har känt varandra nästan hela livet. Tilda, som är en mycket osäker och rädd tjej har nu tappat sitt största stöd. Hemma är allt tyst, mörkt och mekaniskt. Alla i familjen stänger dörrarna om sig - såväl fysiskt som mentalt och Tilda är mycket ensam med alla sina känslor. Men så en dag kommer en ny kille till klassen. Tilda vågar trotsa rädslan och ta kontakt. Detta leder till att hon blir inbjuden att delta i ett lajv och att hon får en ny vän. Och framförallt, hon börjar hitta delar av sig själv som hon inte visste fanns. Detta är en välskriven och psykologiskt trovärdig historia om rädslor, mod och att hitta sig själv. Slutet är dessutom befriande öppet.

/malin

Se om Natthimmel finns i Gotlib.