Resultatet av förra veckans fråga var ett glädjande resultat för oss biblioteksfolk. Vi frågade efter era nyårslöften 2011 och en överlägsen vinnare var löftet om att läsa mer! Kul, det bådar ju gott för framtiden och biblioteken.
Apropå biblioteken och framtiden så har det förts diskussioner både här och i massmedia om vad biblioteken egentligen ska syssla med, och en fråga som dykt upp (och väl har varit på tapeten hela tiden) är om det är relevant att det finns TV-spel på biblioteken. Därför frågar vi nu vad ni tycker om saken. Svara i undersökningen till höger.
/AnnaJ
Visar inlägg med etikett TV-spel. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett TV-spel. Visa alla inlägg
onsdag 5 januari 2011
tisdag 9 mars 2010
Fantasirika, fantastiska TV-spel

TV-spelet ICO till PLaystation 2 är något utöver det vanliga. Fantastiska miljöer och en medryckande story där spelstilen inte fokuserar på att framkalla blod och inälvor från 100 motståndare samtidigt (missförstå mig rätt nu, jag älskar sådana spel också). Den unge pojken Ico blir inlåst i ett stort slott eftersom hans huvud är prytt med horn och det ses som ett dåligt omen. Där träffar han på en väldigt skör (typiskt!) flicka vid namn Yorda som är något av ett mysterium. Hon hålls fången i slottet av en drottning som har själviska motiv bakom. Drottningens medhjälpare, ett slags skuggvarelser, försöker röva bort Yorda och Ica försöker rädda henne och ta sig ut ur det stora slottet. Yorda är så hjälplös så Ico måste bokstavligt talat släpa henne med sig för att rädda henne. Det hela är väldigt fint och samtidigt spännande och klurigt. Ico har bara en pinne som vapen och mycket handlar om att lösa problem och hinder. Miljöerna och grafiken var när spelet kom väldigt hänförande.
Shadow of the Colossus är ett spel av samma skapare och ännu vackrare. Här följer man en ung man och hans trogna följeslagare, en häst. Man befinner sig mestadels på hästryggen och letar efter jättestora varelser som man måste döda för att ge livet åter åt karaktärens älskade. Man letar sig fram i vidsträckta landskap och när man hittar en koloss så måste man hitta ett sätt att ta sig upp på den och döda den. De kan vara bevingade eller i vatten och de är så fantastiska och samtidigt skrämmande i sin storhet. Det tar emot att döda dem. Vänskapen med hästen är rörande. Återigen inte ett traditionellt TV-spel.
Nu är det ett tredje spel på gång till Playstation 3, The Last Guardian. Handlingen ska kretsa kring vänskapen mellan en ung pojke och en Trico, en stor fjäderbeklädd varelse inte olik en griffin. Kommer under 2010. Det ser jag verkligen fram mot.
Som ni ser är handlingen i fokus, efteråt har jag snarare en känsla av att jag tagit del av en berättelse snarare än spelat ett TV-spel.
Det bästa av allt är att ICO och Shadow of the Colossus finns att låna på biblioteken i Göteborg. Se om ICO eller Shadow of the Colossus finns inne.
/AnnaJ
Etiketter:
ICO,
Shadow of the Colossus,
The last guardian,
TV-spel
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)