Visar inlägg med etikett föräldraskap. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett föräldraskap. Visa alla inlägg

torsdag 12 april 2012

Veckans ord - vobba

I dag när vi förväntas vara uppkopplade 24/7 så kan det vara svårt att ta ledigt från jobbet. Särskilt svårt kan det vara när vi är hemma och vårdar sjukt barn, eller vabbar, som det kallas.
Enligt undersökningar så brukar ca 75 % av de som tar ut vab göra en del jobb hemifrån, och företeelsen har gett oss ordet vobba, alltså att vabba och jobba samtidigt. Något som Försäkringskassan hävdar är i princip förbjudet. Men det är, enligt dom,ok att kolla några jobbmejl. Men frågan är var gränsen går? En annan fråga är förstås hur FK ska få reda på att en person vobbar?
Det går också att skapa liknande exempel, som vaffa (att ta ledigt för att ta hand om sina föräldrar) eller vappa (vård av partner).
Uppdrag: familj med underrubriken Berättelser från en ny generation familjer är en bok med intressant läsning för den som vill läsa om hur familjer kan fungera och vara. Bland de medverkande skribenterna finns tex Linda Skugge, Katerina Janouch. Ana Udovic skriver ett kapitel om föräldraledighet där hon pläderar att kärlek är att dela föräldraförsäkringen på två.

/leif

tisdag 29 juni 2010

Föräldrarnas tvärtemotbok


Som förälder är det lätt att fastna i ett visst beteende och små vardagsproblem kan växa sig stora och förefalla olösliga. Kanske blir det ständigt konflikter om maten eller om vilka kläder barnen ska ha på sig. Då kan Föräldrarnas tvärtemotbok: 49 lösningar på vardagens problem av Anna Glans och Åse Teiner kanske vara en hjälp.
Författarna vill få oss att inse att genom att göra något annorlunda, som först kan förefalla lite galet, så går det hitta nya infallsvinklar och lösningar. Boken är indelad i tre avsnitt; Växa som vuxen, Bryt vardagsmönstren, och Säg Ja. De består av 49 olika berättelser ur verkliga livet där föräldrarna testar en tokig tanke. Vi får följa vad som då händer i familjen, och vilka nya tankar som det i sin tur för med sig.
Avsikten är att ge föräldrarna självförtroende nog att strunta i omgivningens förutfattade meningar. Istället ska de släppa prestigen, våga lita på sina egna känslor tillåta sig att ha roligt som föräldrar.
/leif