Visar inlägg med etikett jan stenmark. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett jan stenmark. Visa alla inlägg

fredag 2 juli 2010

Pennan i näsan

Jan Stenmarks senaste verk är ingen bladvändare utan ska läsas lite i taget och varje bild för sig. Pennan i näsan är hans tolfte bok och vi hamnar åter igen i det till ytan perfekta folkhemmet men som efter lite korrigering, detaljer och kommentarer från Stenmark får en helt annan betydelse. Det är bra läsning för korta spårvagnsturer och bjuder på många skratt. Den blir dock inte någon favorit och jag tycker nog fortfarande att han var som bäst i Känslan man har från 2001, kanske för att det var första gången jag kom i kontakt med "Stenmarkare".

Fler böcker av Stenmark hittar du i GOTLIB.

/Anna

måndag 29 juni 2009

Vardagsrealism

En bok som underhåller mig och som jag kan läsa om och om är Jan Stenmarks U-sväng inslagen i folie från 2005. I klassisk Stenmarksstil har han i ett avsnitt satt text till foton som han tagit med polaroidkameran, när han cyklat runt i Stockholm. En av mina favoriter är bilden på ett dass med texten:
”Utan hjärna hade vi inte haft en aning om vad hjärtat står för.”
Så enkelt, så tydligt.

Låna Stenmark i GOTLIB.


/Anna