Att vara barn, se orättvisa och vilja förändra är en svår ekvation. Siri går första terminen i femman, hennes föräldrar jobbar mycket så hon har hemnyckeln runt halsen. Efter skolan börjar hon hänga på stan med Linn, Leo och Nizar för att fördriva tiden. Siri och de andra tycker att läraren behandlar Leo orättvist, han får skulden för allt. De går till rektorn men får inget gehör. Samtidigt tycker Siri att hennes föräldrar beter sig konstigt, de säger att de är på resa utomlands men hon har sett dom på stan… Vuxenvärden blir opålitlig. Gänget vill göra rätt och till en början är deras upptåg och bus rätt så harmlösa men snart eskalerar det... Detta är även en bok om vänskap, grupptryck och det svåra med att säga ifrån och att säga rätt saker i rätt situation.
Kadefors är fenomenal på att få en att känna sig som elva år igen och tycka att vuxna är knäppa. Det är ingen idé att förklara för de förstår ändå inte. Jag kan rekommendera Nyckelbarn både för barn och vuxna.
/Anna
Åå det var så härligt att få tag i en riktigt trevlig bladvändare. Det händer inte allt för ofta. Borta bäst av Sara Kadefors handlar om Sylvia som flyr sitt till synes perfekta medelklasslive. Hon är otroligt nog hemlös och bor i sin älskade bil vid en dunge nära en parkering. Varje morgon går hon till IKEA som ligger bredvid. Där gör hon sin morgontoalett, dricker gratiskaffe och glider runt så länge det går. Hon äter diskret rester från andra kunders kvarlämnade tallrikar, provligger sängar och beter sig så himla normalt, som vilken annan besökare som helst. Vad som lurar och gör att en så till synes lyckad och normal människa är hemlös kryper sakta fram. Läsvägen dit var jag försjunken småfnissande åt absurditeter som händer och hur Sylvia ser på sig själv och får insikter om värden i livet. Hon är en minst sagt märklig kvinna som verkar känslokall och till en början tyckte jag att berättelsen bara var smårolig men efterhand inser jag att det finns ett djup utan att det blir pretentiöst.
Se om boken finns inne i GOTLIB. /Anna