Det är onekligen höststämning i luften. Därför är jag extra glad åt att den feministiska bokcirkeln dragit igång igen. Denna termin började vi med att läsa Den blå rullgardinen (1930) av Agnes von Krusenstjerna. Detta är första delen av sju i Fröknarna von Pahlen-serien. Det märks att det är en början, en bok där personporträtt tecknas, vi får bakgrund och sammanhang beskrivna samt ett tvärt slut. Att böckerna gav upphov till en moraldebatt om sexualitet och moral var lite svårt att se i denna bok men vad vi förstår blir det mer av den varan i följande böcker. Med det sagt är det ändå en för tiden ovanlig beskrivning av kvinnors lust och känsloliv.
Den blå rullgardinen handlar om den unga ogifta Petra som ärvt herrgården Eka. När Petras bror dör tar hon hand om hans dotter Angela. Deras nära relation står i fokus, en relation som kommer att bli komplicerad. Bokcirkeln upplevde det som lättläst och trevlig läsning, det finns ett driv som gör att man hela tiden vill veta vad som sker härnäst. Den starka starten tappade dock lite i fart och boken lyfte aldrig. Språket var fantastiskt, med vackra naturskildringar och spännande symbolik.
Kvinnorna beskrivs något endimensionellt, det är som att varje karaktär får representera ett personlighetsdrag. Dock finns det flera intressanta karaktärer. Lärarinnan Elsa är en spännande figur, Betty likaså, medan huvudkaraktärerna Petra och Angela är ganska slätstrukna. Skildringen av Adèle är rätt elak och hon utgör en kontrast gentemot de andra kvinnorna. Hon vill inte ha barn, drabbas av raserianfall, är ogin och elak och helt enkelt inte som en kvinna ska vara: "Hon var ingen riktig kvinna" (sid. 92). Det finns ett ifrågasättande av de sterotypa könsrollerna som är uppfriskande. Trots att Den blå rullgardinen är ganska harmlös är det ändå en feministisk skildring av erotik och med tanke på tiden den skrevs blir det förståeligt att böckerna såldes under parollen "ej för ungdom under 18 år". Vilket är ett utmärkt sätt att få ungdomen intresserad. Och bokcirkelns deltagare blev väldigt nyfikna på fortsättningen.
Nästa gång diksuterar vi dock Suzanne Brøggers omtalade bok Crème fraîche.
/AnnaJ
tisdag 4 september 2012
måndag 27 augusti 2012
För bäbisar i Gamlestadens bibliotek
Vi har bäbisöppet för bäbisar i alla åldrar varje tisdag mellan 18 september och 18 december. Det är drop in från klockan 9.30. 10.10 har vi en enklare sång och ramsstund. Klockan 10.30 har vi dagens programpunkt för vuxna. Programpunkter bestämmer vi tillsammans efterhand och de presenteras i vårt kalendarium.
/Karin
torsdag 23 augusti 2012
UPPLEVELSER VID SJÖN IDAG TORSDAG 23/8
Plats: Bergsjöbadet
Program från scen:
Klockan 18.00 Eva LöfmanKlockan 19.00 Assyriska föreningen i Bergsjön
Grill och kaffe försäljning
Konferencier: Carina Thyremark
För mer information ring:
Pelle Öbom 0707-800005
Agneta Asplund 0736-654009
Buss 58 Hållplats: Atmosfärgatan
fredag 3 augusti 2012
Homo economicus - det enda könet
I sin nya bok Det enda könet: varför du är förförd av den ekonomiske mannen och hur detta faktum förstör ditt liv och världsekonomin dissekerar Katrine Kielos " the economic man", dvs föreställningen att människan är en rationell individ som hela tiden fattar förnuftiga beslut och därigenom maximerar sin egen vinning.
Författaren tar inte avstånd från marknadsekonomin men boken blir till en svidande vidräkning av den ekonomiska nyliberalism som dominerat världen de senaste trettio åren och trängt in i alla möjliga och omöjliga apspekter i våra vardagsliv.
Hon gör en genomgång av ekonomisk idéhistoria ur ett feministiskt perspektiv och hävdar att den ekonomiske mannen är just man - det enda kön som räknas i det av nationalekonomisk teori styrda marknadssamhället. Vi människor sägs där bestå av de egenskaper som traditionellt betecknas som manliga.
Samtidigt lyckas hon visa på en intressant paradox. Föreställningen om att vi är oberoende och rationella är så omhuldad just för att vi inte är det - men vi drömmer om att vi skulle vara sådana för att det skulle göra tillvaron enkel och lättfattlig.
Ofta är resonemangen rätt förenklade, och hon har lånat mycket tankegods från andra skribenter. Det är skrivet i en nästan raljant ton och det är fullspäckat med metaforer,anekdoter och pedagogiska exempel. Men det fungerar för jag lägger ifrån mig boken med känslan av att jag både har blivit road och en smula klokare.
Låna boken i Gotlib
/leif
Författaren tar inte avstånd från marknadsekonomin men boken blir till en svidande vidräkning av den ekonomiska nyliberalism som dominerat världen de senaste trettio åren och trängt in i alla möjliga och omöjliga apspekter i våra vardagsliv.
Hon gör en genomgång av ekonomisk idéhistoria ur ett feministiskt perspektiv och hävdar att den ekonomiske mannen är just man - det enda kön som räknas i det av nationalekonomisk teori styrda marknadssamhället. Vi människor sägs där bestå av de egenskaper som traditionellt betecknas som manliga.
Samtidigt lyckas hon visa på en intressant paradox. Föreställningen om att vi är oberoende och rationella är så omhuldad just för att vi inte är det - men vi drömmer om att vi skulle vara sådana för att det skulle göra tillvaron enkel och lättfattlig.
Ofta är resonemangen rätt förenklade, och hon har lånat mycket tankegods från andra skribenter. Det är skrivet i en nästan raljant ton och det är fullspäckat med metaforer,anekdoter och pedagogiska exempel. Men det fungerar för jag lägger ifrån mig boken med känslan av att jag både har blivit road och en smula klokare.
Låna boken i Gotlib
/leif
Etiketter:
Det enda könet,
feminism,
katrine kielos,
nationalekonomi
måndag 30 juli 2012
Välkommen till din psykos
Välkommen till din psykos är Nanna Johanssons tredje seriealbum. Hon utgår från Sigmund Freuds uppdelning av det mänskliga psyket i ett överjag, ett jag och ett det. Boken inleds med att överjaget skriver ett brev till författaren själv där hon uppmanas att teckna snyggt och att fylla sidorna med smart satir.
Det här ska bli en viktig bok utan fulhet, snusk och svordomar.
Naturligtvis misslyckas överjaget, i Freuds anda, med att styra de två andra delarna. I kapitlet "jaget" vänder hon på sociala konventioner och könsroller på samma träffsäkra sätt som hon har gjort i Fulheten och Mig blir du snart kär i.
I "detet" släpper sluligen alla hämningar och författaren frossar i vulgaritet och fulhet. I att tänka fult, teckna fult och att prata fult. Stundtals är det skarpt och riktigt roligt.
Låna boken i Gotlib.
Det här ska bli en viktig bok utan fulhet, snusk och svordomar.
Naturligtvis misslyckas överjaget, i Freuds anda, med att styra de två andra delarna. I kapitlet "jaget" vänder hon på sociala konventioner och könsroller på samma träffsäkra sätt som hon har gjort i Fulheten och Mig blir du snart kär i.
I "detet" släpper sluligen alla hämningar och författaren frossar i vulgaritet och fulhet. I att tänka fult, teckna fult och att prata fult. Stundtals är det skarpt och riktigt roligt.
Låna boken i Gotlib.
/leif
Etiketter:
Nanna Johansson,
tecknad serie,
Välkommen till din psykos
torsdag 12 juli 2012
Kaninhjärta
Detta är så spännande och vackert skrivet, en känsla av undergång ligger tät över sidorna. En skicklig kombination av deckargåta, övernaturligt och syskonrelationer. Otäck är den och väldigt svår att lägga ifrån sig. Ibland kan det vara knepigt när en karaktär är så osympatisk som Mary, men genom Annes ögon kan vi ändå få en förståelse för henne. En annorlunda, välskriven och väldigt bra debut! Sitter kvar länge.
Låna Kaninhjärta här!
/AnnaJ
Etiketter:
Christin Ljungqvist,
Kaninhjärta,
ungdomsbok,
övernaturligt
måndag 2 juli 2012
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)





