Visar inlägg med etikett Elsa Beskow. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Elsa Beskow. Visa alla inlägg

fredag 1 april 2011

En aprilsaga


Många med mig har fängslats av Elsa Beskows sagovärld genom åren. Jag hade tillfälle att se utställningen om henne på Nordiska Akvarellmuseet i Skärhamn häromåret. Det var både roligt och intressant att göra en närmare bekantskap. Om alla sagorna "håller" än i dag är svårare att svara på, men många anses tidlösa och de lånas en hel del.

Några som ställdes ut kändes lite omoderna. De fantasifulla målningarna gjorde dock ett stort intryck.

"En aprilsaga" tillhör dem som är läsvärda, tycker jag. Den sätter igång fantasin om blommor, natur och väder. April spelar oss ett spratt.

Precis som i verkligheten.



CalleL

fredag 17 juli 2009

Elsa Beskow


För över hundra år sedan skrev och målade Elsa Beskow Historien om den lilla, lilla gumman. Gummans katt blev i slutet av boken ivägschasad ut i skogen av gumman, då katten spillt ut all mjölk. Under alla år har man undrat hur det gått för den lilla katten. 100 år efter utgivningen av denna bok kom fortsättningen. Då författad av Thomas Halling och med illustrationer av Gunna Grähs. Det blev 3 böcker Sagan om den lilla lilla katten, Sagan om den stora stora gubben och Sagan om det allra allra största. Nu får vi äntligen läsa vad som hände katten och gumman. Alla böckerna finns att låna på biblioteket. Passa på att i sommar åka till Skärhamn och Akvarellmuséet och upplev utställningen om Elsa Beskow. Här kan man se över 100 orginalakvareller målade av Elsa Beskow. Anki