Visar inlägg med etikett lästips. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lästips. Visa alla inlägg

torsdag 15 december 2011

Årets bok?!


Har Madeleine Hessérus skrivit årets bok?
Ja, enligt min subjektiva uppfattning är hennes Staden utan kvinnor årets bästa svenska roman.
Hon tar oss med till ett framtida dystert Stockholm. Kvinnorna har slutligen tröttnat på männens våld mot dom ,och de har drivit ut männen och de pojkar som nått puberteten från Södermalm. En mur har byggts som delar staden i två skilda delar.
Berättelsen löper omväxlande i tre olika berättarperspektiv. En kvinna berättar om omständigheterna som ledde till att muren uppfördes, och hur hon bröt upp från ett förhållande och flyttade till stadens andra sida. Den andre berättaren är en man som minns tiden före Muren, och som är aktiv i en motståndsrörelse som vill riva den. För det tredje får vi följa tre unga killars eskapader i den delade staden.
Det här är en mångfacetterad och mångbottnad roman som är skriven på en eftertänksam och sällsynt vacker prosa. På en gång är det dystopi, civilisationskritik, symbolism, samhällskritik och en berättelse om kärlekens problem ur olika aspekter.
Jag tror att det här är en bok som med fördel kan läsas om flera gånger, och att vi vid varje omläsning gör nya upptäckter och tolkningar.
Låna boken här.




/leif

torsdag 29 juli 2010

Om (extrem) löpning, om Haruki Murakami


Jag vet inte om man ska läsa den här boken för att få reda på var ekorren bor, men det finns en hel del tankar om och kring människor och natur i författaren Haruki Murakamis bok, med den långa titeln; Vad jag pratar om när jag pratar om löpning. Det som lockade mig var faktiskt titeln. Här är en som vet vad han talar om, tänkte jag. Och det är det ingen tvekan om.

Boken är skriven under några års tid och för (den inbitne) löparen kan det vara roligt att ta del av en annan (avancerad) motionslöpares motivation och målmedvetenhet.

Murakami springer långlopp och tränar i alla fall cirka tio kilometer dagligen. För den svenske motionslöparen, som jag tror hellre väljer ett motionsspår ute i skogsterräng än stads- och landsvägsmiljö, kan likheterna nog vara större än skillnaderna. Man kan känna igen sig. Jag tror också att egentligen vem som helst kan läsa den här boken med behållning.

CalleL

torsdag 25 mars 2010

Chick lit


Eva Georgson, bibliotekarie vid Klintehamns bibliotek, har gett ut boken Chick lit: Boktips om kvinnor, karriär och kärlek.Hon har valt ut ca 150 chick lit böcker.Oftast är böckerna såväl skrivna av kvinnor, som handlar om, och riktar sig till kvinnor. I regel är de om storstadskvinnor i 20 - 40 års åldern, och de är vanligtvis skrivna i en lätt humoristisk ton.
Kommentarerna till böckerna ger en god bild av innehållet, och förhoppningsvis inspirerar de också till vidare läsning. Såväl inbitna läsare i genren som nybörjare på området får hjälp att hitta nya favoriter.
Asfalt och höga klackar, Familj och vänner, Med män i fokus, Att byta liv, Kvinnor i karriären, Chick Flicks - ett urval av filmer och tv- serier är några av kapitelrubrikerna i boken.


/leif

torsdag 14 januari 2010

Törst

Ett bortglömt författarskap som förtjänar att lyftas fram är Birgit Tengroths. Hon debuterade 1948 med novellsamlingen Törst. Den väckte stort uppseende för dess öppenhjärtiga betraktelser över kvinnlig lust och sexualitet. Året efter gjorde Ingmar Bergman filmen med samma namn, som utgår från novellen Resa mot Arethusa ur novellsamlingen. Den handlar om ett par, vars äktenskap är fyllt av konflikter, som färdas på tåg genom ett krigshärjat Europa. En annan av de bättre novellerna i samlingen är Midsommarnatt som skildrar ett spännande möte mellan författaren själv och en lesbisk dansös.
Birigit Tenghroth hade många strängar på sin lyra. Hon dansade balett och agerade på teatern. Dessutom medverkade hon i trettitalet filmer, och hon skrev artiklar i fIera tidningar, bla Året Runt och Vi. I memoarboken Jag vill ha tillbaka mitt liv skriver hon om ett av sina, inte så lyckliga, äktenskap. Sin kamp mot cancern beskriver hon i Jag trodde du var död.
Förutom ovan nämnda böcker gav hon ut en diktsamling och en handfull romaner och novellsamlingar, samt ett par artikelsamlingar. I sina verk undersöker hon det kvinnliga psyket, och hennes författarskap tecknar bilden av en sensibel, temperamentsfull och i själen olycklig person.
Låna något av hennes verk, eller filmen Törst i Gotlib.
/leif

måndag 11 januari 2010

Magasin Filter

Jag vill rekomendera Läsmagasinet Filter. Det är svårt att säga vad som är den gemensamma faktorn för det som skriv i Filter, men kanske att man försöker att hitta drivkraften bakom händelser. Jag avskyr att prata om djup, men det är nog ändå något sådant som utmärker Filter, de försöker att gå på djupet med sina reportage eller också att letar de efter något som den gängse mediebilden inte fått syn på. Trots att det sällan är ett enda ord som hamnar fel, att hela produktionen andas av härlig självklarhet, så är de olika ämnen som skrivs om på något sätt oförutsägbara, på ett sätt som gör att det känns omöjligt att tröttna. Ja för att dra en hård jämförelse så kan man ju exmpelvis alltid förtutspå att Amelia i varje nummer har något reportage om någon kvinna som det är synd om, ett annat om på hur man skall nå toppen och ett tredje om kroppsliga defekter. Så är det alltså inte i Filter. Här överraskar reportagen och den röda tråden visst finns den, men utan att vara idiotförklarande övertydlig. Tråden är snarare stilistiken och nyfikenheten eller ödmjukheten inför olika samhällsfenomen.

I senaste numret av Filter kan man bland läsa om Clownen Mannes liv; hur han hade det som barn och varför han blev clown, men också om hur han har det i dag. Det är en läsning som gör mig till en stor beundrare av Clownen Manne. Det är så sjukt spännande och fascinerande med mänskor som är starka nog att vara så öppna och sårbara. Självklart kan vi inte alla vara clowner men jag skulle vilja påstå att ganska många har något att lära av Manne.

I ett annat reportage så beskrivs en stor de interna och alltannat än rumsrena bråken i en av Göteborgs största kedja skönhetssalonger. Vi får bakgrunden till den interna konflikten som ledde till att ägarinnan anlitade en torped mot sin svärson. Skönhetssalongskedjan är inte namngiven, men vi som bor här i Göteborg förstår nog vilka de skriver om, det är ju inte så många kedjor med skönhetssalonger i den här stan.

Sedan finns det ett reportage som följer Patrik Sjöberg och Stefan Holms höjdhoppskarriärer, motsättningar och slutligen följer man de bådas samvaro i samband med inspelandet av tvprogrammet Mästarnas mästare 2010.

Ja sedan är det en intervju med en proffesionell Tomte som drabbats av skäggallerig. Numret rymmer också en längre intervju med dokumentärfilmaren Svante Tidholm om hur det var när han för att få material till en film under flera år åkte tilll en av Europas största bordeller

Allt detta och mycket mer får alltså plats i en och samma tidskrift utan minsta ansträgning. Det blir både roligt och lärorikt. Frågan är vad som får mig att läsa om Patrik Sjöberg. Men det funkar och det funkar bra. Jag är imponerad!

Filter som självklart har en Göteborgs redaktion, blev utsedd till årets tidskrift 2009 och finns att låna på Gamlestadens bibliotek. Sicket sammanträffande!

Karin

tisdag 15 december 2009

Muren


Titti Knutssons debut, ungdomsromanen Muren, är en berättelse om en hatfylld konflikt i ett fiktivt samhälle där en mur skiljer två folkgrupper från varandra. På ena sidan lever man i ett materiellt välbestånd och här finns även den militära makten. På den andra sidan muren råder fattigdom och misär. Berättelsen utspelar sig i ett modernt högteknologiskt samhälle. Människorna har svenska namn. Men namnen på de båda folkgrupperna – gnagare och krokodiler – framkallar en lätt surrealistisk stämning som på ett effektivt sätt lyfter upp berättelsen till ett allmängiltigt plan. I händelsernas centrum finns två barn, Peter och Sofia. De lever med sina familjer på var sin sida om muren och deras berättelser växer in i varandra. Ur de båda barnens perspektiv ges konkret inblick konflikten, hur den påverkar dem och deras familjer i vardagen. Våldet eskalerar successivt i berättelsen, så gör även hatet på båda sidor muren. I berättelsens centrum finns också hästar, eller rättare sagt en häst, som erbjuder en ljusglimt, en strimma av hopp om försoning mitt i allt det svåra.

Språket är enkelt, suggestivt. Styckena är små och korta. Tonen är inte sentimental utan saklig, och detta gör att Knutssons roman på ett mycket effektivt och suggestivt sätt berättar en svår och högst aktuell historia där paralleller kan dras såväl bakåt i historien, som till vår samtid. En av årets höjdarböcker på ungdomsfronten, som även passar bra som högläsning.

/malin

måndag 14 december 2009

God julläsning!




Här kommer några boktips inför jul - personalens favoriter - lite av varje som förhoppningsvis kan inspirera. God julläsning önskar Gamlestadens och Kortedala bibliotek!

Algren, Nelson Mannen med den gyllene armen
Andtbacka, Ralf Österbottnisk gotik (poesi)
Badescu, Ramona Pomelo är kär (bilderbok)
Běcević, Zulmir Svenhammeds journaler (ungdom)
Bechdel, Alison Husfrid—en tragikomisk familjeberättelse (tecknad serie)
Berg, Aase Människoätande människor i Märsta (poesi, ungdom)
Björkelid, Anders Ondvinter (fantasy, ungdom)
Boardy, Elin
Allt som återstår
Brøgger, Susanne
Fräls oss ifrån kärleken
Canetti, Elias
Blindheten
Carlsson Bergdahl, Annica Brudar (fakta, ungdom)
Casta, Stefan Simma lugnt, mörten Maud (bilderbok)
Castillon, Claire
Man kan inte hindra ett litet hjärta från att älska
Christie, Agatha Hercule Poirots jul (deckare)
Claudel, Philippe
Brodecks rapport
Collins, Suzanne Hungerspelen (ungdom) Fatta eld (ungdom)
Cunningham, Michael
Märkliga dagar
Dahle, Gro Roy (bilderbok)
Dr. Seuss How the Grinch stole the Christmas! (bilderbok)
Grisham, John Julfritt
Hustvedt, Siri Lily Dahls förtrollning
Marguerite Duras Hiroshima min älskade
Jong, Erica Rädd att flyga
Jordahl, Anneli Jag skulle vara din hund
Kadefors, Sara Borta bäst
Kieri, Katarina Det snöar, Astrakan (kapitelböcker 6-9 år)
Knutsson, Titti Muren (ungdom)
Larsson, Henrik Krigarhjärta, Isöhäxan (fantasy, serie: Blodsarvet)
Lindén, Lisa Det dom inte sa
Lövestam, Sara Udda
Nair, Anita Kvinnor på ett tåg
Pratchett, Terry Svinvinternatt (fantasy)
Roche, Charlotte Våtmarker
Saer, Juan José Upptäckaren
Saint-Exupéry, Antoine de Lille prinsen (kapitelböcker 6-9 år)
Saramago, José Blindheten
Smith, Ali Pojke möter flicka
Taivassalo, Hannele Mikaela Fem knivar hade Andrej Krapl
Thor, Annika & Thor, Per Fyren och stjärnorna (ungdom)
Thorvall, Kerstin
Det mest förbjudna
Waters, Sarah Kyssa sammet
Zahavi, Helen
En djävla helg

tisdag 8 december 2009

Stark debut

Udda av Sara Lövestam vann bok-SM i år. Det är en relationsroman som handlar om tre lite ovanliga personer. Martin är en introvert, hämmad butikschef på Systembolaget. Han tänder bara på kvinnor som saknar ett ben (eller delar av ett ben). Lelle, hans bästis, är lärare och en gränslös, utagerande lesbisk tjej. Slutligen Paula som är språkforskare, och som saknar ett och ett halvt ben. Hon vill helst bara sitta ifred med sitt arbete.
Martin och Paula träffas via nätet, och blir tillsammans, men Lelle kommer in i bilden, och det utvecklas till ett triangeldrama.
Det här är en stark debut av Sara Lövestam. Boken är flyhänt skriven, med fina karaktärsskildringar. Med spänning ser jag fram mot hennes framtida författarskap. I avvaktan på det kan vi följa hennes blogg.



/leif

måndag 7 december 2009

Deckartips


En av säsongens deckare är Någon sorts frid av Camilla Grebe och Åsa Träff. Berättelsen handlar om Siri som är psykoterapeut. Hon driver en praktik med två kollegor, Aina som är en nära vän och Stefan som är en skicklig terapeut men vars privatliv är något dunkelt. Själv mår Siri inte särskilt bra. Hon bor i ensam ett hus i skärgården, är mycket rädd för mörkret, dricker lite för mycket vin på kvällarna och jobbar mycket för att döva sorgen efter sin man som nyligen gått bort. Siris klienter är bland annat Sara, en trasig tjej i tjugoårsåldern som lever ett destruktivt liv, skär sig och har dåliga förhållanden. Där finns Ellinor som har lider av ätstörningar. Det kommer också en ny klient som har tvångsföreställningar om att skada dem han håller kär. Samtidigt får Siri ett brev – någon är ute efter henne, någon som vet oroväckande mycket om henne. Vem? Mörkret kryper allt närmare inpå Siri. En spännande och ganska otäck historia med intressant inblick i en psykoterapeuts arbete och med ett ganska oväntat slut.

/malin

Se om Någon sorts frid finns inne i Gotlib

onsdag 2 december 2009

Tänk klimatsmart - ge en romanretreat i julklapp

Den 17 augusti skrev jag om att koppla av genom att unna sig själv en romanretreat, d.v.s att isolera sig under en dag för att läsa romaner. Jag ville slå ett slag för lustläsandet och samtidigt ge ett kvalitativt bugetalternativ till den exklusiva avkopplingsindustrin.
Nu närmar sig julen och det alltmer högljudda miljölarmet borde få oss att förändra våra konsumtionsmönster även vad gäller julklappar. Det är hög tid att vi börjar inrikta oss på att konsumera upplevelser istället för att köpa onödiga resurslösande ting som några andra har fått oss att tro att vi behöver. Tips på bra upplevelseklappar är biocheckar, restaurangbesök och teaterbiljetter. Men om man vill ge bort en mer exklusiv julklapp som ändå så kan man ge bort en romanretreat. Här är några tips om hur man skall bära sig åt för att få till en bra romanretreat i jul.
Läs igenom det förra blogginlägget och kolla vad jag menar med en romanretreat.
Var lite detektiv så att du kan lista ut ifall romanretreat är något som passar för personen. Att ge bort en sådan här present till någon som inte gillar att läsa rekommenderas inte. Det är ungefär som att ge deoderant till någon som alltid luktar svett, tyket.
Ordna en speciell dag då du tagit reda på att personen kan komma loss. Se till att hitta en plats där personen kan vara ensam under cirka 10 timmar. Det är bra om det är utanför personens hem så att hon kan koncentrera sig på att läsa. Enklast och billigast är kanske i ditt eget hem, men se till att hålla dig borta!
Överlämna presenten i form av ett handskrivet presentkort med tid och plats för retreaten.
Bifoga också ett formulär för att fylla i vilka böcker, vilket snacks och vilken slags mat som önskas. För romanerna kan det vara bra med några alternativ, så att personen inte känner sig tvingad att läsa något som visar sig inte passa. Böckerna lånar du givetvis på biblioteket. Var ute någon vecka i förväg om det är några böcker som du måste reservera för att få tag på (vilket är gratis nu för tiden).
Tips på hur man gör ett snyggt presentkort kan man hitta i Michael Bindefelds bok "Bindefelds inbjudningskort : gör egna kort för årets alla fester" Det är som ni förstår en bok om hur man gör inbjudningskort men är nog det närmste man kan komma om hur man gör egna presentkort.

tisdag 1 december 2009

I cirklarna runt av Cilla Naumann

Cilla Naumann är aktuell med två böcker i år: Kulor i hjärtat är en ungdomsroman och som också nominerades till Augustpriset. Hennes senaste vuxenroman heter I cirklarna runt. Detta är en berättelse om en kvinna som lever ensam i ett hyreshus sedan många år tillbaka. Hon skriver dramatik. Nu skall området kring hennes hus byggas om – eller rättare sagt – ett höghus ska byggas mitt emot. Det är maskiner och buller och lera överallt och hennes gamla hem blir oigenkännligt. Detta är en berättelse om förlust på flera plan. Man förstår att kvinnans man är borta och vad som har hänt rullas sakta upp i takt med att hon skriver på sin pjäs. Hon blir mer och mer störd av maskinerna utanför och går till handgripligheter i sin desperation efter att tysta dem. Språket är poetiskt med inslag av poesi av Circe Maia. Som berättelse tycker jag dock inte den håller hela vägen ut. Det blir lite för stillastående - i min smak. Då föredrar jag Naumanns ungdomsbok, Kulor i hjärtat, som är en samling berättelser som kretsar kring en ung kille. Med olika vardagsnära förlopp manas olika stämningar fram. Förlust är ett centralt tema även i denna bok.

Se om Kulor i hjärtat finns inne i Gotlib

Se om I cirklarna runt finns inne i Gotlib
/malin

fredag 27 november 2009

I hederns skugga

Det hedersrelaterade våldet och förtrycket mot flickor och kvinnor har uppmärksammats på senare tid.Enligt en kartläggning i Stockholm, från i år, så lever mer än var tionde 15-årig flicka i en hederskodex som inskränker deras frihet.Unga män som själva är uppväxta med hedersnormer är ofta de aktiva utövarna av förtrycket.
Socionomen Dilek Baladiz har i boken I hederns skugga: de unga männens perspektiv, sammanställt tio individuella intervjuer med unga män, mellan 15 och 23 år. De har sina rötter i olika grupper och religioner, men de har det gemensamt att de härstammar från samhällen med hedersnormer. Pojkarna berättar om de krav och förväntningar deras familjer har på dem, och vilka förväntningar de själva har på sina systrar och framtida partners. Vi får veta hur de ser på relationer, sexualitet, jämställdhet, hedersrelaterat våld och förtryck, tvångsäktenskap och arrangerade giftemål.
Dilek Baladiz intryck är att killarna tidigare inte har reflekterat på djupet kring dessa frågor. De hade lätt att uttrycka sina åsikter, men de hade svårt att förklara och motivera varför de hade dessa värderingar. Hennes slutsats är att det finns ett stort behov bland ungdomar att diskutera jämställdhets- och hedersrelaterade frågor.
Nyckeln till att komma framåt är, enligt henne, att få killarna att förstå att det här är ett gemensamt problem, att också de drabbas. När kollektivet kräver att medlemmarna lever ett liv enligt hedersnormerna så blir alla offer, om än på olika sätt.
Boken är en utmärkt utgångspunkt för diskussioner med ungdomar. Den innehåller också många förslag på övningar med vilka grupper kan arbeta med den här problematiken.

/leif

torsdag 26 november 2009

Förbjuden kärlek à la Bredow

Nu har det kommit en ny ungdomsroman av Katarina von Bredow. Liksom i flera av hennes tidigare böcker finns även i Bara inte du kärlekstematik med komplikationer. Berättelsen handlar om tjugoåriga Emma som just har flyttat hemifrån till en egen lägenhet. Till en början verkar allt vara frid och fröjd. Hon har sina bästa vänner samlade kring sig på sin inflyttningsfest. Problemen börjar när hon träffar sin väns kille på egen hand och får känslor för honom som hon inte riktigt var beredd på. Emma blir kär i Adrian och ger sig in i ett ångestladdat dubbelspel. Samtidigt blir det komplicerat med Markus - en annan av hennes allra bästa vänner som börjat umgås i skumma kretsar. Ja, relationerna kring Emma trasslar minst sagt till sig. Detta är en välskriven relationsroman med många svåra dilemman och även en hel del action i slutfasen. Åldersöverskridande - god läsning för både unga och vuxna.
Se om Bara inte du finns inne i Gotlib.
/malin

måndag 23 november 2009

Husfrid

Husfrid - en tragikomisk familjeberättelse av Alison Bechdel är en grafisk memoar. Genom hänvisningar till klassiska litterära verk skildrar hon relationen till sin bortgången far. Rik på detaljer och genom humor är detta även en berättelse om hennes komma ut process som degraderas i relation till föräldrarnas dramatiska liv. Det är även en berättelse om huset hon är uppvuxen i, som inte var ett vanligt hus utan hennes fars stora livsprojekt in i minsta skrymsle och vrå. En helt fantastisk berättelse, det bästa seriealbumet jag läst, ja till och med en av de bästa böckerna jag läst!

Bechdel har även gett ut serien Dykes To Watch Out For, även dom mycket läsvärda.
/Anna

måndag 16 november 2009

Kyssa sammet

Sarah Waters har skrivit en en underbar roman med handlingen förlagd till det victorianska England på slutet av 1800-talet. Kyssa sammet heter den.
Huvudpersonen Nancy är ostronöppnerska på sina föräldrars krog. Hon blir handlöst förälskad i Music-Hall artisten Kitty Butler vars specialitet är att uppträda som man. Nancy lämnar familjen och flyttar till London där hon först blir Kittys påkläderska och sedan hennes partner både på och utanför scenen.
Det blir sedan tvära kast i hennes levnadsöde som för henne till samhällets botten, till radikala politiska kretsar och till depraverade sapfiska överklassmiljöer.
Romanen är en stark samhällsskildring som väl fångar tidsandan och miljöerna. Det är också en initierad skildring av kärlekens väsen. Samtidigt visar den på heteronormens förtryck, och behovet av att revoltera mot den. Författaren svarar också för en inträngande gestaltning av en ung kvinnas utveckling och väg till växande självinsikt.

/leif


måndag 9 november 2009

Frances

Frances vill jag ta i min famn. Den lilla flickan Frances har förlorat sin far och får flytta in hos sin faster Ada. I det stora huset bor även farfar som är gammal och förvirrad. Han blir ett komiskt inslag fast att han också är lite sorglig. Till tröst tänkter jag att han inte vet bättre. Frances ankomst i huset förändrar tillvaron för Ada, på var sitt håll lär de känna grannen Louise och hennes tre hundar. Teckningarna är lika sköra som lilla Frances och har en fin samklang med historien. Berättelsen är sorglig men kärleksfull och slutet infirar en spira av hopp och jag bara väntar på att få läsa fortsättningen.

Låna Frances del 1 i GOTLIB.

Joanna Hellgren har även en hemsida värd att besöka.
/Anna

tisdag 3 november 2009

Vi är misfits!

Elin Emil Sandström Lundh och Christoph Emanuelle Fielder reste runt i USA och skrev utifrån det boken Vi är Misfits! queerfeministisk aktivism och anarkistiska visioner. De har intervjuat queeraktivister och sammanställt en dokumentation av vad människor gör och kan göra för att synliggöra och kritisera normer. Boken är en inspiration till alla som vill göra praktik av queerfeminism som annars kan tyckas teoretisk. Det är spännande läsning om människor som lever och kämpar för sina visioner och mot den bild av USA som vi vanligtvis ser. Jag kan dock sakna ett djup i vissa diskussioner även om boken visar ett alternativ och är lustskapande. När jag läste blev jag sugen på att åka bland annat till New York och besöka Bluestockings Radical Bookstore, som inte bara är en bokaffär utan även en mötesplats för aktivister och ett café, eller lyssna på queer hip hop. Kul och nyttig läsning som sagt!
/Anna

onsdag 21 oktober 2009

Blod


Aningen mätt på vampyrböcker är jag nu efter att ha sträckläst ganska många på kort tid. Men bara aningen - för många av dem har en tendens att bita sig fast. För att avgifta mig lite har jag läst en bok som heter Blod, som jag tänkte tipsa om. Den platsar faktiskt inte alls i vampyrgenren. Författaren Åsa Anderberg Strollo, som skrev den fina Bryta om, har nu kommit ut med en ny - lika fin - ungdomsroman. Detta är en berättelse om en tonårstjej som heter Ida, vars värld rasar när hon hittar ett brev som hennes mamma lämnat framme. Brevet är till Idas mamma och skrivet av en man som undrar om han kan vara Idas pappa. Ida, som vuxit upp med en fin och nära relation till sin pappa, vet inte vad hon ska ta sig till. Allt blir kaos. Hennes närmaste vänner Nissa och Julia försöker stötta och hjälpa så gott de kan. Men det är kanske inte endast goda råd de kommer med. De övertygar Ida om att hon kan lida av en svår genetisk sjukdom som hon ärvt av mannen som kanske är hennes biologiska pappa. Det här är en både rolig, galen och mycket finstämd berättelse om en tjej som går igenom en svår livskris. Vad är egentligen viktigast - sociala band eller blodsband? Ida får brottas med den här frågan. Jag gillar också slutet eftersom det både lämnar öppningar och knyter samman. Dagens boktips alltså.

Se om Blod finns inne i Gotlib.

För den som ändå är sugen på lite mer blodiga/ruskiga böcker blir det spöken och vampyrer i bästa Halloween-anda nästa vecka på Kortedala bibliotek. Torsdag den 29 oktober har vi nämligen bokprat på detta tema mellan kl.16-17 för låg- och mellanstadieåldern. Anmäl gärna till 3653085.
/Malin

lördag 17 oktober 2009

Dagens rätt

Mängder av mat slängs dagligen samtidigt som miljoner människor svälter runt om i världen. Det är något som är knas. I reportageboken Dagens rätt - om mat, makt och människovärde belyser journalisterna Gunnar Brulin och Malin Klingzell-Brulin, hur matproduktionen ser ut i världens alla hörn. Vi får möta människor från alla delar i ledet och de lyfter även fram att de som styr över matproduktionen är ett fåtal multinationella företag som motarbetar utvecklingen mot fasta anställningar, bättre arbetsmiljö och demokrati. Det är mycket som ska till för att vi ska nå en verklig förändring. Det här är intressant läsning som sätter knorr på begreppet medveten konsument...
/Anna

tisdag 13 oktober 2009

Ännu mer vampyrer


Ytterligare ett tillskott i den populära vampyrgenren är Törst av Richelle Mead. Det är en ganska intrikat berättelse. Huvudpersonerna, Lissa och Rose, är vampyr (moroi) respektive halvvampyr (dhampir). Mellan dem finns ett starkt band. Rose kan känna Lissas känslor och hon är hennes beskyddare. Det finns nämligen även onda vampyrer, så kallade soroier. De dödar moroierna, de "goda" vampyrerna som står i kontakt med de fyra (eller kanske fem) elementen. Inledningsvis är Lissa och Rose på flykt från Vampyrakademien, skolan de går på. De fångas in och tvingas återvända till skolan. Varför de flytt är till en början oklart men de uppdagas successivt. Lissa är utsatt för hot från olika håll. Intrigerande överklassvampyrer gör hennes liv svårt, någon lägger döda djur i hennes säng och hon mår dåligt psykiskt, kan inte hantera sina känslor. Rose kämpar för att rädda henne. Som sagt, detta är en rätt komplicerad historia som initialt är lite trög men som tar sig på slutet och blir riktigt spännande. En vampyrbok som även rymmer teman som ungdomrelationer och självskadebeteende och som säkert kan fånga många unga läsare som tycker om Twilight. Detta är första delen i en serie, där del två heter Fruset blod.
Se om Törst finns inne i Gotlib

/malin