Visar inlägg med etikett Lev Grossman. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Lev Grossman. Visa alla inlägg

tisdag 29 november 2011

The Magician King

The Magician King av Lev Grossman är uppföljaren till The Magicians. Boken utspelar sig några år efter förra och magikerkungen är förstås Quentin, kung över det magiska landet Fillory. Det är svårt att skriva om denna utan att avslöja för mycket om handlingen i förra. Det är i alla fall inte lönt att läsa The Magician King om man inte läst första boken, så har du inte gjort det så är det dags nu! Så, är det gjort? Ja, var så god, då kan du fortsätta läsa.



Quentin är alltså kung av Fillory tillsammans med tre andra elever från Brakebills, skolan för magiker. Man kan säga att Quentins alla drömmar gått i uppfyllelse. Men ändå är han inte riktigt nöjd. Han är uttråkad av det förslappade livet som kung och suktar efter lite äventyr. Vid en jakt sker så ett mystskt och oförklarligt dödsfall vilket blir upptakten till Quentins stora äventyr. Magin i världen håller på att försvinna och det blir upp tll honom att försöka rädda den. Tillsammans med Julia, en av Fillorys drottningar, hamnar han dock lite på avvägar, då de båda helt plötsligt förpassas tillbaka till verklighetens Brooklyn. Nu måste de försöka hitta ett sätt tillbaka till sitt älskade Fillory.


OK, vad är det som är så bra med denna serie? Tänk magi, magikerskola, Narnia och Harry Potter i en mörk tappning parat med Den hemliga historien för nördiga vuxna. Här handlar det inte om någon mysig sagokänsla, här är det ganska rått och otrevligt. Men så välskrivet, smart och spännande och med intressanta karaktärer. I The Magician King introduceras en ny röst i och med Julia som ju bara var en sidokaraktär i första boken. Julia kom aldrig in på Brakebills utan förde en egen kamp för att lära sig magi. Om allt detta får vi veta i The Magician King. Att lära sig magi på egen hand har krävt en hel del uppoffringar och Julia har fått betala ett alldeles för högt pris.


Jag tänker mig att om det skulle finnas magi i världen, ja då skulle det se ut ungefär så här. Magisk diskbänksrealism på gott och ont. Åhh hur länge måste en vänta på fortsättningen?



/AnnaJ

måndag 22 mars 2010

The Magicians

Lev Grossman är en amerikansk författare som tidigare har skrivit den bästsäljande boken Codex. När jag läste om The Magicians var det enda jag behövde för att snabbt reservera den jämförelsen med Harry Potter-böckerna, dock en mörk och mer vuxen Harry Potter. Nu har jag äntligen läst ut den. Jag säger äntligen för det tog ett tag att komma in i den helt och fullt. Det var inte förrän de sista 160 sidorna som jag verkligen sträckläste den. Men tro inte att detta är ett dåligt betyg, för det är en bra bok. Men när man går in i en läsning och förväntar sig en mörk Harry Potter så är förväntningarna skyhöga.
Så till handlingen: Quentin är en supersmart, superuttråkad och smått deppig tonåring i Brooklyn. Hans enda nöje är egentligen att läsa hans barndoms böcker om den magiska världen Fillory och drömma sig bort. Så plötsligt blir hans högsta önskan verklighet, magi finns på riktigt och han kommer in på en exklusiv skola för magiker där han få lära sig att använda magi. Där träffar han kompisar, hamnar i slagsmål, super och har sex. Men han är fortfarande inte lycklig. Han lär sig att magi har sina svarta sidor och att den magiska världen inte är så sockersöt som han hade hoppats. Efter examen väntar livet som magiker ute i den "riktiga" världen. Så stöter Quentin och hans vänner på en underbar upptäckt som ska komma att ändra allt. Men Quentins största dröm visar sig vara fylld av mardrömmar...

Mörk nutidsfantasy för vuxna som kan jämföras med både Harry Potter och Den hemliga historien. Startsträckan må ha varit lite lång, men i slutet bands alla lösa trådar samman och den visade sig vara en smart, gripande och rolig bok. Jag vill ha mer! Läs den!

Se om boken finns inne i Gotlib.
/AnnaJ