Visar inlägg med etikett Norge. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Norge. Visa alla inlägg

måndag 24 maj 2010

Vänta, blinka

Gunnhild Øyehaug (1974) är en väldigt hypad norsk författare. Hennes romandebut "Vänta, blinka" har uppmärksammats av både kritiker och läsare i Norge. Nu finns den alltså översatt till svenska. Får man lov att kalla den en generationsroman? Fastän åldersspannet på karaktärerna är mellan 15-50? Ja det tycker jag att man kan göra. Den är främst riktad till unga vuxna. Ni vet mellan 20 och 30. På baksidan står följande mening att läsa: Varför ska sårbara kvinnor i böcker och filmer alltid ha på sig för stora herrskjortor med nakna ben under? Ha ha, klockrent! Det fick mig att genast vilja läsa den. Stilmässigt har den jämförts med filmer som Short cuts, där flera olika människoöden vävs in i varandra. Vi får möta litteraturstudenten Sigrid, författaren Kåre, neurotiskeViggo och många fler. Sigrid som inte kan äta soppa för att hon blir så nervös; det tar bara stopp, Viggo som tror att allting ska explodera i ansiktet; som tappar en guldtand som sedan dyker upp i Elidas lax; som är kär i Viggo. Mitt i allting förs diskussioner om Dantes Den gudomliga komedin, feminismen i Kill Bill, Sofia Coppola och Lost in Translation. Språkligt imponerar Øyehaug, det känns nytt och fräscht. Karaktärernas inre dialoger är så träffsäkra och framförallt mänskliga. Dråpliga och lustiga situationer uppstår mellan karaktärerna. Det handlar om kärlek, om att finna sig själv och om drömmar. En bit in i boken kände jag lite tvivel, jag hade nog väldigt höga förväntningar; ibland kan den kännas lite väl småfinurlig för min smak, men den känslan försvann när jag kom in i jargongen och bara gav mig hän. Så vill du ha en stunds underhållande läsning av en annorlunda samtidsbok så är det bara att låna här: gotlib.

Kuriosa 1: Killen på omslagsbilden är min gamla klasskompis från grundskolan.

Kuriosa 2: Omslagsbilden är tagen av en annan gammal klasskompis från högstadiet.

/AnnaJ

onsdag 8 april 2009

Norsk hämnerska som påskrysare?

”Jag mördade den första mannen då jag var fjorton. Sedan kunde jag inte sluta. Farliga män finns det många i världen. Men det finns också ett fåtal farliga kvinnor. Jag är en av dem!”









Unni Lindells spännande och originella thriller Rödluvan handlar om tre systrar som har vuxit upp hos mormor då deras mamma inte orkade ta hand om dem. Ärren från en trasig barndom bär de alla som ett bomärke genom livet, och deras liv är tätt sammanvävda.

”Akta dig varg, snart kommer Rödluvan och tar dig!”
är inledningsfrasen som anger den suggestiva tonen i boken.
Vem av de tre systrarna är det som mördar män på löpande band? Är det Lisbet den ansvarsfulla med familj och arbetet som barnmorska, fotografen Judith som lever yuppieliv i Oslo eller blandmissbrukaren och småtjuven Carol?
Händelser från deras vardagsliv mixas med dagboksanteckningar och det är långt in i boken omöjligt att lista ut vem som är vedergällerskan, även om man tidigt inser att en, eller flera av systrarna har allvarliga problem.
Gradvis kommer läsaren närmare svaret, och en pensionerad polis kommer henne också på spåren. Men han förefaller inte vara helt igenom hederlig själv. När han kommer henne i hälarna trappas mördarens tempo upp, och ingen man går säker.
Unni Lindell är en av Nordens ledande och mest produktiva författare med ett fyrtiotal böcker bakom sig.

Låna Rödluvan i
Gotlib .

/leif