Visar inlägg med etikett SF. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett SF. Visa alla inlägg

söndag 30 oktober 2011

Ammonite

Efter minutiösa förberedelser lämnar soldaten och antropologen Marguerite Angelica Taishan (Marghe) rymdstationen Estrade för att stiga i land på planeten Jeep. De många luftslussarna stängs igen bakom henne och så även vägen tillbaka. Marghe är antropolog som kommer till den bebodda planeten för att testa ett nytt vaccin mot det dödliga virus som drabbar alla som kommer dit, som dödar alla män och en tredjedel av kvinnorna. Hon vill utforska den värld där kvinnorna reproducerar sig själva, en värld av odjur, elektriska stormar, och en mänsklig kultur som levt och utvecklats till något unikt under de århundraden som gått sedan människor först kom till planeten.

Marghe ger sig ensam ut på en vansinnesfärd rakt ut i kylan och hon möter många minst sagt svåra hinder på vägen i denna skickligt dramaturgiserade berättelse som dessutom innehåller fantastiska miljöskildringar med stor detaljrikedom och intressanta biologiska resonemang. Det mest centrala i den här berättelsen är dock den inre resan – kvinnornas (och framförallt Marghes) utveckling i mötet med en ny kultur och mötet med sig själv. Hon färdas dessutom bokstavligen runt i sitt eget inre eftersom hon besitter en kroppskontroll utöver det vanliga.

För mig som inte är så van vid att läsa på engelska blev det långsam läsning med fördelen att Nicola Griffiths berättelse räckte längre. Jag kan dock varmt rekommendera ordlistan på slutet, för den innehåller massor av ord som inte förekommer någon annanstans än i Ammonite.

Griffiths uttalade avsikt med boken är att den ska vara en motkraft mot alla de böcker i genren med stereotypa kvinnoskildringar och unken kvinnosyn. Andra böcker av Griffith i Gotlib. Tyvärr finns ingen ännu översatt till svenska.

/Malin


fredag 7 maj 2010

PRAO PÅ BIBLIOTEKET & THE ULTIMATE HITCHIKER’S GUIDE TO THE GALAXY



Den här veckan har vi en fantastiskt positiv, duktig och framåt prao på biblioteket. Vi låter honom presentera sig själv samt ge ett boktips:

Hej, jag är Alexander, 12 år från Assaredskolan som har praoat på biblioteket denna vecka. Här har jag hjälpt till med att märka böcker, gjort en utställning med vampyrböcker, placerat böcker på de rätta ställena, ritat bild/bilder till en muminutställning o.s.v.

Mitt boktips:
Jag har läst första delen av Douglas Adams serie Hitchikers guide to the galaxy (Boken på bilden, som jag har hemma, innehåller alla böckerna i serien). Det är nog den bästa boken jag läst (min favorit) tack vare hans sköna humor, med att jorden elimineras för att man ska bygga en intergalaktisk motorväg. Den handlar om Arthur Dent som i början av boken ska få sitt hus rivet och får veta att hans goda vän Ford Prefect är en utomjording. Ford räddar dem från total utplåning genom att hålla upp tummen och lifta med jätteskeppet. Det är så äventyret startar, det har gjorts en film av första delen som är ganska bra, men själv tycker jag att boken var bättre. Hela storyn är ganska puckad men det är delvis det som gör den så bra!!