Visar inlägg med etikett Sociala medier. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sociala medier. Visa alla inlägg

lördag 28 januari 2012

Handbok för Facebook

Kom igång med Facebook av Merete Juel Hall är en överskådlig handbok för att lära sig Facebooks funktioner och möjligheter. Förutom en kort bakrund så har boken stegvisa instruktioner om
hur du;
skapar en profil, hur du söker
söker och hur du godkänner vänner (samt hur du blir av med oönskade "vänner")
hittar, går med i och hur du bildar grupper
skickar meddelanden och chattar
laddar upp bilder.
Boken har även ett bra avsnitt om säkerhet och sekrettes där du får lära dig hur du skyddar ditt privatliv. Den tar också kål på myten om att det inte går att helt och hållet ta bort din profil, ifall du skulle tröttna på att vara med. Här får du lära dig hur du gör det.
Låna boken i Gotlib.




/leif

tisdag 13 september 2011

Framtiden

För tre år sedan började journalisten Eric Schüldt arbetet med en bok som var tänkt att bli en lovsång till den digitalala revolutionen, och det mer demokratiska och upplysta samhälle som han trodde den skulle medföra. Men under resans gång blev kom hans inställning att diametralt ändras. Han kom till övertygelsen att istället för att få en ny frihet så håller vi på att bygga vårt eget fängelse.
Så han skrev tillsammans med medie- och kommunikationsforskaren Jonas Andersson istället dystopin Framtiden. Det är en skönlitterär berättelse med essäiska inslag. I form av ett anförande från en framtida historiker riktat i du-form till oss som lever här och nu. Det hela blir till en skarp varning till oss alla som har gjort datorn till en del av vår vardag. Deras tes är att maskinerna håller på att ta över och är på god väg att förslava oss. Vi håller på att skapa en Matrix-värld menar de. Internetaktivisterna drivs med en närmast religiös fanatism, hävdar de. De som är emot stämplas antingen som "bakåtsträvare" eller också har de inte förstått att utvecklingen är ofrånkomlig.
Tyvärr så är boken lite väl pretentiös, på dryga 130 sidor försöker författarna ta ett helhetsgrepp på mänsklighetens hela utveckling från första början till våra dagar. Prosan känns också ganska högtravande.
Trots allt är den läsvärd då den väcker en rad intressanta problem och frågeställningar. Bla pekar de på den enorma energiåtgång som digitaliseringen medför, de miljöfaror som uppstår och den exploatering som de som producerar de nödvändiga råvarorna utsätts för. De belyser också farorna med att de sociala medierna, med deras skenbara intimitet, dominerar vårt vardagsliv.
Låna boken i Gotlib.




/leif

onsdag 24 augusti 2011

Var är du?

I boken Var är du?: Människan och mobilen, berättar Katarina Bjärvall mobiltelefonens historia, och hur vi använder den för att skapa vår identitet. Hon ger en personlig bild av sitt förhållande till den, och allt gott som den för med sig.
Hon gör även en kritisk granskning där hon berättar om den hänsynslösa och hälsovådliga exploatering som fattiga människor utsätts för av mobilindustrin, och den miljöförstöring som telekombolagen orsakar. Vidare avslöjar hon att nästan alla framträdande forskare rörande strålningens eventuella hälsorisker är avlönade av dessa multinationella storbolag.
Mobilen ger oss förvisso frihet, men är det den sortens frihet vi vill ha? frågar författaren. Hon väcker också många andra intressanta frågeställningar såsom om nätverk kan ersätta vänskap? Eller om kommunikation kan göra samtal obehövliga? Hur påverkas vi egentligen av all information, i form av ljud, ljus, bilder och texter, som hela tiden översvämmar våra sinnen?
Låna boken i Gotlib.



/leif

söndag 3 oktober 2010

Sociala medier

Nya kommunikationsformer håller på att förändra såväl samhället som privatlivet. En bok som behandlar detta är Sociala medier – en halv sekund från ord till handling av Paul Ronge. Trettio personer svarar på frågor och delar med sig av sina erfarenheter av att använda bloggar, Twitter och Facebook. Bland de medverkande märks bla den rutinerade bloggaren Sofia Mirjansdotter – Mymlan, och Isabella Löwengrip – Blondinbella. Den senare verkar vara en målmedveten tjej som vet hur nätet fungerar.


Politik 2.0 : konsten att använda sociala medier är en handbok av Brit Stakston. I den första delen beskriver hon 2.0 begreppet. Hon visar på den utveckling och maktförskjutning som har skett på webben. Främst fokuserar hon på förhållningssättet till dem man kommunicerar med. Politikerna kan inte använda nätet som en megafon, menar hon. Det är främst ett forum för samtal, och deras viktigaste uppgift där är att svara på frågor. Kapitlen i bokens andra och tredje del är författade av tjugotalet sociala medieexperter och politiker som skriver om problem och möjligheter med sociala medier.




Konsten att vara otrogen på Facebook är titeln till trots ingen handbok utan en relationsroman av Gunilla Bergensten. Den 35-åriga Tove flyttar med sin man från Göteborg till Varberg. Men flytten blir ingen nystart utan de glider istället isär. Med Facebook håller hon kontakt med gamla vänner och arbetskamrater. Där letar hon också reda på ett gammalt ex som hon inte riktigt har kunnat glömma.



/leif