Visar inlägg med etikett gunilla bergensten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett gunilla bergensten. Visa alla inlägg

söndag 3 oktober 2010

Sociala medier

Nya kommunikationsformer håller på att förändra såväl samhället som privatlivet. En bok som behandlar detta är Sociala medier – en halv sekund från ord till handling av Paul Ronge. Trettio personer svarar på frågor och delar med sig av sina erfarenheter av att använda bloggar, Twitter och Facebook. Bland de medverkande märks bla den rutinerade bloggaren Sofia Mirjansdotter – Mymlan, och Isabella Löwengrip – Blondinbella. Den senare verkar vara en målmedveten tjej som vet hur nätet fungerar.


Politik 2.0 : konsten att använda sociala medier är en handbok av Brit Stakston. I den första delen beskriver hon 2.0 begreppet. Hon visar på den utveckling och maktförskjutning som har skett på webben. Främst fokuserar hon på förhållningssättet till dem man kommunicerar med. Politikerna kan inte använda nätet som en megafon, menar hon. Det är främst ett forum för samtal, och deras viktigaste uppgift där är att svara på frågor. Kapitlen i bokens andra och tredje del är författade av tjugotalet sociala medieexperter och politiker som skriver om problem och möjligheter med sociala medier.




Konsten att vara otrogen på Facebook är titeln till trots ingen handbok utan en relationsroman av Gunilla Bergensten. Den 35-åriga Tove flyttar med sin man från Göteborg till Varberg. Men flytten blir ingen nystart utan de glider istället isär. Med Facebook håller hon kontakt med gamla vänner och arbetskamrater. Där letar hon också reda på ett gammalt ex som hon inte riktigt har kunnat glömma.



/leif

fredag 29 maj 2009

40 är det nya 30!

Gunilla Bergensten har skrivit en dagbok om de sista 365 dagarna som 39 åring och den annalkande medelålderskrisen. När jag fyller 40 ska jag vara snygg, rik, lycklig (och yngre)kallar hon den.
Det är i högsta grad chick lit, en bok där läsaren leende ska känna igen sig. Radhuslivet som 30-nåntings medelklass skildras nog rätt träffsäkert och lite lätt satiriskt, men i grunden väldigt snällt.
Hon berättar bla om hur hon spenderade mer och mer tid framför spegeln och observerade den egna kroppens förfall, om sin vänners olika livskriser och om hur de alla när förhoppningen att 40 ska vara det nya 30.
Tidigare har hon gett ut böckerna Pappor föder barn och Familjens projektledare säger upp sig.

Låna hennes böcker i GOTLIB.

/leif