Visar inlägg med etikett Therese Eriksson. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Therese Eriksson. Visa alla inlägg
tisdag 14 september 2010
Författarbesök
Hundratusentals barn och ungdomar växer upp med alkoholiserade och sjuka föräldrar. Genom sin självbiografiska berättelse Vi har ju hemligheter i den här familjen vill Therese Eriksson ge dessa utsatta kraft och mod att orka kämpa vidare, att visa att det går att må bra igen, att man har rätt till att må bra, att det går att överleva och att få en framtidstro.
Torsdag den 16 september kl. 19:00
Kortedala bibliotek
I samarbete med ABF Göteborg
torsdag 29 oktober 2009
Maskrosbarn
Vi har ju hemligheter i den här familjen av Therèse Eriksson är en självutlämnande, självbiografisk bok om att växa upp med en missbrukande och psykiskt sjuk förälder.I bokens inledning får hon som elvaåring av sin pappa veta att hennes mamma är alkoholist och därmed rycktes barndomen från henne. Moderns sjukdom kom att prägla resten av hennes uppväxt. Hon har utgått från sina dagböcker och vi får följa hur hon tvingas se och uppleva saker som inget barn borde behöva.
Men boken handlar inte bara om rädsla, depressioner, sömnlösa nätter o dyl. Framförallt är det en berättelse om att ta ansvar för sitt eget liv och välbefinnande. Om att komma till insikten att det både går och är tillåtet att må bra själv, fast en närstående mår dåligt.
I slutet av boken tipsar hon unga, i den situationen, om alla de ställen dit de kan vända sig för att få hjälp och stöd.
Therèse Eriksson blev utsedd till Årets förebild på galan Svenska hjältar 2008, och hon har gett hundratals föreläsningar. Hon är verksamhetsansvarig för den ideella föreningen Maskrosbarn. Den stöder unga som har missbrukande/psykiskt sjuka föräldrar (vilket lär vara en fjärdedel av alla barn), de har en blogg: maskrosbarn.
Nu i höst har hon tillsammans med organisationen Tjejzonen startat projektet Storasyster på nätet.
/leif
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
