Visar inlägg med etikett alkoholmissbruk. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett alkoholmissbruk. Visa alla inlägg

torsdag 21 oktober 2010

Kysst av spriten

Alkoholen har en självklar plats i mångas liv. Men för ca tio procent av befolkningen blir spriten ett problem, och ungefär hälften av landets innevånare lever nära någon som är missbrukare. Anna Barve och Petra Dahlberg har tillsammans skrivit boken Kysst av spriten : berättelser om alkohol och relationer. Den bygger givetvis på den förnämnliga tv-serien med samma namn. I den berättade kända och okända svenskar osminkat om sitt alkoholmissbruk.
Nitton personer berättar öppenhjärtigt om sina livsöden och sin kamp mot spriten i boken. Flera av dem syntes inte i tv-programmet. Boken avrundas med en intervju med Paula Liljeberg, överläkare vid Maria Ungdomsmottagning i Stockholm.
Författarna vill med sin bok visa att det är många som lider av det här problemet, och att det aldrig är försent att förändra sin livssituation. De, liksom alla medverkande, är ense om att vi måste börja prata om de här problemen.

/leif

torsdag 13 maj 2010

Personligt om missbruk


Fjorton personer, kända som okända, berättar om sitt alkoholmissbruk och sin väg ur det, eller sin situation som medberoende, i boken Skål!: 14 berättelser: Hur det var, vad som hände och hur är nu av Ann Thörnblad. Det är djupt personliga berättelser som varvas med fotoporträtt av Johan Olsson och faktarutor om alkohol.
Alkoholkonsumtionen ökade med 30 % (!) mellan åren 1994 och 2004. Nära 400 000 barn i landet växer upp i ett hem där någon vuxen överkonsumerar alkohol. De barnen har en fem gånger förhöjd risk att själva utveckla ett missbruk.
Bland de medverkande finns bl a Gudrun Schyman, Marcus Birro, Kristina Axén Olin och Benny Haag. Det är skildringar av hur missbruket trasat sönder relationer till familj och vänner, och raserat självkänslan. Beskrivningar hur sorgen över att de svikit sina barn efteråt finns kvar.
Mest gripande är kanske Märta Tikkanens egen berättelse om sitt liv som fyrabarns mamma och alkoholisthustru. Intressantast är Gudrun Schymans grepp att föra in genusperpektivet i problematiken. Hon menar att mannen fortfarande är norm i diskussionen om missbruk. Könen använder drogen olika och, det är olika faktorer som utlöser missbruket. Dessutom blir kvinnor som dricker stigmatiserade. Mannen blir förlåten för sitt beteende, medans kvinnan blir fördömd.
I slutet av boken finns ett par tester, som den som vågar, kan göra för att se om ens dryckesvanor gör att man själv är i farozonen eller inte.

/leif

torsdag 29 oktober 2009

Maskrosbarn

Vi har ju hemligheter i den här familjen av Therèse Eriksson är en självutlämnande, självbiografisk bok om att växa upp med en missbrukande och psykiskt sjuk förälder.
I bokens inledning får hon som elvaåring av sin pappa veta att hennes mamma är alkoholist och därmed rycktes barndomen från henne. Moderns sjukdom kom att prägla resten av hennes uppväxt. Hon har utgått från sina dagböcker och vi får följa hur hon tvingas se och uppleva saker som inget barn borde behöva.
Men boken handlar inte bara om rädsla, depressioner, sömnlösa nätter o dyl. Framförallt är det en berättelse om att ta ansvar för sitt eget liv och välbefinnande. Om att komma till insikten att det både går och är tillåtet att må bra själv, fast en närstående mår dåligt.
I slutet av boken tipsar hon unga, i den situationen, om alla de ställen dit de kan vända sig för att få hjälp och stöd.
Therèse Eriksson blev utsedd till Årets förebild på galan Svenska hjältar 2008, och hon har gett hundratals föreläsningar. Hon är verksamhetsansvarig för den ideella föreningen Maskrosbarn. Den stöder unga som har missbrukande/psykiskt sjuka föräldrar (vilket lär vara en fjärdedel av alla barn), de har en blogg:
maskrosbarn.
Nu i höst har hon tillsammans med organisationen Tjejzonen startat projektet Storasyster på nätet.

/leif

fredag 24 april 2009

En dubbel Haag tack!

Inte mer än fullt tack av Benny Haag är en LL-bok som passar bra att läsa som uppladdning till Valborg.
Han har rest land och rike runt i ett slags enmanskrig mot alkoholen med denna delvis självbiografiska monolog. Den är både känslosam och rolig, trots tragiken den rymmer. Det handlar om en farfar, en pappa och en son som super. Pojken blir så småningom själv en alkoholiserad far. En dag får han till slut ultimatum av sin fru, antingen söker han vård eller också mister han sin familj.


I sin bok Makt, mod och motstånd, där monologen också finns med, berättar Benny Haag om sin svåra kamp för att överhuvudtaget få den uppsatt. Boken är ett brinnande manifest mot supandet och en beskrivning alla tragiska konsekvenser som det för med sig. Han vill tvinga oss att få upp ögonen för hur spriten dödar och förstör livet för många människor, inte minst för många som inte ens dricker själva.
Han har också en egen hemsida, www.bennyhaag.se där man läsa mer om hans verk och gärning.
Låna Inte mer än fullt, tack och Makt, mod och motstånd i Gotlib.

/leif