Visar inlägg med etikett bibliotek. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett bibliotek. Visa alla inlägg

tisdag 24 januari 2012

Biblioteksvisioner

Rasmus Fleischer har skrivit en dubbelbok Boken och biblioteket, av vilka jag har läst den om bibliotek. I den väcker han bla frågan om hur vi kan formulera idén om det allmänna biblioteket i vår tid?
Han visar att de nu så populära profilköpen härstammar från teorier från femtiotalet. När all läsning ses som likvärdig får man mätbara resultat, i form av utlånings- och besöksstatistik. Men det är ingen bra metod, menar han.
Fleischer menar att mål och medel måste flyta samman. Det går inte att mäta kvalitén på urvalet som görs, men däremot ska urvalet ge den enskilde möjlighet att få en överblick av överflödet.
Författaren menar att biblioteken inte bara finns till för en existerande allmänhet, utan dess viktigaste uppgift är att skapa allmänheter. Här menas med allmänhet en sfär av människor som berörs av något och gör det till en gemensam angelägenhet.
Vidare så vill han att biblioteket ska vara transparent med bla öppen gallring och lånehistorik. Han har också visonen om ett postdigitalt bibliotek. En av de viktigaste sakerna i ett sådant tycker han är att de ska ha en bokskrivare så att brukarna, till självkostnadspris, kan skriva ut fritt valda dokument från nätet eller från tryckta böcker.
Låna boken i Gotlib.



/leif

söndag 5 december 2010

Julkalender: Lucka 5

Nu är det andra advent och i dagens lucka har vi ett inlägg från Anonyme Bibliotekarien:

Tack för denna chans att diskutera biblioteken. Ett mycket bra initiativ! Jag tänker dock ta upp något som inte rör biblioteken som institution, utan situationen för bibliotekarier och biblioteksassistenter och vår yrkeskår. Många är de som inte vet att det krävs en magisterexamen för att bli bibliotekarie. Detta hänger med ganska hög sannolikhet samman med att få vet om vad en bibliotekarie egentligen gör förutom att ställa upp böcker. Att vi köper in litteratur är en viktig del, där det gäller att sålla i ett enormt utgivningsflöde, välja sådant som passar just det specifika bibliotekets målgrupp samt verka för ett balanserat utbud av både smalt och brett. Sedan är vi skickliga på att söka information och sålla bland all den information som finns både på nätet och rent fysiskt. Vi har kunskap om litteratur och kan tipsa om det mesta. Vi kan hålla bokprat och visningar av biblioteket för allt från skolklasser till SFI-grupper. Vi arrangerar olika kulturevent och arrangemang på biblioteken och mycket mer. Vi har en bred kompetens helt enkelt. Många gånger har jag fått frågan: ”Jaha är du bibliotekarie. Ja det är väl ett ganska lugnt jobb, du sitter väl och läser hela dagarna”. Och då kan man bli lite indignerad och puffa upp sig lite. Men det är väl inte så konstigt att folk inte vet vad vi gör? Hur ska de få reda på det? Denna fråga är också lite kluven, för å ena sidan kan man få denna reaktion, å andra sidan förväntar sig många att man ska kunna hjälpa till med nästan vad som helst på biblioteket. På så sätt har biblioteken och bibliotekarierna ett väldigt starkt förtroende. Vi måste helt enkelt stärka vår yrkesidentitet som ett sätt att legitimera biblioteken och som ett led i att höja vår status. Hur detta ska gå till lämnar jag öppet.

/Tack Anonyme Bibliotekarie

lördag 4 december 2010

Julkalender: Lucka 4

I denna lucka har vi ett inlägg som vi spelat in i Lübeck:



/Karin och AnnaJ

fredag 3 december 2010

Julkalender: Lucka 3

I dagens lucka finner vi ett inlägg från Lena:

"Vad ska man med biblioteken till är frågan. Folkbiblioteken är en självklar beståndsdel i vårt samhälle. Så pass självklar att de ofta tas för givet. Besökarna förväntar sig att bibliotekarierna ska kunna svara på deras frågor och hjälpa dem med allt mellan himmel och jord. Det är en bank av kunskap och information, ett rum som är till för alla, oavsett bakgrund, läggning, kön och så vidare. Ett rum där inga förväntningar eller krav ställs på den som använder det. Ett unikt fenomen, med urgamla anor. Det är kostnadsfritt att låna böcker, att använda datorer, att använda sig av de tjänster som erbjuds. Det är trots allt skattebetalarna som finansierar biblioteken. Men i alla länder är det sannerligen ingen självklarhet. Trots allt detta så skärs det ned, det hotas med nedläggningar samtidigt som politikerna pratar och pratar om hur bra det är med bibliotek. Men var finns satsningarna? Och vi tar det för givet. Ända tills vårt bibliotek blir nedläggningshotat. Då blir det ljud i skällan. Så vad ska vi göra? Älska ert bibliotek, men gör det inte i det tysta. Ställ krav på politikerna. Om du undrar vad vi ska med bibliotek till, ställ dig då frågan, vad skulle du göra utan ett bibliotek? "

/Tack Lena!