Visar inlägg med etikett drakar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett drakar. Visa alla inlägg

fredag 26 juni 2009

Drakar och vänskap


Vill tipsa om en riktig liten pärla, Jo Salmsons (som är en pseudonym) nya serie om Tam. I första delen som heter Tam tiggarpojken får man möta den föräldralöse Tam som lever på gatan. Längst upp i staden bakom många murar ligger kungaborgen – och där finns också drakarna som Tam längtar efter att få komma nära. En dag när Tam måste in och stjäla mat för dagen hör han plötsligt en röst i sitt huvud som kallar på honom. Håller han på att bli galen…?

Boken är illustrerad med många manga-lika teckningar och texten är luftig och lättläst för sin målgrupp (7-9) men funkar egentligen på alla åldrar skulle jag säga, bara man är intresserad av fantasy och en god berättelse – om drakar och vänskap. Även den följande delen Tams svåra prov är mycket spännande. Det enda jag kan störa mig på är cliff-hanger-dramaturgin. Ibland kan jag tycka det är lite ojuste mot läsaren att låta upplösningen komma i nästa del. Men visst, det har sin tjusning att gå och vänta också. Själv väntar jag på del tre, Jakten på Tam, som kommer i höst. De fina illustrationerna till serien är gjorda av Åsa Ekström, vars serie Sayonara September utkommer i höst. Den ska handla om ett gäng ungdomar som är serietecknare på en serieskola. För övrigt är det mycket spännande ungdomsböcker som kommer i höst. Det gäller att ladda läshuvudet! Om du vill ta en titt i katalogen Höstens böcker 2009, samt få en massa tips på sommarläsning och sommarlovsaktiviteter – välkommen in till oss! Vi har för övrigt sommarlån nu, t o m 1 september.


Se Tam tiggarpojken i Gotlib


Se Tams svåra prov i Gotlib


/malin