Visar inlägg med etikett folkbibliotek. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett folkbibliotek. Visa alla inlägg

torsdag 19 januari 2012

Bibliotek = folkbildning

Häromåret kom antologin Där människor och tankar möts - bibliotek som folkbildning. Det är ett försök att få igång en debatt om folkbibliotekens folkbildande roll. Redaktörer är bibliotekarierna Ingrid Atlestam och Ulla Forsén. Båda har lång och gedigen erfarenhet från biblioteksverksamhet och de har båda under många år har verkat på chefsnivå.
De medverkande skribenterna är en mix av kultur- och samhällsdebatörer och biblioteksfolk, dels från dess akademiska del och dels med personer med erfarenhet från biblioteksgolvet.
Utgångspunkten för redaktörerna har varit att folkbiblioteken är folkbildning. Utifrån det har skribenterna fått fria tyglar att vara visionära.
Resultatet har blivit vitt skilda bidrag. Göran Greider tex anlägger ett klassiskt klassperpektiv, Lena Lundgren skriver om hur man i det invandrartäta Fisksätra har arbetat för integration, medans Ingrid Atlestam själv i ett kapitel utgår från UNESCO´s folkbiblioteksmanifest.
Förutom de redan nämnda så medverkar också författaren Lena Ekdahl, kulturskribenten David Karlsson, EU-parlamentarikern Cecilia Wikström, skribenten Johan Östberg, Joakim Hansson, professor i biblioteks- och informationskunskap samt Eva-Maria Flöög, univeritetsadjunkt vid Högskolan i Borås.
Låna boken i Gotlib.
Den som vill lyfta blicken utanför landet kan i Bis nr4 2011 läsa rapporter om vad som händer med folkbiblioteken i Tyskland, Österrike, Kanada och Storbitannien. Det går också att läsa rapporten direkt på nätet, här.




/leif

fredag 19 november 2010

Diskutera folkbiblioteken i vår julkalender!

Vad ska vi med folkbiblioteken till? Svara med en lucka i julkalendern i KG biblioteksblogg!

Under december månad bjuder vi in till diskussion om folkbiblioteken på vår blogg. Varje dag får en enskild person eller organisation lov att skriva något om folkbiblioteken, i dag eller i framtiden. Vi vänder oss till hela landet och vill gärna ha inlägg av både låntagare och fackmän. Eftersom folkbiblioteken är en skattefinansierad institution som vänder sig till alla invånare i samhället så borde det vara en angelägenhet för alla. Hur skall framtidens folkbibliotek se ut? Vilka brister har dagens folkbibliotek? Dessa är några av de frågor som vi tror att ni vill diskutera.

Vill ni vara med så skicka ert bidrag i en word-fil till gamlestadens.bibliotek@kortedala.goteborg.se

Vi tar emot bidrag fram till den 23 december, men ni får gärna lov att skicka in förslag till innehåll i luckorna d.v.s. debattinlägg redan nu.
Man har viss frihet i formen på inlägget, i vilken form man vill skriva eller om man kanske vill skicka in ett filmklipp (i så fall en längd på högst 4 minuter). Vill man skriva under pseudonym går det bra men då vill vi att ni skickar er riktiga identitet till oss. Vi förbehåller oss rätten att själva välja ut vilka bidrag som kommer med, men förespråkar åsiktsmångfald. Någon ersättning utgår ej.

Hälsningar
Kortedala och Gamlestadens bibliotek