Visar inlägg med etikett konsumtion. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett konsumtion. Visa alla inlägg

fredag 29 april 2011

Stilsmarta Sofia


I boken Modemanifestet: de stilsmartas handbok presenterar modejournalisten Sofia Hedström ett alternativt sätt att tänka rörande stil och mode. Boken är förpackad i en läcker layout, och späckad med läckra foton av Anna Schori.
Vi får följa Sofia när hon under ett år avstår från att köpa några som helst kläder. Hon visar hur vi istället på ett roligt och enkelt sätt kan skapa en egen, moderiktig klädstil med de kläder vi i redan har i våra garderober.
Bokens andra del består av en receptsamling där vi får möta 51 olika personer som kommer med tips på hur vi kan göra om våra gamla paltor till stilsmarta kläder.
Några inslag som sticker ut är Alina Tenser som gäver ned sina t-shirts och låter dem ligga tre månader i marken,samt Joanne Sharrow som badar sina gamla underkläder i vin.
Men det här är inte bara en rolig guide för återbruk av kläder,författaren vill också väcka debatt. Hon tar upp allvaret bakom modeindustrin och konsumtionshysterin, och förhoppningsvis får boken oss läsare att tänka till lite grand.
Låna boken i Gotlib.


/leif

söndag 5 april 2009

Köp inte den här boken!


Köp inte den här boken!, med undertiteln Mitt år med köpstopp av Ann-Christin Gramming handlar om en vanlig tvåbarnsmamma som under ett år slutar att köpa allting, utom det allra nödvändigaste.
Hon var förstås tvungen att köpa mat, medicin och förbrukningsartiklar, såsom hygienartiklar, frimärken, etc.
Om hon absolut behövde något så försökte hon låna, byta eller handla begagnat. Även kläder till sina barn försökte hon i möjligaste mån köpa second-hand. Men vissa saker unnade hon sig, t.ex. drack hon alkohol om den var inköpt på Systembolaget.
Idén fick hon från Judith Levines bok Not buying it: My year without shopping.
Boken är i själva verket en sammanställning av dagboksanteckningar från Grammings blogg. Den innehåller också en massa praktiska tips för hur läsaren själv ska kunna konsumera mera hållbart.
Det var 2007 som hon hade sitt köpstopp. Hur gick det sedan då? Svaret får man på hennes blogg. Hon kallar den Köpstopp, från köpstopp till medveten konsumtion.
Adressen till bloggen är: nothbuying.blogspot.com

Istället för att köpa boken så kan man välja det mer miljövänliga alternativet att låna den på biblioteket. Låna boken i Gotlib.

/leif

torsdag 19 mars 2009

Jorden vi ärvde


Jorden vi ärvde, om klimat, konsumtion och livsval, är en antologi som ges ut i ett samarbete mellan Svenska kyrkan och Ordfront, redaktör är konstnären Erika Dahlén. Ett drygt trettiotal författare, journalister, poeter och konstnärer medverkar, bl a Susanne Larsson, Maria Küchen, Jonas Gardell och Bob Hansson.
"Overshoot day", kallas det datum då vi överskrider vår förbrukning av jordens förnyelsebara resurser, och det infaller tidigare för varje år. 2007 var det tre månader kvar av året när vi började leva över våra tillgångar. I längden går det inte att ha obegränsad tillväxt på en begränsad planet.
Den förre ärkebiskopen KG Hammar inleder sitt bidrag med att ställa frågan ” Vad händer om vår planets framtida överlevnad förutsätter att marknaden sätts ur spel?”.
De medverkande funderar kring vad den moderna livsstilen gör inte bara med miljön utan även med människorna. Konsumtionskulturen formar hela vårt tankesätt och förefaller till stor del ha ersatt religionen och blivit den nya gemensamma ideologin.
Det genomgående temat i såväl bilder som texter i antologin är att vi inte längre kan gömma oss bakom idén att konsumtion ska lösa alla våra problem. Men överger vi den så uppstår ett vakuum som behöver fyllas med något annat, och frågan blir då med vad? Vi måste börja fundera på hur vi vill leva.

Låna Jorden vi ärvde i Gotlib.
/
leif