Visar inlägg med etikett filosofi. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett filosofi. Visa alla inlägg

lördag 16 april 2011

Jordens herrar

Pelle Strindlund är en pacifistisk aktivist i freds- och djurrättsrörelsen som tidigare varit medförfattare i olika böcker om etik, livsåskådning och politik. Nu är han aktuell med boken Jordens herrar: slaveri, djurförtryck och våldets försvarare.
Han jämför argumenten för, och hanteringen av, slavar på 17- och 1800-talet med den nutida exploateringen av djuren. Han finner stora likheter i hur slavar och djur hanteras, och även i hur brutaliteten legitimeras. Motståndarna förlöjligas och bekämpas också på likartade sätt, och beskylls för att vara farliga fanatiker. Förtrycket av djur, hävdar han, har varit en ideologisk modell för att förtrycka människor. I sin bok koncentrerar han sig på förslavandet av afrikanerna, och den debatt som då ägde rum i England och USA. Slaverietet sades vara moraliskt försvarbart, tex genom att det påstods vara inrättat av Gud. Exploateringen ansågs ekonomiskt nödvändig och sades skapa arbetstillfällen. Man påstod tom att det ledde till att slavarna fick bättre liv(!).
Boken kan väl sägas ha tre huvudteman. Först behandlar författaren försvaret av slaveriet. Sedan går han igenom försvaret av exploateringen av djuren. Slutligen lägger han fram sina egna idéer kring utnyttjandet av djuren.
Det är en stark bok med många obehagliga sanningar, där vi bla får läsa om hur brutalt och skoningslöst djuren behandlas i animalieindustrin.Pelle Strindlund menar att djurs- och människors intressen inte står emot varandra. Tvärtom skulle vi människor också vinna på djurens frigörelse. Vidare hävdar han att liksom tidigare generationer kunde göra sig fria från barbari, så går det att förändra den här tyranniska ordningen med.
Låna boken i Gotlib.
/leif

onsdag 14 april 2010

Ljuger kvinnor bättre?

Susan Shapiro Barash har gett ut boken Vita lögner & mörka hemligheter: Därför ljuger kvinnor så mycket bättre. Den bygger på intervjuer med ca 500 amerikanska kvinnor.
Åttio procent av de intervjuade kvinnorna anser att det är rätt att ljuga om de får en fördel av det. Lika många anser att de är skickligare på att ljuga än män. Tre fjärdedelar säger att de måste ljuga på jobbet för att få behålla sina arbeten. Samma procentandel ljuger om pengar för sina män/pojkvänner. En stor andel ljuger också om sex och kärlek.
Hon menar dock att det inte är fult eller dåligt att ljuga, och att det absolut inte har någonting med moral att göra. Samhället matar oss med dubbla budskap, säger hon, och alla bär vi på mörka hemligheter och lever med vita lögner.
Kvinnor ljuger, hävdar hon, för att må bättre, för någon annans skull, eller för att vinna fördelar. Att ljuga är en överlevnadsmekanism i ett patriarkalt samhälle. Som små uppfostras de till att vara "snälla" flickor, men de lär sig också tidigt att ha hemligheter.
Författaren undervisar i genusvetenskap vid ett college i New York, och hon är en eftertraktad skribent i åtskilliga tidningar. Det här är den första av hennes böcker som har översatts till svenska. I regel skriver hon om lite kittlande och provocerande ämnen och hon tar ofta upp sånt som många vill läsa om, men få talar om.
För att underbygga sina påståenden i boken använder hon sig av tydliga exempel som hon ofta hämtar från kändis- och filmvärlden. Hon refererar också en hel del till chattar och bloggar, där hon menar att kvinnor kan vara mera öppna med sina tankar.

/leif

måndag 30 mars 2009

Konsten att vara snäll




Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn kom ut 2005. Jag har i helgen lyssnat på den som ljudbok, förnämligt inläst av författaren själv.
Ordet snäll förknippas ofta med dumhet, naivitet, mesighet och en oförmåga att försvara sig själv och andra.
Einhorn menar tvärtom att snällhet är att ständigt visa omtanke om sina medmänniskor, och det är enligt honom det finaste man kan göra.
Dessutom hävdar han att snällhet är den enskilt viktigaste faktorn för framgång i livet såväl för individer som för kollektiv. Om vi handlar gott mot andra så kan vi inte undgå att göra gott för oss själva med.
Men det är inte alldeles oproblematiskt att vara en god medmänniska, det finns motkrafter och fallgropar. Att inte stå för sina värderingar eller att inte säga ifrån om någon gör något orätt är en falsk snällhet.
Äkta snällhet är däremot att använda sitt förnuft och att omsätta sina tankar i konkret handling. Det gäller att visa empati med sina medmänniskor och att försöka förstå hur de vill bli bemötta, och sedan bemöta dem så.
Författaren tar vetenskapliga försök som exempel på att det är lönsamt att vara snäll. Han menar också att goda handlingar sprider sig likt ringar i vattnet.
Slutligen kommer han med en hel del tips om vi hur kan utveckla vår empatiska förmåga i ett livslångt lärande, och om hur vi kan använda snällhet för att få framgång i livet.
Stefan Einhorn är professor och överläkare och har också skrivit flera böcker inom medicin och religionsfilosofi, samt Den sjunde dagen som är en skönlitterär berättelse.
Låna Konsten att vara snäll i Gotlib

/leif

torsdag 19 mars 2009

Jorden vi ärvde


Jorden vi ärvde, om klimat, konsumtion och livsval, är en antologi som ges ut i ett samarbete mellan Svenska kyrkan och Ordfront, redaktör är konstnären Erika Dahlén. Ett drygt trettiotal författare, journalister, poeter och konstnärer medverkar, bl a Susanne Larsson, Maria Küchen, Jonas Gardell och Bob Hansson.
"Overshoot day", kallas det datum då vi överskrider vår förbrukning av jordens förnyelsebara resurser, och det infaller tidigare för varje år. 2007 var det tre månader kvar av året när vi började leva över våra tillgångar. I längden går det inte att ha obegränsad tillväxt på en begränsad planet.
Den förre ärkebiskopen KG Hammar inleder sitt bidrag med att ställa frågan ” Vad händer om vår planets framtida överlevnad förutsätter att marknaden sätts ur spel?”.
De medverkande funderar kring vad den moderna livsstilen gör inte bara med miljön utan även med människorna. Konsumtionskulturen formar hela vårt tankesätt och förefaller till stor del ha ersatt religionen och blivit den nya gemensamma ideologin.
Det genomgående temat i såväl bilder som texter i antologin är att vi inte längre kan gömma oss bakom idén att konsumtion ska lösa alla våra problem. Men överger vi den så uppstår ett vakuum som behöver fyllas med något annat, och frågan blir då med vad? Vi måste börja fundera på hur vi vill leva.

Låna Jorden vi ärvde i Gotlib.
/
leif