torsdag 4 november 2010

Min kamp av Karl Ove Knausgård

Foto: Christina Ottosson
Jag såg ett teveprogramm för ett tiotal år sedan där John Irving sa något om att riktiga författare använde sig av fantasi och fabulerande men att skriva en roman där man bara använde sigav självbiografiskt material var något annat än att författa.



Jag minns att jag tyckte att Irving med denna hållning till romanskrivande var sprungen ur en tradition av sagoberättare med bland andra Selma Lagerlöf, Nikolaj Gogol och Boris Vian, som jag gärna läste, då jag var trött på den samtida litteraturen där allt för många författare skrev romaner om författare som skrev romaner eller om sammanträffande på barer i andra länder. Det var på sätt och vis som att den svenska romanen försökte vara som bilderna i Christer Strömholms Vännerna från Place Blanche, men utan att komma riktigt nära vare sig nerv elller orginalitet. Jämsides med detta pratade man om den postmoderna berättelsen som något upplöst utan början och slut. Det var heller ingenting som jag kunde greppa eller kände någon särskild entusiasm inför.

Det här skriver jag för att förklara att jag inte alls var särskilt positivt inställd till Karl Ove Knausgårds Min kamp. Men jag var nyfiken, eftersom den fått så mycket uppmärksamhet och för att det var något ganska genialiskt att kalla böckerna för Min Kamp , ett slags klargörande över författarens distans till sig själv i och med anspelningen på Adolf Hitler. Det är väl också det som blev mitt huvudtema i läsningen av boken, att författaren sätter sitt liv i en filosofisk kontext och gör det till stor litteratur, för jag tycker att det är riktigt bra.

Knausgård har ett eget sätt att bryta ner allt i beståndsdelar och skapa ett sammanhang mellan ting och händelser. Det är en ruggig berättelse, om en sons uppriktiga avsky för sin far. Men det är också en modern berättelse skriven i en tid då jaget som varumärke är ett ständigt tema och ett bevis för att berättelserna finns i våra liv och att vi själva kan hitta början och slut. Det är inte bara Knausgård som visat att samtidsromanen har kommit loss. Jag tror tveklöst att 2010-talet kommer at bli ett sjuhelvetes romandecennium. Det här är bara i början. Hurra hurra hurra hurra!
/karin

onsdag 3 november 2010

Veckans fråga

I förra veckans fråga så identifierade sig flest med Ronja Rövardotter men det var på håret. Anna i Barnen från Bullerbyn kom tvåa direkt efter.

Den här veckan undrar vi vad ni tycker om den omdiskuterade biografin om kungen som kommer ut den 9 november. Är hans hemligheter och privataste privatliv intressant? Kommer du att läsa den? Rösta i veckans fråga som du hittar i spalten till höger ----->
/Anna

Lyssnarjury till Sveriges Radios Romanpris

Apropå radio så söker Sveriges Radio nu en lyssnarjury på sju personer som ska läsa sex svenska romaner utgivna under 2010. Tillsammans ska juryn sedan utse den bästa boken och författaren tilldelas Romanpriset 2011. Fram till 15 november kan du skicka in en motivering om varför just du ska få vara med i lyssnarjuryn. Så om du gillar läsning och bokprat är det bara att börja fila på brevet! Läs mer här!

/AnnaJ

tisdag 2 november 2010

Var med i radions bokcirkel om Jayne Eyre

I går började Sveriges radios bokcirkel om Jayne Eyre av Charlotte Brontës. De som pratar i radion om boken är Alexandra Coehlo Ahndoril, Björn Ranelid och Johan King. Men som vanlig läsare kan du chatta med Alexandra, Björn och Johan efter programmen. Radion vill också ha kontakt med cirklar som vill läsa boken med dem. En länk till första programmet och information om bokcirkeln finns här.

/Karin

Inte bara sushi

Sushi är det första de flesta tänker på då de hör orden japansk mat. Men det japanska köket är mångsidigt vilket Emi Komatsuzaki visar i sin kokbok Inte bara sushi! ; japansk vardagsmat. Hon har bott i Sverige i många år och hon gjorde den här boken till sin son som ville ha recept på god och hälsosam vardagsmat.
Japan är omgivet av hav så naturligt nog äter landets innevånare mycket fisk men ris och rikligt med grönsaker hör så gott som alltid till en japansk måltid. Svamp, bambuskott och bönor är vanliga råvaror och måltiderna består oftast av flera olika smårätter som serveras samtidigt.
Porslin och upplägg är lika viktigt som smaken. Vilket vi får rikligt med tillfällen att studera i den här boken tack vare Juki Nakamuris läckra bilder, och han har kryddat dessa med vackra foton från japanska landskap och vardagsinteriörer.
Det här är en lättfattlig och närmast komplett kokbok med ett varierat utbud där ca hälften av de dryga sextio recepten är vegan eller vegetariska.

/leif

måndag 1 november 2010

Ett inlägg i biblioteksdebatten: kontraproduktivitet och kåranda



/Karin och AnnaJ

Aimée och Jaguar

Aimee och Jaguar av Erica Fischer är en snyftbok och vad kan inte passa bättre nu när vi är inne i november? Under andra världskriget träffas Lilly och Felice och deras vänskap blir till en kort men passionerad romans. Fischer skriver även rätt mycket om de historiska händelserna under perioden, vilket jag tycker skulle kunna kortas ner lite men man får en tydlig förståelse av vilken kontext kvinnorna lever i. Detta har även betydelse för deras relation och krånglar till det ytterligare när Lilly får veta att Felice är judinna och jagas av Gestapo... Boken är baserad på intervjuer av Lilly och läsaren får ta del av kvinnornas brevväxling. Mycket läsvärd biografi men som sagt ha pappersnäsdukar i beredskap.

/Anna

Låna boken i GOTLIB.