måndag 10 januari 2011

Strindbergs stjärna

Redan innan den gavs ut hade Jan Wallentins debutroman Strindbergs stjärna sålts till flera länder och omtalades som succéroman. För att generalisera något kan man hävda att bestsellers ofta rimmar illa med god litteratur; romanen har bland annat jämförts med andra försäljningssuccéer av Dan Brown (DaVinci-koden), Stieg Larsson (Milleniumtrilogin), Camilla Läckberg och Lars Kepler som samtliga fått ljummen kritik vad gäller deras litterära förtjänster.

Men kanske är det inte helt fruktsamt att bedöma underhållningslitteratur utifrån samma måttstock som s.k. ”seriös” litteratur (ogillar uttrycket – vem skriver med uppsåt att skriva oseriös litteratur?). Dock blev jag tidvis rejält trött och irriterad på Wallentins klichémässiga personbeskrivningar, på hans språkliga excesser och på att det späckas rejält med saftiga historiska fakta.

Men det är också det som tilltalar mig i Wallentins roman – att det liksom sammantaget är ”too much” och svindlande; här vävs nordisk och egyptisk mytologi, frimurare, nazister och upptäcktsresande samman med diverse andra hemliga sällskap och udda personligheter. Det är spänning, äventyr, surrealism och fantasy i en enda (liten) tegelsten.

Ett lik återfinns av en dykare i ett gammalt gruvschakt. Upptäckten blir föremål för mordutredning och medias intresse. Handlar det om ett sexmord? Eller är det kanske ett hedniskt offer?

Vad som inte är helt känt är att dykaren i händerna på den döde även fann ett kors. Dykaren tar i hemlighet kontakt med den pillerknaprande, ångestridne forskaren Don Titelman (specialitet symboler och myter) för att utröna korsets härkomst och material. Don Titelman beger sig till orten för att undersöka det märkliga fyndet. Samtidigt ger sig den säregna italienskan Elena Duomi (en Lisbeth Salander in spe?), på uppdrag av Stiftelsen, i väg för att lägga beslag på korset. Vad har korset egentligen för betydelse, varför är det så viktigt? Ännu ett mord kommer snart att upptäckas och dramatiken stegras.

Detta är upptakten till en rafflande jakt, med livet som insats i dubbel bemärkelse, som tar läsaren till flertalet udda platser i Europa - och naturligtvis Nordpolen och platsen för ingenjör Andrées expeditions olycksaliga slut.

Jag tycker att Jan Wallentins roman är en mycket läsvärd debut men kanske har jag och andra, som främst lockas att läsa boken för Andrées sorgliga expedition, större behållning av Per Olof Sundmans psykologiska dokumentär Ingenjör Andrées luftfärd.

Hos Wallentin är hans fantastiska historia det väsentliga och de historiska händelserna, personerna används blott som rekvisita.

Susanne S.

lördag 8 januari 2011

Lördagspoesi


Det känns lite motigt att gå ut idag, allt smälter. Men det känns samtidigt hemvant - göteborgsvädret är tillbaka. Letade i hyllan och hittade detta som jag tyckte passade idag.

Regn, fall sky, fall vind
kring kalla händer
fall regn, fall sky
i dessa länder
fall gångna år
fall lugnt, fall isigt kallt
på mina stränder
regn, fall sky, fall vind
i sol och ljus
kring kalla händer ...

Ord och ej annat (1945) av Gunnar Björling


Poesi för de små tycker jag är svårt. Det saknas nya grepp där tycker jag. Djärvare poesi för barn och unga efterlyses (Mårten Melin och Aase Berg är goda undantag). Ann Jäderlund har dock skrivit ett par fina okonventionnella diktsamlingar för barn: Ivans bok (1987) och Iris bok (2002).


Tack, men inte till Gud

Tack, men inte för maten
och byxorna
Tack för en vanlig tisdag
Då vi satt här
och hummade
Holger Hum och jag
(Ivans bok)
....
Mjuka nos och lugna hals
Och gräs som vajar över allt
Och bruna bruna ögon
Och långt långt djupt därinne
Finns jag i hästens minne
Finns jag i hästen som en sol
Och gräs och lugn och ro
(Iris bok)

Fint även för en vuxen (om det finns sådana) som längtar efter solen. Vackra kollageillustrationer av författaren själv hittar man också i dessa böcker.

/malin

torsdag 6 januari 2011

Berg läser Reinfeldt


Hänsynslöshet, lekfullhet, koncentration och otrolig närvaro – ett valhänt försök att sätta ord på Aase Bergs poesi. För tillfället läser jag om hennes avslutande del i mammatrilogin – Loss – och förundras över hennes skicklighet. Måste läsas för att göras rättvisa. Kan passa på att åter slå ett slag för hennes senaste diktsamling med ungdomstema: Människoätande människor i Märsta. Vill också tipsa om en artikel av Aase Berg i i senaste numret av 10-tal, där hon i skriver om Reinfeldts skrift Det sovande folket, från 1993 utgiven av Moderata ungdomsförbundet. Bergs upplevelse av den 28-årige moderatens utopiska, delvis skönlitterära, berättelse är löje och skräck. Hon ser svårt haltande logik med grumlig resonansbotten och undermålig litterär kvalitet. Dystopiska skildringar av välfärdssamhället blandas med hisnande uttalanden om människors karaktär: "...`människan är av naturen lite lat´, `Svenskarna är mentalt handikappade´...". Berg uttrycker skräck inför det allvar som texten trots allt uttrycker och att den är skriven av en civilekonom och ordförande för ett ungdomsförbund som är riksdagledamot vid tidpunkten och som idag är Sveriges statsminister. Det är intressant läsning som flankeras av helskruvad tecknad film med stråk av Martinssons Aniara. Bergs artikel bör dock upplevas istället för att refereras (av mig). Det sovande folket
finns att låna på Göteborgs Universitetsbibliotek (vars katalog för tillfället uppdateras), samt på TPB, via biblioteket för den som är talbokslåntagare.
/malin

onsdag 5 januari 2011

Veckans fråga

Resultatet av förra veckans fråga var ett glädjande resultat för oss biblioteksfolk. Vi frågade efter era nyårslöften 2011 och en överlägsen vinnare var löftet om att läsa mer! Kul, det bådar ju gott för framtiden och biblioteken.

Apropå biblioteken och framtiden så har det förts diskussioner både här och i massmedia om vad biblioteken egentligen ska syssla med, och en fråga som dykt upp (och väl har varit på tapeten hela tiden) är om det är relevant att det finns TV-spel på biblioteken. Därför frågar vi nu vad ni tycker om saken. Svara i undersökningen till höger.

/AnnaJ

tisdag 4 januari 2011

Lift

Hanna Wikman gör en lovande romandebut med Lift. Jonni ger sig alltid ut på vägarna framåt sommaren. Nu lämnar hon flickvännen Emilia och beger sig norrut i landet. Hon råkar lifta med en man som försöker våldta henne - men räddas mirakulöst av den mytiska Liv. Denne är lifterska till yrket, och både samlar på och berättar historier på vägarna. Hon är av Lucindasläktet som har liftat sen urminnes tider. De slår följe och liftar runt i Europa.
Så småningom tröttnar Emilia på att sitta och vänta på flickvännen och ger sig själv av norrut. Deras resor binds samman genom att Lucinda, som är Livs mormorsmor och en uråldrig lesbisk frihetskämpe, har en sammanhållande roll i berättelsen.
Det är feministisk beat med queera människor. Liftandets frihet ställs mot samhällets kontrollbehov och våldsutövning. Romanen innehållet också en hel del kritik av samhällsutvecklingen och dess privatiseringar.
Låna boken i Gotlib.

/leif

Bäbisöppet på Gamlestadens bibliotek

Bäbisöppet startar nästa onsdag den 12 januari.
Bäbisöppet är en drop-in träffpunkt för bäbisar och deras föräldrar onsdagar jämna veckor. Man kan komma från klockan 9.30. Vi bjuder på fika, har en rim och/ eller sångstund klockan 10.00 med Sarah Duell eller barnbibliotekarien och runt klockan 10.30 så diskuterar vi dagens ämne. Vårens första ämne är "betydelse av läsning för barn"
Den 26 januari pratar vi om olika handböcker för småbarnsföräldrar. 9 februari diskuterar vi sömn och 26 februari om barn och tevetittande. Vårt program uppdateras under våren efter besökarnas önskemål, men vi kan redan nu berätta att Ulla Britt Wennerström kommer den 6 april och pratar om sin avhandling som handlar om den kvinnliga klassresan. 4 maj kommer tids- och miljöforskaren Jörgen Larsson pch pratar om föräldrar och tidspress. Vårens sista bäbisöppet är 1 juni. Välkomna! Begränsat antal platser
/Karin

måndag 3 januari 2011

Att locka barn till läsning

Att läsning gör skillnad för barn råder det inget tvivel om. En läsande sjuttonåring har ett ordförråd på 50 000- 70 000 ord medan en sjuttonåring som inte läser har ett ordförråd på 15 000 -17 000 ord. För närvarande pågår en debatt på DN om ifall det är skadligt att spela våldsamma datorspel eller inte och hur kränkande vissa än kan tycka det är så får man väl ändå konstatera att datorspel i många fall konkurrerar med boken vilket på sikt kan betyda problem. Som barn och ungdomsbibliotekarie och moder till två dataspelsintresserade barn ser jag det som min uppgift att göra det möjligt för så många barn som möjligt att kunna bli läsare om de vill eftersom det underlättar för många framtida val. Mitt läskunniga barn har i perioder varit ointresserad av läsning, men läser på grund av olika knep och hårt slit från vår sida.

Här kommer några tips för att stimulera läslust:

- Bokprat på skoltid
Ett proffs som en barnbibliotekarie som tipsar om nya böcker gör skillnad, det finns det många studier som vittnar om. Är ditt barn ointresserad av läsning så kolla upp hur man arbetar med lässtimulering i skolan. Fråga läraren om det är fler barn med samma problem och föreslå ett tätare samarbete med biblioteket.

- Regelbundna biblitoteksbesök
Ta med ditt barn till biblioteket. Gör ingen grej av det och stanna en halvtimme trots eventuella protester. I brist på annat så kommer ditt barn förmodligen börja titta på böcker om än motvilligt. Låt dem låna så mycket de vill!

- Ha barntidningar hemma
Under många år har jag tagit hem Kamratposten och en serietidning. Dessa tidningar läses numera med stort intresse hemma hos oss. På biblioteken finns det många barntidningar att låna.

- Högläsning
Fortsätt att läsa högt för ditt barn så länge hon eller han har lust. Om barnet skulle vilja att du fortsätter läsa när det är tonåring så är det nog väldigt speciellt, men ändå bra, ett sätt att boosta er relation. Med högläsning kommer också en förbättrad läsförståelse.

- Tvång
Tvinga barnet att läsa en viss längd varje dag. En kvart räcker. Är intresset för böcker förfärligt så kan det knappast bli sämre av att ge barnet en möjlighet att ge böckerna tid. Dessutom är det fel att lägga ansvaret för deras läsutveckling på barnen själva.

- Låt barnen välja böckerna
Att ha synpunkter på vad barnen läser för böcker kan vara nog så hämmande för deras läslust och kan i värsta fall helt förstöra deras intresse för läsning för all framtid. För att läsning skall fungera som lockande så skall det kännas kravlöst och spännande. Det finns många spännande faktaböcker för de som inte vill läsa skönlitteratur.

- Belöna läsning
Under perioder kan man belöna barnet om det exempelvis läser sagor för sitt syskon.

- Gödsla med böcker
Ha böcker synliga hemma, så barnen lätt kan börja bläddra i en bok.

-Ge inte upp!
Det kan ta åratal.

/Karin