torsdag 9 juni 2011

Flickan i Berlin av Heide Krönlein

Idag har vi fått en bokrecension av en låntagare:



Detta är författarinnans första bok och den gavs ut hösten 2010, det har gått 65 år sedan bokens händelser inträffade. Författarinnan skriver om hur livet var i Berlin precis efter andra världskrigets slut. Enligt bokens baksida är boken hennes berättelse. Efter att ha läst bokens baksidetext ser undertecknad fram emot att läsa boken. De flesta böcker som ges ut om andra världskriget handlar om koncentrationsläger, enskilda slag eller ledande nazister. Att hitta en bok skriven av en ”förlorare” känns lockande och omväxlande. Efter att ha läst början kändes den inte längre så intressant. Ju mer som lästes ökade intresset. Det tar ett tag innan författarinnan hittar sitt språk och när hon gör det så blir det lättare att känna och se det som det tyska krigsbarnet uppfattar. Det som erbjuds är ögonblicksbilder av ett barn som uppfattar världen omkring henne. Inom varje textavsnitt byter författarinnan perspektiv, ibland är hon den lilla flickan och ibland ser hon tillbaka med ett helt livs perspektiv.

Hyionate


Låna boken här.

onsdag 8 juni 2011

Veckans pausfågel: Gökungen

Gökungen är låntagaren som knuffar ut andra ur boet och stjäl deras tid, böcker och harmoni...



AnnaJ & Karin

Star Wars och Drakologi

I år har vi två sommarlovskurser på Gamlestadens bibliotek. Den 21-22 juni klockan 9.30 -11.00 har vi en Star Wars kurs för alla barn som gått förskoleklass och äldre. Vid första kurstillfället pratar vi om Star Wars sagan, lär oss lite om de olika karaktärerna, tittar på en del avsnitt ur filmerna och får tips på Star Wars lekar. På andra träffen kommer astronomen och Star Wars -fantasten Carina Persson från Onsala rymdobservatorium och berättar om rymden. Anmäl er på telefon 031 365 30 80 senast 20 juni.


Vår hemliga kurs i drakologi vänder sig till barn som gått ur trean och äldre. Vi tänker en del på alla de barn som blivit intresserade av drakar genom böckerna om Tam av Jo Salmson, som delats ut till alla Göteborgs elever i årskurs 3. Kursen är 28-29 juni klockan 9.30-11.00. Vi kommer bla. att få höra drakberättelser från olika delar av världen, lära oss se skillnad på olika draksorter, lära oss om drakmagi och få tips om bra drakböcker.


Anmäl er på senast 27 juni på telefon 031 365 30 80.


Observera våra kurser brukar vara väldigt populära, det brukar komma barn från hela stan,

så om ert barn är intresserat av att gå så se till att anmäl så snart som möjligt.

/Karin

tisdag 7 juni 2011

Hej grymma värld

Med undertitel: 101 alternativ till självmord för tonåringar, knäppskallar och andra utbölingar är en nyutkommen bok för ungdomar skriven av Kate Bornstein. Detta är en bok som är lite svår att genrebestämma, vilket passar alldeles utmärt eftersom genrebestämning är vad Bornstein försöker motverka i denna bok. Bornstein inleder med att berätta om sitt eget liv och sin egen uppväxt i 50-talets USA, där könstillhörighet var något binärt: etta eller nolla, pojke eller flicka. Bornstein kallar sig resenär, en person som reser mellan olika identiteter, plockar det som passar bäst, är varken man eller kvinna utan överskrider kön. B byter ut och förvandlar sig "för att slippa fastna någonstans där jag hellre skulle vara död, eller lika gärna kunde vara det".



Boken är rätt sofistikerat upplagt, där de tre inledande kapitlen; "Hej grymma mig", "Hej grymma mobbare", "Hej grymma begär", (i ett försök att kort sammanfatta) tar upp frågan om den egna identiteten, om samhällets svartvita varken/eller-artade genusmobbningssystem och slutligen tar upp frågan om begär. I del två, självhjälpsdelen, listas 101 saker att göra istället för att ta livet av sig. Varje listpunkt är märkt med ett symbolsystem som bland annat definierar svårighetsgrad, effektivitet och trygghetsgrad. Exempel på några listpunkter: 1. Rör på dig; 54. Var rädd, väldigt rädd 67. Kämpa mot alla odds. 73. Ge dig själv ett eget namn. Rubrikerna är fångande, ofta brutala. Därunder döljer sig intressanta resonemang som rör högt och lågt men som sammantaget har en hjälpande varm ton och många stärkande råd för den som mår riktigt dåligt. En självhjälpsbok som sticker ut helt klart.



En invändning. Listpunkt 81. Svält dig ger mig dubbla känslor. Bornstein berättar om ett mångårigt liv som anorektiker, att det hjälpt att hålla vid liv när inget annat hjälpt - man kan i alla fall svälta sig. B skriver också - det är svårt att hitta något mindre självälskande än att svälta ihjäl och skriver också att anorexi kan fungera som respit för att hitta nya skäl att vilja leva. Detta råd är märkt med flera dödsskallar - det är alltså farligt. Rådet som följer efter detta är 82. Byt beroende och där är rådet att byta från ett farligt beroende (tex anorexi) till ett mindre farligt. Ok. Om det hjälper någon från att ta livet av sig. Men anorexi är rejält farligt och något man faktiskt kan tappa livgnistan av så jag tycker det rådet borde strykas. Samtidigt är detta en bok som utmanar tanken och konventionaliteten och jag kan rekommendera den till den som vill utmana sig själv, den som känner sig osäker på sin identitet och känner sig utanför, den som vill få tröst, den som vill lära sig något, den som vill skratta, eller bli arg... Ja, vem som helst faktiskt. Inte nödvändigtvis ungdomar. Ett uppgfriskande tillskott i den annars rätt strömlinjeformade självhjälpslitteraturen (om man nu nödvändigtvis måste definiera litteratur? Eftersom det är endel i mitt yrke har jag lite svårt att låta bli men tycker det är härligt när det är svårt :)


/malin



Hej grymma värld i bibliotekets katalog.

onsdag 1 juni 2011

Veckans fråga!

När blir det sommar, jo när sommarlånen på biblioteket börjar! Så svarade ni i förra veckans fråga och det var ju tur för det innebär att det blir sommar idag! Så passa på nu och kom och låna med er en massa böcker till sommarens läsning. Denna vecka undrar vi vad ni ser fram mot mest i sommar? Jag pendlar lite mellan Harry Potter-premiären och att läsa i solen...


Rösta i undersökningen bredvid.


/AnnaJ

Regntungt





För den som brukar lyssna på P1:s Godmorgon världen på söndagar är Pamela Jaskoviaks röst välbekant. För egen del brukar jag spetsa öronen extra noga när jag hör den eftersom jag tycker att hon har en så skön lugn ton. Utlämnande, humor med melankoliskt drag, integritet och mycket hjärta – det tycker jag beskriver (det jag läst av) hennes författarskap. Jaskoviak har skrivit såväl poesi som dramatik, romaner och barnböcker.

I Jaskoviaks senaste diktsamling Regnet och gräset går dock i en mer sorgsen tonart. Detta är en diktsamling som består av tre delar: "Regnet", "Gräset" och "Efter Regnet". I den första delen är dikterna uppräknande, flödande av sommarminnen och barndom, och rika på bilder från västra Göteborg. Det är vackert, sorgset, och påminner faktiskt endel om Boye, som citeras i inledningen av del ett.

Personligen så föredrar jag del två: Gräset. Denna del inleds med det kända citatet ur Walt Whitmans Leaves of grass, The song of myself. ”I celebrate myself, and sing myself. And what I assume you shall assume, For every atom belonging to me as good belongs to you”

I denna del finns tung sorg efter en pappa som dör. Naturen och det mänskliga – kött och blod och vardagsbetraktelser - vävs in i varandra i korta koncentrerade haikustrofer. Diktens jag betraktar sig själv, naturens och livets skeende sakligt. Naturens livscykel vävs ihop med diktjagets menstruationscykel och faderns död mitt i livets gång. Språkets rytmik förstärker framåtrörelsen. Effekten är stark i all sin enkelhet. Vemodet finns i varje bokstav, i varje grässtrå.

Del tre är kort, bara en sida, med en datering: Norsesund 2010. Slutraden är som ett slag i magen: Före den bleka dag i askträdets skugga då min lillebror låg drunknad i regnvattentunnan. Tystnaden efter en sådan rad blir oerhörd
. Rent stilistiskt tycker jag att denna dikt sticker av lite för mycket och lämnar ett för stort hålrum på slutet. Men jag vill varmt rekommendera läsning för den som känner för en stund i lite regntung melankoli.
/Malin




Kåserier av Pamela Jaskoviak i Godmorgon, världen:



Jaskoviak i Gotlib:

Papegöjjer och biblioteken

Denna vecka får vi ingen pausfågel, istället får vi höra trötta bibliotekarien syn på inköpsspolitik. Men hon pratar för döva öron och finns egentligen inte annat än som en skuggfågel:



Karin & AnnaJ