torsdag 29 oktober 2009

Vampyrer, spöken och andra ruskigheter i allhelgonatid

Går du i låg- eller mellanstadiet, välkommen in på en ryslig stund på Kortedala bibliotek (och känner någon/några som gör det - sprid detta!). Idag, torsdag den 29 oktober kl.16-17 ger vi tips om ruskigheter i tysta rummet. Välkommen in!

Anmäl gärna på tel 0313656085.

Skräck


Denna vecka har vi skräcktema på Gamlestadens bibliotek med anledning av Halloweenhelgen. Kom och låna en bok som ger dig kalla kårar och gå sen en promenad vid mörkrets inbrott på närmaste kyrkogård för att få rätta känslan. Om du vågar...

Här kommer mina bästa tips på spännande ilande skräcklitteratur. För de allra minsta vill jag tipsa om två underbara bilderböcker av Jonna Björnstjerna: Sagan om den underbara familjen Kanin och monstret i skogen och Sagan om den underbara familjen Kanin och fru Skräck. Lillebror Kanin bor tillsammans med familjen i den trygga delen av Sagoskogen. Det finns dock en hemsk och skräckinjagande del där det finns ett stort rysligt monster. Trots otaliga varningar om att Lillebror inte får går dit hamnar han förstås ändå i den fasansfulla delen av skogen. I den andra boken är han på besök hos sin farmor när han stöter på fru Käck som snabbt förvandlas till fru Skräck. Underbara illustrationer där man hittar finurliga och skrämmande detaljer på varje uppslag ju mer man tittar.


Alla böcker av John Ajvide Lindqvist ger mig rysningar längs ryggraden. Låt den rätte komma in handlar inte bara om vampyrer utan först och främst om en mobbad liten pojkes vänskap med en flicka som råkar vara vampyr. Trots detta så är det skräckepisoderna som jag minns bäst. Det allra hemskaste hade de inte tagit med i filmen, så om du sett filmen men inte läst boken så föreslår jag att du gör det nu. Hanteringen av odöda gives me the creeps. Vad händer när de döda villl komma tillbaka och fortsätta "leva" med de levande? Och vad exakt händer med en kropp som legat i jord och föruttnat? Jag är glad att jag inte har några barn när jag läser denna skildring, för jag tror inte jag hade klarat av det. Väldigt stämningsfull historia.

I Nattvakt av Kit Whitfield förvandlas den största delen av mänskligheten till varulvar vid fullmåne, och de få som inte är varulvar måste se till att de som är det sköter sig och låser in sig. Det är ett hårt jobb och någon tacksamhet får de inte. Det är ickevarulvarna som är de utstötta och onormala. I boken får man följa en kvinna, en "nolla" som de kallas. När en kollega hittas mördad, troligen av en varulv/lykant får hon till uppgift att lösa brottet. De som arbetar med fallet attackeras en efter en och hon inser att hennes eget liv är i fara. En väldigt spännande och annorlunda bok som ger perspektiv på utanförskap. Denna bok ger mig inte lika starka bilder som de förra men känslan är likväl intensiv.

Mumien av Anne Rice är tydligen lite av en romantisk fånig histora a la Harlequinroman har jag förstått på senare år, eller är den det? Tål att läsas om. I alla fall så finns det riktigt läskiga skildringar av mumier i den. Boken utspelas i början av 1900-talet i England och Egypten. En ung kvinna upptäcker en mumie som inte är riktigt död. Ramses drack livets elixir och måste för evigt vandra på jorden. Efter sin älskarinna Cleopatras död låser han dock in sig i en grav men väcks alltså på nytt. Han är en väldigt stilig karl och tillsammans åker de till Egypten för att ta itu med hans förflutna. När även Cleopatra väcks till liv går det dock inte riktigt lika smidigt. Hon är utan skrupler och dödligt stark och lite mer mumielik. Läskigt tycker jag. Tycker du om historier om det gamla Egypten, faraoner, arkeologi och mumier så är detta något för dig.


Tycker du om vampyrer, goth och dylikt och inte har något emot att läsa på engelska så vill jag avsluta med att tipsa om allt av Poppy Z Brite. Teman som skräck, blod, sex, musik och okonventionella relationer i New Orleansmiljö: kan det bli mycket bättre? Kolla särskilt in Lost Souls, Drawing blood och Exquisite corpse (finns nu på svenska: Utsökta lik).

Läskig Halloween och Trevlig Allhelgona

/Anna J

Maskrosbarn

Vi har ju hemligheter i den här familjen av Therèse Eriksson är en självutlämnande, självbiografisk bok om att växa upp med en missbrukande och psykiskt sjuk förälder.
I bokens inledning får hon som elvaåring av sin pappa veta att hennes mamma är alkoholist och därmed rycktes barndomen från henne. Moderns sjukdom kom att prägla resten av hennes uppväxt. Hon har utgått från sina dagböcker och vi får följa hur hon tvingas se och uppleva saker som inget barn borde behöva.
Men boken handlar inte bara om rädsla, depressioner, sömnlösa nätter o dyl. Framförallt är det en berättelse om att ta ansvar för sitt eget liv och välbefinnande. Om att komma till insikten att det både går och är tillåtet att må bra själv, fast en närstående mår dåligt.
I slutet av boken tipsar hon unga, i den situationen, om alla de ställen dit de kan vända sig för att få hjälp och stöd.
Therèse Eriksson blev utsedd till Årets förebild på galan Svenska hjältar 2008, och hon har gett hundratals föreläsningar. Hon är verksamhetsansvarig för den ideella föreningen Maskrosbarn. Den stöder unga som har missbrukande/psykiskt sjuka föräldrar (vilket lär vara en fjärdedel av alla barn), de har en blogg:
maskrosbarn.
Nu i höst har hon tillsammans med organisationen Tjejzonen startat projektet Storasyster på nätet.

/leif

onsdag 28 oktober 2009

Fyren och stjärnorna


En skildring av Göteborg vid tiden för första världskriget finner man i Annika och Per Thors bok Fyren och stjärnorna. Syskonen Blenda och Emil bor med sin mamma i Haga. De lever fattigt. Pappan är försvunnen sedan sju år. Han reste till Amerika för att söka lyckan - och skulle hämta resten av familjen när han kommit fram. Han hörde aldrig av sig och familjen lever ovisshet. Modern träffar en ny man, fyrmästare Nordgren och familjen flyttar ut till honom i det ensliga huset på en ö utanför Göteborg. Barnens liv förändras drastiskt. De är vana att klara sig själva och ha fria tyglar. Nordgren är mycket sträng. Fåglar spelar en viktig roll i denna fina berättelse. En bok om mod, medmänsklighet och att gå sin egen väg. En klar favoritbok!

/malin

Se om Fyren och stjärnorna finns inne i Gotlib.

tisdag 27 oktober 2009

Alla spelar spel

Alla spelar spel av Björn Höglund är en trevlig bok, med hög nostalgifaktor, om sällskapsspelens historia. Den är rikt illustrerad med bilder på gamla spel. Formgivare och fotograf är Maria Jörgel Andersson.
Boken börjar på redan på antiken och fortsätter fram till våra dagar. Tyngdpunkten ligger förstås på efterkrigstidens 1900-tal som var spelens guldålder. Vi får oss ett stycke kulturhistoria till livs. Framför allt har författaren ett svenskt perspektiv och boken är också historien om folkhemmet, konjunktursvängningarna och de stora världspolitiska händelserna.
Klassiker som Monopol, Trivial Pursuit och Den försvunna diamanten är förstås med, men också mindre kända spel som
Vikingaspelet, Taktik och Dallas.
/leif

Svenhammeds journaler


För den som är sugen på en läsupplevelse utöver det vanliga kan jag varmt rekommendera Svenhammeds journaler av Zulmir Becevic. Detta är Becevics andra bok efter debuten med Resan som började med ett slut, som handlar om en 12-årig kille som flyr krigets Bosnien och kommer till Sverige. Svenhammeds jornaler är en berättelse om Svenhammed, en kille som för journal (inte dagbok för det är töntigt) över sitt liv. Svenhammed har fått sitt namn av sin far som hoppades att Sven-prefixet (efter Sven på Soss) skulle ge sonen och familjen en inträdesbiljett till det svenska samhället. Svenhammed hatar sitt namn. Han är född och bor i Sverige men kan aldrig bli svensk. Han är förälskad i Emma som bor på andra sidan - den svenska sidan - och det är inte någon enkel sak. Detta är en hysteriskt rolig och djupt tragisk berättelse där jag verkligen satte skrattet i halsen.

Se Svenhammeds journaler i Gotlib.
De övriga nomineringarna till Augustpriset i barn- och ungdomsklassen är:
Månskensvargen av Elvira Birgitta Holm
Skriv om och om igen av Ylva Karlsson
Siv sover vilse av Pija Lindenbaum
Kulor i hjärtat av Cilla Naumann
Natthimmel av Sofia Nordin

måndag 26 oktober 2009

Du är din generation


Elaine Bergqvist är nu aktuell med boken "Du är din generation". Den behandlar generationsklyftor på ett lätt humoristiskt sätt.
Alla har vi väl råkar ut för generationskrockar?
Tidsandan vi växer upp i formar våra värderingar och karaktärer.Författaren (som själv är åttiotalist) går igenom alla generationerna från 30- till 90-talet. Hon går igenom historiska händelser, kultur etc. Vilka filmer såg man, vilken musik lyssnade man på? Hur klädde man sig? Vilket språkbruk är kännetecknande för de olika generationerna?
Men man kan inte bara leende känna igen sig i boken, hon visar också att det finns vägar att lära sig generationskoderna.Vi kan lära oss vilka referenser andra har, hur de uttrycker sig och hur de tänker.
Tidigare har Elaine Bergqvist skrivit boken "Härskarteknik den fula vägen till makt", och hon är en flitigt anlitad retorikkonsulent.

/leif