Visar inlägg med etikett Alfahannen. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Alfahannen. Visa alla inlägg

tisdag 23 november 2010

Feministisk bokcirkel avslutar med Alfahannen

Igår var alltså höstens sista träff med den feministiska bokcirkeln här på Gamlestadens bibliotek. Det blev en del delade åsikter om boken vi hade läst kvällen till ära: Katarina Wennstams Alfahannen. Wennstam har tidigare gett ut de två dokumentära böckerna Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman, samt spänningsromanerna Smuts och Dödergök, där Alfahannen är den senaste.

Cirkeln tyckte att boken var bra eftersom den tog upp ett aktuellt ämne med sexism inom skådespelabranschen och synen på offer vid våldtäktsfall. Dock tappade den på att författaren skriver en på näsan lite och vill för mycket. Vissa tyckte även att språket var rent bedrövligt. I jämförelse med de andra böckerna vi läst så faller den ganska platt rent litterärt men om man jämför den med andra böcker i deckargenren tyckte en del att den var bra just eftersom den inte var en typisk deckare. Boken är väldigt lättläst och tyvärr på sina håll ytlig, den framställde karaktärerna ganska onyanserat och klyschigt. Bokens bad guy demoniseras, alfahannen Jack Rappe framställs som enbart manipulativ och ond. Någon liknade det lite vid att se på en film, man kom inte karaktärerna under huden. Jacks manipulering av Emma var en viktig del av boken. De få avsnitt där hans egna misär sken igenom var extra bra. Sedan var beskrivningen av Emma och hennes tankar väl skildrade eftersom de visade på ambivalensen mellan hennes kärlek till Jack och samtidigt rädslan och avskyn för honom som samexisterade. Var går gränsen till en våldtäkt? Två karaktärer har följt med från både Smuts och Dödergök och den sidoberättelsen kändes ganska stereotyp och onödig. Framförallt var det i beskrivningen av sexet som det bara blev för mycket. Dåligt skrivet men framförallt blev det som ett övertydligt exempel på hur bra sex ska se ut, i relation till Jacks och Emmas förhållande.

Vi diskuterade även Wennstams tidigare böcker Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman. Är spänningsromanerna ett sätt att nå ut med budskapet till en bredare massa? Vi var ganska överrens om att de två dokumentära böckerna är betydligt bättre och att Wennstam i romanform tar upp samma ämnen men inte lika effektivt. Att gå från den ena formen till den andra kanske inte är helt problemfritt. I Alfahannen gick budskapet och åsikterna före berättelsen och det var därifrån känslan kom av att bli skriven på näsan. Dock är det fortfarande viktiga ämnen som behöver belysas.
Vid en jämförelse mellan handlingen och feminismen i Pennskaftet, Rädd att flyga och Alfahannen konstaterades för det första att man brottas med samma problem då som nu, samtidigt som mycket har hänt. Böckerna säger något om samtiden, i Pennskaftet var det kvinnlig rösträtt som var temat, i Rädd att flyga kvinnlig sexualitet och i denna sexism och mäns förtryck av kvinnor. Vilket ändå funnits som element i alla tre böckerna.

Vi får tacka för denna gång, förmodligen blir det en fortsättning på cirkeln till våren. Har man förslag på böcker med ett feministiskt tema kan man gärna ge dem i kommentarerna.

Nu har jag lovat att ge receptet på fudgekakorna som jag bakat till gårdagens träff. De är sjukt goda och smockfulla med socker. Receptet har jag fått från min syster som har fått det av en kompis som verkar ha fått det från Norrmejerier. Ja så är det i Norrland...

Fudgekakor:

200g smör
3 dl socker
2 ägg
1 dl kakao
2 dl vetemjöl
4 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver

glasyr:
2 dl grädde
2 dl socker
2 msk sirap
100 g blockchoklad
100 g smör

Till kakan: smält smör i en kastrull, rör ned socker och ägg, rör ned resten. Bred ut på bakplåtspapper i en långpanna. Grädda i 175 grader i ca 15-20 minuter.
Glasyr: Koka allt utom smör i ca 15-20 minuter tills det tjocknar. Blanda i smör och bred sedan över den kalla kakan. Låt svalna och skär i rutor. Mums! (Passar väldigt bra att ätas med en bra bok i knät, se upp för kladd bara...)

/AnnaJ

torsdag 21 januari 2010

Alfahannen

Alfahannen är den avslutande och tredje romanen om mäns våld mot kvinnor av Katarina Wennstam. Innan har vi mött åklagaren Madeleine Edwards och advokaten Jonas Wahl i Smuts och Dödergök som jag tipsat om i ett tidigare blogginlägg.

Denna gång är det den framgångsrika skådespelare Jack Rappe som står i centrum. Han charmar och sen utnyttjar unga kvinnor. Genom manipulativ övertalning, hot eller våld driver han igenom sin sexuella vilja. Det är även historien om Emma Wahl, en ung skådespelare i början av karriären, som får sin första stora roll i samma film som Rappe. Hon blir förälskad och utnyttjad precis som många andra kvinnor som korsat Rappes väg. Skillnaden är att Wahl till slut får nog och hugger en avslagen flaska i magen på honom och hans liv hänger på en skör tråd… Frågan är nu vem det är mest synd om? Fängslad av spänningen men med en obehaglig magkänsla sträckläser jag denna otäcka historia precis som Wennstams två andra romaner. Återigen lyckas hon skildra kvinnohatet på ett sätt som känns trovärdigt. Det enda som jag inte tycker tillförde så mycket är historien och relationen mellan åklagaren och advokaten. Det är en följetång i de tre romanerna men ger ingen extra krydda.
/Anna