Visar inlägg med etikett Bokmässan. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bokmässan. Visa alla inlägg

måndag 26 september 2011

Bok- och biblioteksmässan är över

Ja då var alla bibliofilers största fest slut för i år, och jag är lite klokare, lite tröttare, lite upplyft och lite fattigare. Det är ju helt fantastiskt att Göteborgs Bok- och biblioteksmässa drar så oerhört mycket folk! Det värmer i hjärtat måste jag medge. Jag var där på jobbets vägnar i torsdags, då det är öppet för branschfolk. Dagen gick så otroligt snabbt, främst för att jag satt på 45 minuter långa seminarier största delen av tiden. Inspirationen flödar hejvillt. Men det bästa på hela mässan var för mig att lyssna på Cornelia Funke tala om sina böcker och sitt författarskap. Åh, hon var så sprudlande och charmant! Det var bara en slump att jag följde med på det seminariet men det var då tur att jag gjorde det! Har aldrig läst hennes böcker ens en gång men nu ska det bli läsa av!

Sen avslutade jag med att yra omkring nere bland montrarna och trots att jag såg Liv Strömquist på nära håll så blev jag stressad och gick ifrån den långa signeringskön utan en signering och inte hann jag köpa alla böcker jag drömt om och det blev liksom en känsla av att jag missat något. Så gick jag dit igen i söndags och inte fick jag köpt så mycket då heller. Men jag hann träffa så mycket folk som jag inte sett på evigheter. Det är sannerligen ett socialt projekt att gå på bokmässan. Nu är det år tills nästa gång så det är bara att ladda! Och tack till sjukdomsgudarna att jag fick vara frisk (hade gruvat mig lite innan att jag skulle bli sjuk och missa hela spektaklet)!

Nu tycker jag att ni ska lyssna på Bokpuffens inläsning av inledningen på Funkes bok Reckless:


Reckless

av Cornelia Funke









Något Är fel med ljudet!




Ladda hem (Högerklicka, välj "spara som")

/AnnaJ

måndag 8 augusti 2011

Bluffen

I avvaktan på bokmässan kan vi läsa Unni Drougges satiriska deckare Bluffen vars början tilldrar sig där. Upptakten är att någon försöker mörda Jan Guillou med en insulinpenna när han ska göra ett av sina många välbesökta framträdanden på mässgolvet.
Skvallerjournalisten Berit Hård, som jobbar på den värsta skandalblaskan, råkar filma händelsen och blir indragen i en härva av hyckleri och lögner.
Boken börjar som en deckare men glider gradvis över till en skoningslös salva mot kultur- och mediaetablissemanget. En mansdominerad värld där de som sitter i toppen samrbetar för att trycka ner de andra. Alla i bokbranchen skildras som cyniskt kommersiella eller löjligt pretentiösa.
Det är ju en helt fiktiv historia men författaren låter vissa personer figurera med sina verkliga namn, medan andra kallas något snarlikt sina riktiga namn. Ovan nämnde Guillou och Leif G W Persson behandlar hon särskilt omilt. Författaren själv medverkar också som en charmig feminist.
Den mest spännande karaktären är nog Berit Hård. Hon är en misantrop som föraktar allt och alla, och givetvis sig själv med. En dekadent medelålders kvinna som är lite för mycket av allt, en riktig bitch som tar för sig som en karl.
Låna boken i Gotlib.
Unni Drougge har också premiär idag med sitt eget nya radioprogram som sänds kl. 13 i P1.



/leif

onsdag 15 juni 2011

Veckans fråga!

Tydligen är digitala böcker inte en hit om man ser till era svar. Förra veckan frågade vi ju nämligen vad ni tyckte om att allt fler tjänster blir digitala. Flest svarade att det var illa när det gäller böcker, även om en stor andel tyckte att det överlag var positivt. Nu pratas det en hel del om vilka författare som kommer till Bok- och biblioteksmässan i Göteborg i höst och seminarieprogrammet har nyligen kommit ut. Kommer du att gå? Svara i enkäten till höger.


/AnnaJ

fredag 24 september 2010

Starstruck

Bäst på Bok & biblioteksmässan igår var helt klart att lyssna på Sofi Oksanen prata om Diktaturens formationer och sin senaste bok Utrensning. Tydligen var det 500 personer på seminariet och flera som inte fick plats, enligt dagens GP. Hon är en fascinerande och otroligt begåvad person. Hon pratade om vad det gör med människor att leva i en diktatur, om rädslan som vapen och om sexuellt våld. Att ett litet land som Estland glöms bort i det stora, men får uppmärksamhet på ett oväntat sätt. Boken Utrensning har översatts till 40? språk redan och uppmärksammats över hela världen. Hennes verk sätter Estland på kartan, men framförallt ger den tyngd åt människors nedtystade berättelser och traumatiska upplevelser.

Att det kommer två böcker till om Estland gör mig väldans glad. Men gladast blev jag nog efter seminariet när jag skulle köpa Utrensning. Det blev förstås signering! Så nu har jag ett alldeles eget signerat ex av Utrensning av Sofi Oksanen! Nöjd som bara den! (Bilden av en signerande Oksanen har min vän bibliotekarien Anna Johansson tagit, tack för lånet!).
/AnnaJ