tisdag 30 november 2010

Reckless av Cornelia Funke


Reckless är en ungdomsroman av den tyska författaren Cornelia Funke. Jag vet inte vad det är med Funke, men hon är en av de få fantasyförfattarna som jag verkligen står ut med. Normalt har jag svårt att ta mig in i fantasyvärldar. Men i Funkes värld landar jag mjukt, som på ett moln av dun, trots att det ofta är ganska mörka historier med tung samhällskritik. Dunkänslan kommer kanske av att Funke ger förklaringsmodeller för världen i sagoskepnad och som läsare hamnar man oförbehållsamt på den goda sidan och det är väl det som ger känslan av välbehag, att om än bara för en stund känna sig alltigenom god.

Funke befinner sig i samma magiska tradition som Michael Ende, kommen ur en annan värld vill jag helst tro. Reckless handlar om bröderna Will och Jakob Reckless som tar sig till en annan värld genom en spegel i vardagsrummet. Will som är den yngste av bröderna drabbas av en sjukdom som sakta gör honom förstenad och till en annan sort.Men Jakob försöker rädda sin bror tillbaka till ett liv som människa. Förändringen är först fysisk men förändrar så småningom också Wills inre, så att han inte längre känner igen sin bror och istället lierar sig allt mer med de onda eller den sort som han förvandlas till (goyler). Historien som är ett äventyr, håller sig spännande genom oväntade vändningar och ett fint språk. Funke väver också in andra sagor som hon ger nya tolkningar av och på så sätt blir Reckless ett mästerverk. Brödernas namn anspelar så klart på ett par andra bröder med samma förnamn, nämligen bröderna Grimm och det är just deras sagor som man kan hitta i Reckless, men på helt andra sätt än man är van vid. Därför blir det också en lustfylld läsning.

Men vad skulle Jakobs sjukdom kunna jämföras med i denna världen ? Att han blev narkoman, gick in i en psykos eller kanske blev klassförrädare? Ja förvandligen av en människa till oigenkänlighet kan ske på många sätt och riktigt stora berättelser ger också oändliga möjligheter till tolkningar.

Det gladde mig också att när jag såg boken i bokhandeln i Hamburg också kunde konstatera att romanen stod på skrythyllan på disken bland andra romaner, för vuxna. På barnavdelningen på biblioteket i Lübeck hade man textat en skylt över boken där det stod "Romanen das Jahres" (årets roman) Något sådant skulle aldrig kunna hända i Sverige, men i Tyskland gör man tydligen inte skillnad på bra romaner och bra romaner.De är stolta över sina fantastiska barn- och ungdomsboksförfattare och skam vore väl annat.

/Karin

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag är inte heller nån direkt fantasyfantast, men den här är kanske värd att läsa.
Bra bar- och ungdomsböcker kan ju läsas av alla åldrar.