Visar inlägg med etikett Konsten att vara snäll. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Konsten att vara snäll. Visa alla inlägg

torsdag 25 februari 2010

Bilderböcker om det svåra i livet


Bilderböckerna Snäll, Den arge och Roy av Gro Dahle, vackert illustrerade av Svein Nyhus är titlar som alla borde kolla in, oavsett om man räknar sig som liten eller stor. För de små kan det säkert vara värt att läsa dem i sällskap av en vuxen, och diskutera innehållet och tankarna och känslorna som det väcker.

Snäll handlar om en liten flicka som är så tyst, duktig och snäll att hon till slut försvinner in i hemmets väggar och blir fysiskt osynlig. Hon hörs inte och syns inte i de vuxnas värld och får inte höras eller synas. Viktigt tema, vackert berättat och framförallt gillar jag illustrationerna.

Den arge handlar om en liten pojke vars pappa förvandlas till Den Arge och slår mamman och sätter skräck i hela hushållet. När han blir sådan är det som att han blir en annan person och teckningarna i sig är ganska hemska, där Den arges persona tar över hela bilduppslag.

Roy är min favorit av dessa tre. Den visar en liten pojkes sorg över hunden Roys bortgång. Han har svårt att förstå vad som hänt och försöker bearbeta det hela på olika sätt. Teckningarna kompletterar den stämningsfulla texten och nu skulle jag vilja ge ett illustrativt exempel men tyvärr (eller det är ju bra...) så är boken utlånad. Hur som helst förmedlar författaren och illustratören känslor på ett alldeles utmärkt sätt och jag känner så väl igen mig i denna bok. Det kniper lite i hjärtat.
Låna och Läs dem nu!

/AnnaJ

måndag 30 mars 2009

Konsten att vara snäll




Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn kom ut 2005. Jag har i helgen lyssnat på den som ljudbok, förnämligt inläst av författaren själv.
Ordet snäll förknippas ofta med dumhet, naivitet, mesighet och en oförmåga att försvara sig själv och andra.
Einhorn menar tvärtom att snällhet är att ständigt visa omtanke om sina medmänniskor, och det är enligt honom det finaste man kan göra.
Dessutom hävdar han att snällhet är den enskilt viktigaste faktorn för framgång i livet såväl för individer som för kollektiv. Om vi handlar gott mot andra så kan vi inte undgå att göra gott för oss själva med.
Men det är inte alldeles oproblematiskt att vara en god medmänniska, det finns motkrafter och fallgropar. Att inte stå för sina värderingar eller att inte säga ifrån om någon gör något orätt är en falsk snällhet.
Äkta snällhet är däremot att använda sitt förnuft och att omsätta sina tankar i konkret handling. Det gäller att visa empati med sina medmänniskor och att försöka förstå hur de vill bli bemötta, och sedan bemöta dem så.
Författaren tar vetenskapliga försök som exempel på att det är lönsamt att vara snäll. Han menar också att goda handlingar sprider sig likt ringar i vattnet.
Slutligen kommer han med en hel del tips om vi hur kan utveckla vår empatiska förmåga i ett livslångt lärande, och om hur vi kan använda snällhet för att få framgång i livet.
Stefan Einhorn är professor och överläkare och har också skrivit flera böcker inom medicin och religionsfilosofi, samt Den sjunde dagen som är en skönlitterär berättelse.
Låna Konsten att vara snäll i Gotlib

/leif