Visar inlägg med etikett våldtäkt. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett våldtäkt. Visa alla inlägg

onsdag 18 maj 2011

Första helgen i juni


Första helgen i Juni är en seriebok av Matilda Ruta. Sara blir våldtagen första helgen i juni efter en fest. Hon har alltid föreställt sig att det är äckliga gubbar som hoppar på tjejer på hemväg som gör sånt. Men det är en vanlig kille, som hon känner, Jimmy som tvingar sig på henne.
Berättelsen vill tydliggöra att fast hon har druckit en del och fast hon har flirtat med honom, så har han förstås inte rätt att sex med henne mot hennes vilja.
Boken är utgiven av Nationellt centrum för kvinnofrid och den riktas i första hand till unga. Man vill få dem att förstå hur en våldtäkt kan gå till, och få dom att fundera kring, och diskutera, frågor som respekt och gränser.
Låna boken här.




/leif

söndag 21 november 2010

stentungt



Christina Wahldén är journalist och författare. Hon tar ofta upp svåra ämnen. Självmord, trafficking, våldtäkt och hedersmord är teman som behandlats i hennes böcker. Jag tycker hon är modig som vågar ta upp dessa ämnen i skönlitterär text. Ibland tenderar hon dock att bli lite väl arketypisk i sina personporträtt. Journalistådran med en tydlig ämnesvinkling lyser igenom, som exempelvis i hennes senaste ungdomsroman Fallen flicka som handlar om hedersmord. Se recension i GP.

Även i sin senaste ungdomsroman, I Gryningen tror jag att mamma ska väcka mig, tar Wahldén upp ett tungt ämne som mord och massvåldtäkter i Kongo. I denna berättelse möter man Ombeni, en tonårstjej som kommer från sydöstra Kongo. En dag kommer en rebellgrupp till byn, dödar Ombenis mamma, pappa och lillebror. Hon och hennes två systrar blir våldtagna och tillfångatagna av rebellerna. Detta är en fruktansvärd krigsskildring och en berättelse om ett mycket traumatiskt livsöde. Ombeni lyckas fly och får tillslut hjälp av en nunna att ta sig långa vägen till kalla och mörka norra Sverige. Här hade man ju hoppats att berättelsen skulle ljusna men tyvärr är Ombenis möte med Sverige allt annat än ljust. Vuxenvärlden sviker – på socialkontoren, på flyktingmottagningen, i skolan och i familjehemmet. Ett par människor och en hund gör dock livet lite lättare. Detta är som sagt mycket tung läsning och i vissa fall kan jag tycka att personpoträtten är lite väl stereotypa. Men det är en bra berättelse med ett slut som faktiskt går mot ljusare toner. Tur det. Annars hade det varit outhärdligt. Denna bok ska man helst inte läsa ensam, vare sig man är tretton eller nittiotre. En liten varning utfärdad alltså – sätt den inte i händerna på någon som vill ha något lättläst och mysigt. Faktatexten i slutet om Kongo och svenskt flyktingmottagande är nödvändig. Bra diskussionsunderlag.
/malin

tisdag 10 november 2009

Hon låter sig inte skrämmas




Den mexikanske journalisten och människorättsaktivisten Lydia Cacho gav 2005 ut boken "Los demonios del Edén" där hon avslöjade ett pedofilnätverk med näste i Cancún, Mexico. Nu kommer hon med sin uppföljare "Jag låter mig inte skrämmas" som skildrar vad som hände sedan.
Pedofilerna hade ett mäktigt nätverk av korrupta politiker, jurister, affärsmän och poliser så några månader efter utgivningen blev Cacho kidnappad och sedermera arresterad på order av en delstatsguvernör. Hon blev utsatt för förnedring, tortyr, och hon blev hotad med än värre saker.
Så småningom blev hon frigiven då det hade växt fram en folklig proteströrelse, och då hon hade blivit världsberömd genom sin modiga insats. Ledaren för pedofilerna fick så småningom 30 års fängelse. Lydia Cacho lever dock ständigt under dödshot, men hon fortsätter oförtrutet sin kamp.
Det här är en skrämmande berättelse om hur små barn våldtas, torteras och ibland till och med dödas.Men boken ger också hopp. Den handlar om hur ett helt land vaknar och engagerar sig. Hur små modiga flickor och pojkar vågar berätta, och därigenom hindrar pedofilerna att förgripa sig på andra. Om människorättsaktivister som skyddar och hjälper offren att skapa sig en ny framtid.


/leif

tisdag 18 augusti 2009

Våldtäkt & Romantik


Katrine Kielos bok Våldtäkt & romantik inleds med att ett fiktivt ”jag” blir våldtaget. Hon visar hur en våldtäkt kan drabba, och även vad rädslan för våldtäkt har för effekt på kvinnor generellt.
Författaren visar sedan på det absurda med skuldbeläggande av offret, och hur detta är resultatet av patriarkala föreställningar om kvinnans kropp och sexualitet.
Boken är en analytisk feministisk-teoretisk diskussion om begreppet våldtäkt. Författaren hävdar att våldtäkt är ett könat och sexuellt brott. Förnedringen riktas mot könet och sexualiteten, som det råaste uttrycket för kravet på kvinnans underkastelse under mannen.
Hon säger att vi måste prata om våldtäkt. Vad det är, och vad det gör mot kvinnor.
Kielos hävdar att kvinnor måste göra uppror mot rädslan och den kultur som gör henne ”våldtäktsbar”. För att vara det innebär att ständigt vara medveten om risken, att vara beredd och väntande. Hon menar att kvinnor istället ska känna att den egna kroppen är värd att försvara och att hon har rätt att röra sig fritt i världen utan ängslan.

Låna boken i Gotlib.
/leif