måndag 14 maj 2012

SM i Poetry Slam - nu i Göteborg



I år är det extra roligt för dem som gillar poesi
och i synnerhet dem som gillar att se poeter tävla i poesi.
I år äger nämligen Svenska Mästerskapen rum i Göteborg.
16-19 maj på Musikens Hus.





Foto: Jan Forsman/Scanpix

Onsdag 16 maj invigningstalar
Sture Allén!
(Professor emeritus vid Göteborgs universitet, ordboksredaktör,
före detta ständig sekreterare i Svenska Akademien.)

16-18:e är det kvalificeringsomgångar och på lördag 19:e är det finaler.
Det tävlas både individuellt och i lag, samt i improesi - improviserad poesi.


Clip från tidigare års SM:
2011 års individuella vinnare Tobias Erehed i Visby 
2011 års vinnarlag från Malmö
Triathlon på SM i Visby 2011
2010 års individuella vinnare Niklas Mesaros i Uppsala
2010 års vinnarlag från Malmö
Triathlon på SM i Uppsala 2010
2009 års individuella vinnare Oskar Hanskas tacktal i Norrköping
2009 års vinnare i improesi Oskar Hanska i Norrköping
2008 års individuella vinnare Laura Wihlborg i Halmstad
2007 års individuella vinnare Olivia Bergdahl i Helsingborg 

"Det går inte
att tävla i poesi
– därför gör vi det."
Bob Holman

 
/Per

torsdag 10 maj 2012

Nattens cirkus

För att tag sedan läste jag Nattens cirkus av Erin Morgenstern. Det var en av de märkligaste läsupplevelser jag haft på länge. Som att läsa en dröm, med ständigt närvarande magi där gränser mellan tid, rum, liv och död är upplösta. Boken är  inget för de som är noga med att förstå logiken i allt de läser, utan snarare något för de som vill komma i kontakt med det som inte logiskt går att förstå, utan bara förnimma.

 Platsen ? En fantastisk cirkus på resa genom Europa. Från slutet av artonhundratalet till  1900-talet, innan världskrigen. Handlingen? Två enastående begåvade magiker  har redan som barn utsetts av sina föräldrar och beskyddare utsets att tävla mot varandra. Deras barndom, på varsitt håll, blir en väntan på denna tävlan. De träffar varandra och börjar sedan arbeta på samma cirkus.  Där finns en förbjuden förälskelse som de inte vet vad de skall göra av och trots sina magiska förmågor har de ingen vidare makt över sina liv. Jag associerar till civilisationsutvecklingen. Att vi i dag har gjort tekniska framsteg som för hundra år sedan skulle tagits för trolleri. Men att det växer något annat, vid sidan av, ett känslomässigt avfall i jakten på det rationella. Kanske ett vemod? Kanske en sorg?

Jag vet inte ifall det var vad Morgenstern tänkte på när hon skrev boken, men det var en tanke som dök upp när jag läste. Boken gav möjlighet till många associationer. Jag vill läsa den igen i sommar.
Det går inte ta miste om att denna bok är skriven under lång tid. Språket är mättat men inte överlastat. Det dyker upp fantastiska meningar här och där som lyfter berättelsen på oväntat sätt.
 Det är vackert med en klang av djup sorg.  Boken finns att låna här
/Karin

onsdag 9 maj 2012

Veckans ord: terrorist

 Veckans rättegång mot Peter Mangs har kommit att väcka frågan ifall han är en terrorist eller ej. Enligt lexins definition är terrorist en person som utövar terror,  samt att Usama bin Ladin är världens mest kände terrorist. Men vad är då terror?

Enligt nationalencyklopedins defintion är terrorism  "våldshandlingar som är politiskt betingade och syftar till att påverka samhället eller ett lands politik utan hänsyn till om oskyldiga drabbas. Definitionsmässigt brukar man skilja mellan statsterrorism, nationell terrorism och internationell terrorism"

/Karin

Har du sett en kvinna?

Har du sett en kvinna? är en prosabok av den iranska kvinnorättsaktivisten Parvin Ardalan. Hon har tvingats i exil av mullorna, och är numera Malmö stads första fristadsförfattare.  2007 fick hon Olof Palmepriset för sin orädda kamp för kvinnors rättigheter.
I de här texterna skildrar hon enskilda människoöden, med dess längtan och maktlöshet. Den kanske viktigaste texten i boken är "Hur kan vi hjälpa er?" En fråga som hon fick när hon höll en föreläsning för tidskriften Bang för några år sedan, och som stycket är en reaktion på.
Parvin Ardalan vill inte ses som ett offer, eller få välgörenhet.  Det är skilland på hjälp och solidaritet. Vi hör alla ihop, menar hon, så låt oss istället hjälpa varandra.
I ett efterord intervjuas hon också av Kristian Carlsson. Tillsammans med boken följer ljudtidskriften SPRÅKA´s Arlan-nummer, där hon läser sina texter på persiska.
Låna boken i Gotlib.
                                                                                                                                                  /leif

tisdag 8 maj 2012

Vad tycker du om vår blogg och vårt bibliotek?

En student vid Bibliotekshögskolan håller på att skriva ett arbete om sociala medier. I detta arbete ingår en enkät som vi hoppas du vill svara på. Enkäten handlar om vårt bibliotek och vår blogg. Det är värdefullt för oss om du fyller i enkäten. Här är en länk till enkäten

fredag 4 maj 2012

Silverknivar


Gull Åkerblom är en författare som jag följer med intresse och till min glädje är hon nu aktuell med uppföljaren till Silverkniven - Silverboken. I Silverkniven får vi möta Edit, en tjej som är mobbad i skolan och som har en mamma som avskärmar sig från henne och omvärden i något som verkar vara psykisk sjukdom. Edits trygghet i livet är morfadern, naturen och hästarna. En dag får hon en överraskande inbjudan till ett ridläger på Råkekullaborgen. Lyckan är total för där får hon möjlighet att rida och träffa nya vänner. Det finns förstås en hake. Råkekulla är lite för bra för att vara sant. Borgens ägare, Max Vinter och hans syster Rebecka rider sina svarta hästar enbart om natten. Jag vill inte avslöja för mycket men kan säga att Råkekulla visar sig vara en farlig plats för Edit och hennes nya vänner. I Edits familj visar det sig också finnas dolda hemligheter och oanade resurser. Åkerblom väver skickligt samman en berättelse som för ovanlighetens skull blir ännu bättre i uppföljaren där många intrikta hemligheter avslöjas. Det är intressant att följa Edits personliga utveckling där det goda och onda i hennes yttre värld också återspeglar sig i hennes inre (på ett mycket konkret sätt) - vilket hon successivt lär sig hantera. Dramaturgin är skickligt uppbyggd och miljöbeskrivningarna suggestiva vilket resulterar i något som skulle göra sig väl på vita duken gissar jag. Jag skulle gärna gå och se filmen om Edit, silverknivkasterskan. Att man i berättelserna skymtar många referenser till annan litteratur - det är roligt för en boknörd men böckerna håller att läsa utan litterära glasögon.

/malin

Veckans ord - humletjuv

I veckan blev det känt att brittiska forskare tänkte åka till Skåne och "stjäla" 100 drottningar av arten vallhumla (Bombus subterraneus), som är utrotad i stora delar av Europa. Då myntades ordet humletjuv.
Humlebeståndet har minskat kraftigt sedan man på 50-talet började med ogräsgifter i jordbruket. Vilket medför att många humlor svälter ihjäl. En del arter har dött ut, andra har minskat kraftigt, och många arter är utrotningshotade.
 Frågan väcktes om britterna fick komma hit och ta humlor?
De svenska myndigheterna bollade till att börja med  frågan emellan sig. I media framkom uppgifter om att artens bestånd i Sverige isf skulle hotas här. På sociala medier var ilskan stor, och forskarna kände sig hotade.
Nu har berörda myndigheter godkänt projektet och försäkrar att det inte skadar artens bestånd i Skåne.

                                                                                                                                                          /leif