Visar inlägg med etikett vampyrer. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett vampyrer. Visa alla inlägg

fredag 4 maj 2012

Silverknivar


Gull Åkerblom är en författare som jag följer med intresse och till min glädje är hon nu aktuell med uppföljaren till Silverkniven - Silverboken. I Silverkniven får vi möta Edit, en tjej som är mobbad i skolan och som har en mamma som avskärmar sig från henne och omvärden i något som verkar vara psykisk sjukdom. Edits trygghet i livet är morfadern, naturen och hästarna. En dag får hon en överraskande inbjudan till ett ridläger på Råkekullaborgen. Lyckan är total för där får hon möjlighet att rida och träffa nya vänner. Det finns förstås en hake. Råkekulla är lite för bra för att vara sant. Borgens ägare, Max Vinter och hans syster Rebecka rider sina svarta hästar enbart om natten. Jag vill inte avslöja för mycket men kan säga att Råkekulla visar sig vara en farlig plats för Edit och hennes nya vänner. I Edits familj visar det sig också finnas dolda hemligheter och oanade resurser. Åkerblom väver skickligt samman en berättelse som för ovanlighetens skull blir ännu bättre i uppföljaren där många intrikta hemligheter avslöjas. Det är intressant att följa Edits personliga utveckling där det goda och onda i hennes yttre värld också återspeglar sig i hennes inre (på ett mycket konkret sätt) - vilket hon successivt lär sig hantera. Dramaturgin är skickligt uppbyggd och miljöbeskrivningarna suggestiva vilket resulterar i något som skulle göra sig väl på vita duken gissar jag. Jag skulle gärna gå och se filmen om Edit, silverknivkasterskan. Att man i berättelserna skymtar många referenser till annan litteratur - det är roligt för en boknörd men böckerna håller att läsa utan litterära glasögon.

/malin

måndag 28 mars 2011

My swordhand is singing

Marcus Sedgwicks My swordhand is singing (på svenska De som går igen) är en ungdomsbok som fungerar utmärkt även för vuxna. Det är en klassiskt uppbyggd skräckhistoria, men den skiljer sig ändå lite när det gäller utförandet. Det handlar om vampyrer, men inte vampyrer så som vi är vana nuförtiden. Författaren använder sig av östeuropeisk mytologi och låter sin historia utspelas under 1600-talet i någon liten skogsby i i något icke namngivet östeuropeiskt land. Vampyrerna liknar mer zombies än något annat. Förutsättningarna är som ni förstår av upplägget väldigt bra för att skrämmas lite. Och det tycker jag att den gör, det finns några oerhört läskga sekvenser, jag blev till och med mörkrädd och var tvungen att sluta läsa för att rysa lite. Och jag är en väldigt inbiten skräckfantast, så det vill inte säga lite.

Tiden är alltså 1600-tal, platsen är Östeuropa. Peter bor i skogen med sin far Tomas utanför en liten by, de har levt ett kringflackande liv men nu äntligen slagit sig ned. Tomas super och är allmänt burdus och mycket av ansvaret landar på Peter. De arbetar som skogshuggare och leverar ved till byn. I byn finns också Peters käresta Agnes, vars far nyligen dött. Rykten florerar i byn om att de döda kommer tillbaka för att hemsöka sina efterlevande. Tomas är väldigt föraktfull inför dessa rykten och kallar dem vidskepelse, men samtdigt är det något i hans förflutna som förbryllar Peter. Vad är det Tomas så nitiskt vaktar i en trälåda under sängen? Och varför har han ansträngt sig så för att isolera dem båda?

Jag gillar Sedgwicks användning av östeuropeisk mytologi (mytbildningen från tiden innan Dracula alltså). Utsattheten, mörkret, skräcken, ja allt bygger upp till en väldigt suggestiv stämning som gör att läsaren befinner sig på helspänn. Jag önskar nästan att boken var skriven med en annan målgrupp i sikte, för om historien hade byggts ut mer, om kärlekshistorien inte varit så... ungdomlig, ja framförallt om författaren hade utvecklat intrigen mer så hade den varit klockren. Nu blir den tyvärr lite för lättsmält. Det handlar väldigt mycket om relationen mellan far och son, som hade varit intressant att utforska mer. Överhuvudtaget tar den slut lite väl fort. Med det sagt, om jag tar på mig mina "ungdomsglasögon" tror jag att den kommer att underhålla många läsare framöver. Och göra en och annan mörkrädd...

Låna boken här.

/AnnaJ

torsdag 7 oktober 2010

Trist sidospår


Nobelpriset i litteratur kommer inte att gå till Stephenie Meyer, det kan jag säga med ganska stor säkerhet. Vampyrgenren är inte så het i Svenska Akademien gissar jag. Men kanske har jag helt fel och vi får oss världens överraskning klockan ett i dag. Hur som helst är Meyers senaste verk - Bree Tanners andra liv - inte något mästerverk. Här får man följa en bifigur i berättelsen, en av de nyfödda vampyrerna som attackerar Bella och co i Ljudet av ditt hjärta. Storyn känns just som ett sidospår som inte platsade i huvudböckerna. Man får följa de blodtörstiga nyfödingarna i deras jakt efter mat och en intrig rullas upp där Bree snart förstår att klanledaren inte är att lita på. Rekommenderas inte. Någon som läst och tycker annorlunda - säg till!

/malin

tisdag 13 oktober 2009

Ännu mer vampyrer


Ytterligare ett tillskott i den populära vampyrgenren är Törst av Richelle Mead. Det är en ganska intrikat berättelse. Huvudpersonerna, Lissa och Rose, är vampyr (moroi) respektive halvvampyr (dhampir). Mellan dem finns ett starkt band. Rose kan känna Lissas känslor och hon är hennes beskyddare. Det finns nämligen även onda vampyrer, så kallade soroier. De dödar moroierna, de "goda" vampyrerna som står i kontakt med de fyra (eller kanske fem) elementen. Inledningsvis är Lissa och Rose på flykt från Vampyrakademien, skolan de går på. De fångas in och tvingas återvända till skolan. Varför de flytt är till en början oklart men de uppdagas successivt. Lissa är utsatt för hot från olika håll. Intrigerande överklassvampyrer gör hennes liv svårt, någon lägger döda djur i hennes säng och hon mår dåligt psykiskt, kan inte hantera sina känslor. Rose kämpar för att rädda henne. Som sagt, detta är en rätt komplicerad historia som initialt är lite trög men som tar sig på slutet och blir riktigt spännande. En vampyrbok som även rymmer teman som ungdomrelationer och självskadebeteende och som säkert kan fånga många unga läsare som tycker om Twilight. Detta är första delen i en serie, där del två heter Fruset blod.
Se om Törst finns inne i Gotlib

/malin

onsdag 30 september 2009

Londons mörka sida


För den som är sugen på en brittisk skräck/fantasyhistoria med drag av Dickens, Tim Burton och Rowlings rekommenderas läsning av Tom Beckers ungdomsroman Darkside. Här möter man Jonathan och Ricky, två killar som båda har det tufft. Ricky är mobbad i skolan och Jonathans pappa är svårt sjuk och intagen på mentalsjukhus. Båda har endast en förälder i livet. Det London man möter i berättelsen visar sig snart dölja skumma hemligheter. Ricky kidnappas av en dam med bedövande doft. Jonathan upptäcker att faderns galenskap kanske har en högst verklig förankring. Londons ljusa ovansida har en undersida och snart får de båda killarna bekanta sig med Darkside, vars mörker rymmer Jack Uppskärarens ättlingar och vampyröveraskningar. En spännande, ganska ruskig men mycket underhållande historia. Del två i serien heter Blodsarv.

/malin


Se Darkside i Gotlib.