måndag 31 maj 2010

STAR WARS PÅ GAMLESTADENS BIBLIOTEK



På Star wars - kursen lär man sig om filmerna, spelen, myterna och rymden. Vi pratar om de olika filmerna, vad de handlar om, vad det är vi tycker är bra och varför vi tycker så. Vi ser avsnitt ur filmerna, men väljer inte de våldsammaste eftersom åldersgränsen på en del av filmerna är 11 och 15 år. Vi går igenom vad som egentligen behövs för att skapa en egen rymdsaga. På kursen får man tips på faktaböcker om rymden. Vi får också ett spännande besök av astronom Carina Persson som pratar om sin rymdforskning och sitt Star Wars intresse.


Kursen är på Gamlestadens bibliotek 30/6-2/7, kl 9-10.30, för dig mellan 9-13 år.


Anmäl er på telefonnummer 365 30 80 senast måndagen den 28 juni


Kursen är ett samarbete mellan Gamlestadens bibliotek, Chalmers universitet och Onsala rymdobservatorium




Karin

Sommarlån
















Sommarlån!
Låna från 1 juni till 1 september
Gäller alla böcker som tillhör Bergsjöns, Gamlestadens och Kortedala bibliotek med ordinarie lånetid 3 veckor.

söndag 30 maj 2010

Frihet, Jämlikhet, Solidaritet


Ofta får vi höra att vi som enskilda individer är maktlösa och inte kan förändra någonting. 1998 kom boken Djurrätt: en fråga om frihet, jämlikhet och solidaritet av Lisa Gålmark, som vill visa på motsatsen. Förutom att boken tydliggör hur bedrövlig djurens situation är idag så visar den hur vi som privatpersoner kan bidra till en förändring som betyder något för andra.
Författaren menar att det inte finns någon motsättning mellan djurs och människors intressen. Till stöd för detta tar hon upp hur den kommersiella djurhållningen tär på resurserna och bidrar till att bibehålla svält och undernäring, gör så att det ekologiska systemet håller på att kollapsa och i allra högsta grad bidrar till klimatförändringen. Hon visar också på de hälsofördelar som den som inte äter kött har som tex betydligt lägre risk för att drabbas av demens, hjärtsjukdomar och vissa former av cancer.
Djurhushållningen där djuren behandlas som biologiska maskiner förorsakar dem stort lidande under ett kort liv ( i regel avrättas de när de fortfarande är ungdomar) i fångenskap där inte ens deras mest grundläggande behov och naturliga betende tillfredställs.
Grunderna i etologi och djurrätt gås igenom och viktiga tänkare på området presenteras. Lisa Gålmark argumenterar för etisk jämlikhet, dvs en rätt att få sina behov och intressen beaktade fast man tillhör en annan art. Hon refererar också till filosoferna Tom Regan och Peter Singer som båda har visat att det finns en principiell likhet mellan att diskriminera djur för deras art och att diskriminera människor för deras kön eller etnicitet.
I boken ryms även en del intressanta intervjuer bl a aktivisten Carol Adams som hävdar att köttätande är den mäktigaste symbolen för manlig makt. Hon menar att det finns ett starkt samband mellan mäns sexualiserade våld mot kvinnor och ätandet av djur.
Den här boken, tycker jag, är en väldisponerad och lättfattlig introduktion i ämnet. I dess sista kapitel finns också en del praktiska råd för den som vill arbeta mer aktivt och utåtriktat för att åstakomma en förändring.
/leif

onsdag 26 maj 2010

Mumin 65 år!




Mumin jubilerar





I år firar man runt om i världen en naiv och högst empatisk liten tjockis 65-års jubileum. Närmare bestämt firas att det är 65 år sedan den första boken om Mumin, Småtrollen och den stora översvämningen, gavs ut 1945.

Mumin som tecknad figur föddes emellertid redan någon gång på 1930-talet– det finns inte ett exakt födelsedatum – och enligt en historia uppstod han efter ett smärre gräl av filosofisk art mellan Tove Jansson och hennes bror. När argumenten i grälet tröt, och Tove såg sig förlorad, sprang hon till sommarställets utedass och ritade i vredesmod den fulaste varelse hon kunde tänka sig. Den första Mumin var född!

De tidigaste figurerna såg mest ut som spöken eller som hatifnattar och var ibland vita och ibland svarta. Figurerna var smalare i kroppen och hade en lång smal nos, spetsiga öron, två ben och ingen svans. Så småningom, när Tove utvecklade det lilla trollet som signum för sina illustrationer i tidskrifter, blir han ”rundare och mindre kritisk och skaffar sig familj och bekanta och hus, just som det brukar gå i efterhand”.

Den första textboken om Mumin kom till under finska vinterkriget, till vilket brodern inkallats, och konstnärinnan Tove tyckte då att det ”kändes gagnlöst att måla [för] hela världen var upp och ner. Färgerna dog, allt blev grått”. Orden fick ersätta färgerna och blev en väg bort från oroliga tankar.

Utöver Småtrollen och den stora översvämningen, skrev Tove Jansson ytterligare 8 textböcker om Mumin och illustrerade tre bilderböcker (from 1969 är det brodern Lars som tecknar Mumin). Böckerna finns översatta till över 40 språk.




Bilderböcker: Hur gick det sen? (1952), Vem ska trösta Knyttet? (1960), Den farliga resan(1977).



Det är alltså flera generationer som har ett förhållande till Mumindalen med dess mångfald av invånare. Och kanske är det precis mångfalden som är muminvärldens främsta styrka, att Jansson i sina böcker låter olika/olikhet vara det som ger liv åt världen. Jansson införlivar både det stora och det lilla som ryms i livet och räds inte att visa på människans komplexitet med alla hennes behagliga och mindre behagliga sidor. I böckerna kan vi känna igen oss i dalmänniskornas längtan, frustrationer och rädslor.




I bibliotekets utställningsfönster pågår just nu en utställning med böcker, om och av Tove Jansson, och fantastiskt fina figurer från muminvärlden tillverkade av Laila Svanholm.

Susanne

Du är så jävla ful!

Tiotusentals barn- och ungdomar här i landet går till skolan rädda för att bli mobbade, retade, hotade, slagna och utfrysta. I boken Du är så jävla ful! - en bok om barns utsatthet i skolan kan vi ta del av några av de barnens berättelser.
Boken är utgiven av Skolinspektionen och Barn- och elevombudet. Redaktör är Malin Näss och illustratör Ebba Strid Udikas.
Ungefär femtonhundra barn anmälde förra året att de har blivit kränkta i skolan och att skolan inte har gjort tillräckligt för att sätta stopp för mobbningen.
Efter varje berättelse följer en redogörelse för hur skolan hanterat situationen. Därefter får vi veta vad lagen säger, hur BEO bedömer vad som har gått fel samt vad BEO har gjort i de enskilda fallen.
Det är oerhört viktigt att ta de utsatta barnen och det de berättar på allvar för det som mobbade barn oftast uppfattar som det största sveket är att vuxenvärlden inte tar dem på allvar utan ofta t o m ifrågasätter deras berättelser.
Tyvärr är det här också ett problem som ökar kraftigt. Bara under årets första fyra månader har, enligt färsk statistik, 947 elever anmält att de har blivit kränkta i skolan.


/leif

måndag 24 maj 2010

Vänta, blinka

Gunnhild Øyehaug (1974) är en väldigt hypad norsk författare. Hennes romandebut "Vänta, blinka" har uppmärksammats av både kritiker och läsare i Norge. Nu finns den alltså översatt till svenska. Får man lov att kalla den en generationsroman? Fastän åldersspannet på karaktärerna är mellan 15-50? Ja det tycker jag att man kan göra. Den är främst riktad till unga vuxna. Ni vet mellan 20 och 30. På baksidan står följande mening att läsa: Varför ska sårbara kvinnor i böcker och filmer alltid ha på sig för stora herrskjortor med nakna ben under? Ha ha, klockrent! Det fick mig att genast vilja läsa den. Stilmässigt har den jämförts med filmer som Short cuts, där flera olika människoöden vävs in i varandra. Vi får möta litteraturstudenten Sigrid, författaren Kåre, neurotiskeViggo och många fler. Sigrid som inte kan äta soppa för att hon blir så nervös; det tar bara stopp, Viggo som tror att allting ska explodera i ansiktet; som tappar en guldtand som sedan dyker upp i Elidas lax; som är kär i Viggo. Mitt i allting förs diskussioner om Dantes Den gudomliga komedin, feminismen i Kill Bill, Sofia Coppola och Lost in Translation. Språkligt imponerar Øyehaug, det känns nytt och fräscht. Karaktärernas inre dialoger är så träffsäkra och framförallt mänskliga. Dråpliga och lustiga situationer uppstår mellan karaktärerna. Det handlar om kärlek, om att finna sig själv och om drömmar. En bit in i boken kände jag lite tvivel, jag hade nog väldigt höga förväntningar; ibland kan den kännas lite väl småfinurlig för min smak, men den känslan försvann när jag kom in i jargongen och bara gav mig hän. Så vill du ha en stunds underhållande läsning av en annorlunda samtidsbok så är det bara att låna här: gotlib.

Kuriosa 1: Killen på omslagsbilden är min gamla klasskompis från grundskolan.

Kuriosa 2: Omslagsbilden är tagen av en annan gammal klasskompis från högstadiet.

/AnnaJ

söndag 23 maj 2010

Att vägra dö nyfiken

Babben Larsson är en av landets mest folkkära artister. Hon har flera gånger utsetts till landets roligaste kvinna. Nu debuterar hon i bokform med Jag vägrar dö nyfiken. Det är ingen sjävbiografi utan mer några vardagsglimtar med henne själv i centrum.
En radda med texter om sånt vi läst, och hört, många gånger förr. Det är något om sockermissbruk, om att ha hund, hur hon blev ståuppkomiker, utbrändhet mm mm. Ja kort sagt lite av varje.
För den som är ett stort, stort Babben-fan kanske det håller, men jag tycker att det tyvärr är alldeles för pratigt, och att det blir både segt och småtrist.

/leif