Visar inlägg med etikett utställning. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett utställning. Visa alla inlägg

måndag 18 juni 2012

Yoga!

Passa på att titta på en fin utställning om yoga i Kortedala bibliotek. På hälsohyllan fyller vi på med fler böcker, cd och filmer om yoga och meditation.

Tisdag 10 juli mellan kl 11.00 och 13.00 har du också möjlighet att träffa utställaren från Skandinavisk yoga- och mediationscenter som kan svara på dina frågor.

Drop-in, provsmakning av ayurvediska thesorter utlovas.

Utställningen pågår till och med 18 juli.

Eva

onsdag 1 december 2010

Jag har resande i mitt hjärta

Skojare, tavring, fant, tattare - resandefolket har haft många benämningar under de femhundra år de bott och verkat i Sverige. Idag, med den accelererade förföljelsen av romer i Europa, är förståelsen för resandefolkets livsvillkor och historia än mer aktuell.

Västarvets turnerande utställning Jag har resande i mitt hjärta - om resandebyn Snarsmon bygger på en utgräving av resandefolkets boplats Snarsmon i norra Bohuslän. Här levde mellan 1860 och 1910 flera resandesläkter.

Tillsammans har resande, lokalbefolkning och arkeologer från Bohusläns museum utforskat platsen. Man fann lämningar efter elva hus och personliga föremål som berättar om livet i byn. I utställningen får du ta del av dessa fynd och den historia som omger resandefolket.

Vi kan på Kortedala bibliotek stolt presentera denna utställning som pågår 2 dec 2010 - 16 jan 2011! Utställningen produceras av Västarvet i samarbete med ABF.

fredag 10 september 2010

Utställningen framflyttad till 26/11



Utställningen Jag har resande i mitt hjärta är framflyttad till perioden
26 november - 17 januari.

tisdag 7 september 2010

Jag har resande i mitt hjärta

På Kortedala bibliotek kommer vi ha en utställning som heter "Jag har resande i mitt hjärta" producerad av Västarvet mellan den 9 september - 2 oktober. Läs mer om utställningen HÄR.

I samband med detta kommer vi även ha musik- och författarbesök. Tisdag den 21 september klockan 19:00 kommer författaren Bennie Åkerfeldt och berättar om sina rötter i Resandefolket i Sverige, de som kallats för "tattare", och trubaduren Pelle Jageby sjunger visor med anknytning till resandefolket.

Välkomna!

söndag 20 juni 2010

May the force be with you!




Här kommer lite bilder på Star Wars - utställningen (måsarna har jag inte sett på senaste, kanske är de borta?)...

Så alla Star Wars fans där ute, stora som små, kom och kolla in lite nostalgiska leksaker. Och om du är mellan 9-13 år, passa på att anmäla dig till Star Wars kursen!

/AnnaJ

onsdag 26 maj 2010

Mumin 65 år!




Mumin jubilerar





I år firar man runt om i världen en naiv och högst empatisk liten tjockis 65-års jubileum. Närmare bestämt firas att det är 65 år sedan den första boken om Mumin, Småtrollen och den stora översvämningen, gavs ut 1945.

Mumin som tecknad figur föddes emellertid redan någon gång på 1930-talet– det finns inte ett exakt födelsedatum – och enligt en historia uppstod han efter ett smärre gräl av filosofisk art mellan Tove Jansson och hennes bror. När argumenten i grälet tröt, och Tove såg sig förlorad, sprang hon till sommarställets utedass och ritade i vredesmod den fulaste varelse hon kunde tänka sig. Den första Mumin var född!

De tidigaste figurerna såg mest ut som spöken eller som hatifnattar och var ibland vita och ibland svarta. Figurerna var smalare i kroppen och hade en lång smal nos, spetsiga öron, två ben och ingen svans. Så småningom, när Tove utvecklade det lilla trollet som signum för sina illustrationer i tidskrifter, blir han ”rundare och mindre kritisk och skaffar sig familj och bekanta och hus, just som det brukar gå i efterhand”.

Den första textboken om Mumin kom till under finska vinterkriget, till vilket brodern inkallats, och konstnärinnan Tove tyckte då att det ”kändes gagnlöst att måla [för] hela världen var upp och ner. Färgerna dog, allt blev grått”. Orden fick ersätta färgerna och blev en väg bort från oroliga tankar.

Utöver Småtrollen och den stora översvämningen, skrev Tove Jansson ytterligare 8 textböcker om Mumin och illustrerade tre bilderböcker (from 1969 är det brodern Lars som tecknar Mumin). Böckerna finns översatta till över 40 språk.




Bilderböcker: Hur gick det sen? (1952), Vem ska trösta Knyttet? (1960), Den farliga resan(1977).



Det är alltså flera generationer som har ett förhållande till Mumindalen med dess mångfald av invånare. Och kanske är det precis mångfalden som är muminvärldens främsta styrka, att Jansson i sina böcker låter olika/olikhet vara det som ger liv åt världen. Jansson införlivar både det stora och det lilla som ryms i livet och räds inte att visa på människans komplexitet med alla hennes behagliga och mindre behagliga sidor. I böckerna kan vi känna igen oss i dalmänniskornas längtan, frustrationer och rädslor.




I bibliotekets utställningsfönster pågår just nu en utställning med böcker, om och av Tove Jansson, och fantastiskt fina figurer från muminvärlden tillverkade av Laila Svanholm.

Susanne

torsdag 4 juni 2009

det här är mitt land

det här är mitt land heter utställningen som just nu går att beskåda på konstväggen på Kortedala bibliotek. Det är fotograf Daniel som ställer ut 1-12 juni.


Gå även in på hans hemsida
/Anna

fredag 15 maj 2009

Det stora monsterlandet

Monster har tagit över skyltfönstet på Kortedala bibliotek. Det är barn från Talldungens fridtidavdelningar som ställer ut. Läs om Ögonlös, Lina, Eldmonstret och alla de andra.

/Anna

onsdag 4 mars 2009

Gosedjuren tar sin plats.


I skyltfönstret på Kortedala bibliotek ställer just nu Assaredsskolan ut sina gosedjur som de har gjort på tema kärlek. Missa inte dessa fantastiska konstverk! Kom även in på biblioteket där de ställer ut smycken och fotografier på samma tema.

Tack för all kärlek!

Tack för alla fina bidrag och små små ord av kärlek som smyckade vår konstvägg!

Nu har vi bytt konstnär så kom och titta på vår nya utställning av Johanna Tjernström från Amnesty med anledning av internationella kvinnodagen som är på söndag 8 mars. Vi har även dukat upp böcker på temat framför, så kom och låna!

tisdag 4 november 2008

Vi minns 80-talet som igår

Axelvaddar på en midjekort fransmockajacka, permanentat hår, skipants och benvärmare. Sen ska vi inte glömma magväskan! 80-talet är här! Chockrosa, mintgrön, neongul, turkos och aprikos, färgerna som lyste upp gatorna. Det är annat än 2000-talets gråa mode. Det var så mycket som var spännande då, glace au four, ryktet att Michael och Janet Jackson var samma person eller när min kompis och jag busringde till nummerupplysningen från telefonkiosken på torget. Det var gratis och gav oss många fnissiga kvällar. På väggarna i mitt rum hängde planscher på diverse pudelrockband och kyssande par vid vattenfall. På skrivmaskinen som jag lånat av grannen skrev jag dikter om solnedgång och brusten kärlek och vid varje stavfel redigerade jag med tipex.

I Kortedalas skyltfönstret har vi samlat lite av våra minnen från 80-talet. Det finns även ett quiz, rätt så svårt, men händelserikt. Vill du få hjälp på traven så finns även svaren i fönstret, annars så är du som alltid välkommen att fråga personalen.

Välkommen att bli nostalgisk!
/Anna

onsdag 1 oktober 2008

Grönt i köket

Vissa dagar är inspirationen i köket frånvarande och middagsmatsedeln går på repris. Vi i Kortedala har därför skyltat med några gröna förslag i skåpet vid läsrummet. Om du skyndar dig så kanske det till och med finns ett äpple kvar!

Här är lite fler tips till att få variation på middagsbordet.

http://www.vegangoteborg.se/

http://www.vegan.nu/recipes/

http://www.veganrecept.se/