Visar inlägg med etikett Anders Björkelid. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Anders Björkelid. Visa alla inlägg

torsdag 26 maj 2011

Eldbärare

Detta är andra boken (av planerade fyra) i den spännande fantasyserien Berättelsen om blodet av Anders Björkelid. Del 1, Ondvinter, har Malin skrivit om här. Eldbärare tar vid där Ondvinter slutar. Tvillingarna Wulf och Sunia har fortfarande mycket att lära om Blodets hemligheter, och tvingas in i olika roller enligt Traditionen, roller som de inte alls trivs med. Enligt Traditionen ska män syssla med sitt och kvinnor med sitt, en separation som tvillingarna är ovana vid. Hotet från Kylan är överhängande liksom ett krig. Men få vill tro att Kylan återvänt och det faller på Sunia och Wulf att försöka varna om hotet. Deras färd tar dem till en avlägsen stad där inget är vad det verkar vara.


I denna del är det främst Wulfs perspektiv som dominerar, i Ondvinter var det lite speciellt med vi-perspektivet, som dock går över i Sunias. Det jag gillar med denna fantasyserie är att det är en välskriven, svensk, klassisk fantasyserie, fast med otraditionella könsroller. Ondvinter var dock snäppet bättre, jag tror att det har att göra med att historien i Eldbärare tappar fart. När tvillingarna vistas i staden Funisburg finner de sig helt plötsligt i en låst position som innebär mycket väntan för karaktärernas del. Denna väntan påverkar även berättelsen som blir lite händelsefattig. Sen tycker jag att Sunia som karaktär är mer spännande än Wulf, vilket kan förklara att jag gillar Ondvinter mer. Denna bok känns mer som en parantes, en transportsträcka. Jag hoppas och tror att nästa del blir mer spännande.


Låna Eldbärare här.

/AnnaJ

tisdag 14 juli 2009

Fantastisk fantasy


Ondvinter av Anders Björkelid är flitigt ombloggad i dagarna, och det med rätta. Detta är en originell och vacker fantasyberättelse som handlar om tvillingparet Sunia och Wulf som bor på en bondgård i utkanten av en liten by tillsammans med sin pappa. Det visar sig snart att fadern inte är en helt vanlig bonde. Många är rädda för honom, skördarna slår fel och det kommer underliga besökare till gården. Snart kommer en övernaturlig kyla krypande över bygden. En hemsk olycka drabbar familjen som förändrar syskonens liv. De tvingas fly och utforska BLODETS hemligheter i den farliga Ondvintern.

En psykologiskt trovärdig och fantastisk värld öppnar sig. Berättarformen är också originell eftersom den börjar i vi-form. Trevligt också med könsrollsöverskridande karaktärer. Sunia är den som är skickligast med svärdet. Ser fram emot fortsättningen
.
/malin
Se Ondvinter i Gotlib