Visar inlägg med etikett Sara Granér. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Sara Granér. Visa alla inlägg

tisdag 31 januari 2012

Den galghumoristiska samhällskritiken



















På torsdag 2 februari kl. 19 kommer serieskaparen Sara Granér till Kortedala bibliotek. Vi har utrustat oss med skohorn för att få plats med alla besökare - ABF la ut event på Facebook för ett par veckor sedan och det är redan över 100 personer som har sagt att de kommer.

Ska bli spännande att ta emot alla, och förstås att få uppleva Sara.

För alla som inte vet så mycket om henne kan jag berätta att hon gör serier som kan betecknas som politisk satir och att hennes figurer ser ut som förmänskligade grisliknande hundar. Hon får oss att skratta åt allt - politik, feminism, arbetsmarknad, tredje världen och prinsessor. Det är tokaggressivt, fantastiskt kul, busigt och allmänt jävligt. Hon debuterade med "Det är bara lite AIDS", och har även publicerat "Med vänlig hälsning" samt medverkat i antologin "Dotterbolaget". /eva


I samarbete med ABF Göteborg. Fri entré, ingen anmälan, bara kom!
Foto: Martin Gibe

onsdag 31 mars 2010

Med vänlig hälsning

Det är inte så ofta som vi ser författare bakom serieromaner stå i rampljuset, de är lite anonyma. Sara Granér slog igenom med succéalbumet Det är bara lite AIDS nu är hon åter aktuell med sin andra bok som heter Med vänlig hälsning. Se klippet nedan och hör henne berätta om den och om sitt skapande.



/Anna

måndag 2 mars 2009

Serier tjoho!

När jag själv svarade på mina fem frågor om favoriter (i tidigare inlägg) så glömde jag nämna serier som en genre jag gärna läser. Nu senast har jag läst Dotterbolagets antologi, red. Karin Didring, Sara Elgeholm och Sara Granér. Dotterbolaget är ett feministisk seriekollektiv som bildades våren 2005. Gruppen utgörs idag av ett trettiotal kvinnor som lärde känna varandra genom serieskolan på Kvarnby folkhögskola i Malmö. Antologin är en samling av 32 medlemmars olika stilar och uttryck från 2005-2008. Som det brukar bli med antologier så varierar kvalitén men det finns många riktigt roliga, fina och bra serier, vilket gör samlingen värd att låna.
Kolla om den finns inne i GOTLIB

/Anna