Visar inlägg med etikett lisa bjurwald. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett lisa bjurwald. Visa alla inlägg

lördag 28 maj 2011

Europas skam

Europas skam –rasister på frammarsch är en reportagebok av Lisa Bjurwald. Hon reste runt i ett antal valda länder i Europa. Hon undersöker hur den nutida organiserade rasismen vuxit fram och hur den arbetar idag.
Boken inleds med ett varsitt kapitel om hatet mot judar, dvs Antisemitism, Antiziganism, alltså hatet mot romer, och hatet mot muslimer – Islamofobi.
Sedan tas vi med på en rundresa, som inte är någon munter läsning. I flera länder är fascistpartier i regeringsställning .Rasistiska förföljelser pågår också i flera andra länder.Lisa Bjurwald besöker Ungern, Schweiz, England, Italien, Tyskland, Frankrike, Nederländerna och Skandinavien. Hon talar med företrädare för högerextrema partier, besöker festivaler, bevistar demonstrationer, och hon samtalar med forskare och journalister.
Hon vill göra oss varse att hotet mot demokratin och Europas minoriteter är större nu än på länge.Gränserna för vad som anses vara rasism förskjuts. Minoriteterna som är måltavlor utmålas som syndabockar, och man inskränker deras rättigheter (istället för att värna dom).
Vidare säger hon att ju mer mainstreampartierna liknar varandra så framstår de ”radikala” partierna som lockande
Den största faran är dock, menar hon att rasisterna får de andra partierna att anpassa sig till den främlingsfientliga agendan. På samma sätt anpassar sig även medierna, säger hon.
När tex fascister startar kravaller i ett muslimskt område i Italien, eller nazister i Östeuropa mördar romer så framställs det i media inte som avskyvärda rasistiska illdåd – utan som resultatet av misslyckad integration(!).
Arbetslöshet och fattigdom ses,även här i Skandinavien, inte längre som sociala och politiska problem utan istället som invandrings-/integrationsproblem. .
Författaren visar övertygande i sin framställning att hög invandring i sig inte är en orsak till främlingsfientliga partiers framgångar.
Hon redogör också för studier som har gjorts för att hitta strategier mot rasism och högerextremism. Hennes slutsatser blir i korthet att etablissemanget måste stå upp och visa att de är emot diskriminering och rasism, och att rasism måste bestraffas.
Ihop med Maria Bomqist gav hon 2009 ut boken God dag kampsyster: Kvinnorna i extremhögern.Lisa Bjurwald är redaktionsmedlem i Expo och ledarskribent på DN.

Låna boken här.


/leif

söndag 12 juli 2009

Stridslystna valkyrior och heliga mödrar


I God dag kampsyster! : kvinnorna i extremhögern undersöker Expomedarbetarna Maria Blomquist och Lisa Bjurwald vilka kvinnor som blir medlemmar i högerextrema organisationer och varför de blir det. De har studerat drygt hundra kvinnor som var medlemmar i Nationalsocialistisk front (nu heter de Folkfronten) i början av seklet.
Bilden som framträder är att många är lågutbildade med små inkomster och bor i mindre städer. Många av dem kom in i rörelsen via sina pojkvänner men det finns även en kärna av unga tjejer som är ideologiskt övertygade nazister. Många har också följt med andra familjemedlemmar in i rörelsen. Ofta har de halkat med pga intresse för vit makt -musik, eller också har irritation mot vissa specifika invandrarkillar varit anledningen.
Författarna menar att andelen kvinnor ökat mycket i de högerextrema rörelserna under de senaste åren, men fortfarande är de förhållandevis få, ca en sjättedel av medlemmarna. En anledning kan kanske vara att deras roll och möjligheter är rätt begränsade. Det inte är meningen att kvinnorna ska ha någon ledande roll i naziströrelsen, fast det finns i och för sig ett valkyrieideal, en mytbild om den kvinnlige krigaren. Deras uppgift är främst att rädda den vita rasen genom att föda många barn, även om det är käckt att ha blonda flickor som fanbärare i demonstrationstågen .
De har intervjuat några tjejer men tyvärr känns det som om de inte har lyckats tränga in riktigt på djupet, och den historiska tillbakablicken känns lite för uttömmande. Kvinnornas och männens roller är så diametralt olika i naziströrelsen så jag utgår från att deras motiv för att bli medlemmar skiljer sig åt, det hade varit intressant om författarna hade analyserat det.
Låna boken i Gotlib.


/leif