Visar inlägg med etikett ungdomar. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett ungdomar. Visa alla inlägg

måndag 23 maj 2011

Annorlunda


En på flera sätt annorlunda bok är antologin Annorlunda:unga tankar i text. Den innehåller bl a texter av tjugoen ungdomar från hela landet. De flesta av de medverkande är tonåringar. De yngsta är fjorton år och de äldsta tjugosju. Ungdomarna berättar om hur det är att vara annorlunda. Det handlar om utanförskap, mobbning, att avvika från normer, att bära på en hemlighet, att se ut och vara som man är etc, etc.
Boken ges ut av Effekt som är Rädda Barnens ungdomswebb. De vill visa att att alla är vi annorlunda på olika sätt, och de hoppas att den insikten ska göra oss mer toleranta mot våra medmänniskor.
Bidragen består av dikter, noveller men även av foton och filmer! För det originella med den här antologin är att den är gjord med augmented reality-teknik. I boken finns markörer. Genom att hålla en markör mot en webbkamera så visas ett foto, en film el dyl. Surfa först in på bokens hemsida.




/leif

onsdag 16 februari 2011

God uppföljare


För att vara en uppföljare håller Titti Knutssons Kampen god kvalitet. Kampen är fortsättningen på Muren som jag tidigare bloggat om. Berättelsen utspelar sig i ett fiktivt land där krokodiler och gnagare slåss om utrymmet. Krokodilerna med stora ekonomiska och militära resurser har infört en blockad mot gnagarna som lever i misär. Hatet är starkt på båda sidorna. Två barn på var sin sida muren hyser kärlek till en häst. Vid en militär sammandrabbning tvingas de alla att fly. Hästen och de två barnen, Peter och Sofia, gömmer sig i en grotta. I Kampen tar berättelsen vid i grottan efter attentatet. Här får man följa Peter och Sofias flykt undan upptäkt, bomber och orkanvindar i skogen. Sofias landsmän gömmer sig också i skogen efter att ha fått sin by förstörd. Barnens kamp för fred och rättvisa går som en röd tråd genom berättelsen. Jag saknar flytet i berättelsen inledningsvis. De korta kapitlen som utgör de olika barnens röster är till en början lite hackiga. Men det tar sig och blir rytmiskt och spännande. Slutet är gott om än kanske en aning pomöst. Har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker det är bra eller dåligt. Det är hur som helst en fin skildring av vänskapsband och fredskamp som borde passa bra som diskussionsunderlag i skolan. Fina omslag är det också tycker jag.
/malin

fredag 14 januari 2011

Underfors

Nu är jag frälst igen. Av Maria Turtschaninoff som kommer från Helsingfors. Hennes senaste fantasyroman Underfors är av ett alldeles ovanligt fint slag (hennes förra roman Arra har jag inte läst men den står på läslistan nu). Lilliths barn, de första invånarna, lever på jorden i öknen i Öster i full välmåga tills de en dag drabbas av en stor ond ande som sprider krig och fasor. Många dör men en av de kvarlevande, en flicka, bekämpar anden och låser in den i Norden. Hon blir den första Väktaren. På 2000-talet i Helsingfors bor Alva. Hon känner sig annorlunda, passar inte in i skolan, har inget intresse av att vara tillsammans med andra. Hon är alltid på helspänn, hårdtränar minnet för att hon inte ska glömma något. Men det är kanske så att hon glömt något ändå. Något som är viktigt. Så finns där också Joel, som beundrar den starka ovanliga Alva på avstånd, som vill ta kontakt men inte riktigt vågar. Till sist vågar han dock men vid deras dejt försvinner Alva iväg med en lång man med slängkappa och svans. Joel följer efter och detta är början på ett äventyr som leder ner i underjorden, till Underfors, till troll, skogsrår, älvor och namnlösa fasor. En oerhört spännande berättelse med ett språk som är ganska gammaldags men ändå flyter fint och höjer den trollska stämningen där klassiska sagor och sägner flyter in och ut. En stark tjej/kvinna med rosa hår, en Väktare med häpnadsväckande förmågor får man följa på en fantastisk resa ... som tyvärr tar slut. Detta är ingen serie för ovanlighetens skull. Avsätt helst rejält med ostörd sammanhängande tid. Omslaget är dessutom i ett slag för sig. Det är fel version av omslaget i katalogen dock, det är snyggare i verkligeten. Rekommenderas alltså varmt men det kanske har framgått redan :)
/malin

tisdag 19 oktober 2010

Självkänsla - enkelt eller helt komplicerat?

Hur hantera låg självkänsla? Detta är ett problem som väl drabbar var och varannan människa, i synnerhet tonårsmänniskan. Jag har just läst två böcker på detta tema, dels Isabella ”Blondinbella” Löwengrips Egoboost: Blondinbellas överlevnadsguide för unga tjejer och Johanna Thydells Ursäkta att man vill bli lite älskad.


Blondinbellas bok överraskade mig faktiskt åt det positiva hållet, full av fördomar som jag är mot böcker med flashiga författarporträtt på framsidan. Hon skriver om omänskliga krav på framförallt tjejer, om ätstörningar och komplex. Boken är självutlämnande. Jag tror säkert att denna läsning kan gå hem hos många tonåringar. Här ges många tips och råd. Man förstår att hon är en driven person. Kruxet är, som jag ser det, att lösningarna som ges är snabba lösningar som ger enkla svar på svåra frågor, i samma stil som ges i många veckotidningar och tv-program. Snabba lösningar för dåligt självförtroende är en lysande affär och Löwengrip har näsa för ekonomi helt klart.


I läsning på temat lågt självförtroende föredrar jag personligen skönlitteratur, och i synnerhet skönlitteratur i klass med Johanna Thydells suveräna Ursäkta att man vill bli lite älskad. Den handlar om Nora, som kallar sig en alldeles vanlig tjej, och hennes liv. Hon är vän med klassens populäraste tjej, strålglansen smittar men den ger också endel bekymmer. Men det framgår ju tydligt att Nora är en tjej med underbar fantasi och hög tankeverksamhet – man får följa hennes tankebanor som virvlar hit och dit. Låg självkänsla, ja, men det är bara en liten del i en fantastisk berättelse om komplicerade relationer, kärlek – ja, så komplicerat som livet kan vara. Thydell skriver med ett direkt tilltal och ett språk som är fantastiskt. Årets bok, läs och njut!

/malin

torsdag 7 oktober 2010

Trist sidospår


Nobelpriset i litteratur kommer inte att gå till Stephenie Meyer, det kan jag säga med ganska stor säkerhet. Vampyrgenren är inte så het i Svenska Akademien gissar jag. Men kanske har jag helt fel och vi får oss världens överraskning klockan ett i dag. Hur som helst är Meyers senaste verk - Bree Tanners andra liv - inte något mästerverk. Här får man följa en bifigur i berättelsen, en av de nyfödda vampyrerna som attackerar Bella och co i Ljudet av ditt hjärta. Storyn känns just som ett sidospår som inte platsade i huvudböckerna. Man får följa de blodtörstiga nyfödingarna i deras jakt efter mat och en intrig rullas upp där Bree snart förstår att klanledaren inte är att lita på. Rekommenderas inte. Någon som läst och tycker annorlunda - säg till!

/malin

torsdag 6 maj 2010

En bok som alla unga killar måste läsa!

Respekt: en sexbok för killar är en bok som jag skulle vilja sätta i händerna på varenda 12-13 årig kille (och jag skulle själv haft mycket nytta av den när jag var i den åldern). Författare är Inti Chaves Perez. Han är journalist född 1984, var med och grundade Macho, han har medverkat i boken F-ordet och han har arbetat som sexualupplysare för RFSU.
Tydligen är det fortfarande så illa att skolorna mest lär ut hur befruktning går till, och unga killar får alltjämt främst sin "information" om sex från pornografin. Så den här boken skapar en motvikt och kan göra så att unga killar får en mer realistisk bild av vad sex och kärlek handlar om.
En styrka med boken är att författaren är väldigt konkret och rättfram. Unga grabbar får lära sig både hur deras egna och tjejers kroppar fungerar. Men det är också råd hur vi kan bära oss år när vi flörtar, hur vi märker om någon inte är intresserad, att respektera en diss, hur vi kan ha sex på flera olika sätt. Han skriver också om vikten av att lyssna både på sina egna och sin partners signaler.Det finns avsnitt om att komma för tidigt, att tappa ståndet mm.
Han går också in på hur det är att vara homo-, bi- och transsexuell, om att komma ut etc. Författaren redogör också för varför heterosexualiteten är norm, och på vilket sätt alla vinner på jämställdhet, både killar och tjejer.

/leif