tisdag 30 juni 2009

Sommarquizz på Gamlestadens bibliotek

Kom till Gamlestadens bibliotek och lämna in svaren på vår sommarquizz. Alla som lämnar in quizzsvaren får ett glas kall saft. Första pris för vuxenquizzen är en litterär makeover (en halvtimmes konsultation före öppettider). Vi tar reda på vilka böcker du gillar och guidar dig till något nytt och oförutsett. Priset för barntävlingen är en biocheck. Lämna in svaren senast 13 augusti.

Skriv ner svaren på en lapp och lämna in på biblioteket. Glöm inte att skriva i namn, telefonnummer och mejladress.

Vuxen Quizz, från 18 år

1.Vilken artist gav 1971 ut albumet Pearl?

2. Vem gav ut albumet ”Like a prayer”?

3. Vilken grupp sjunger:
"Jag har talat ut
jag har pratat sönder
om jag tänker
har jag inte sagt ett ord
jag rear ut min skäl
jag har gett mig iväg mot min längtan
men alla vägar leder längre in
jag rear ut min själ"

4. I vilken svensk bok från 2007 läser huvudpersonen Erica Jongs ”Rädd att flyga?”

5.Vad heter böckerna som tv-serien True Blood baseras på?

6. Vilken amerikansk författare skriver även under pseudonymerna Rosamond Smith och Lauren Kelly?

7.Vad hade göteborgaren som rundade Kap Horn för skodon mellan 1963-1965?

8.Vilken känd amerikansk författare skrev The Pearl som utkom 1947?

9.Vad heter det murmeldjur som Bill Murrays meteorolog träffar på när han fastnar i tiden i en film från 1993?

10.Vem var förebild för romanfiguren Madame Bovary, enligt författaren?

11.Vad har Vera Backman i sin frukosttermos när hon går till jobbet i en roman av Elsie Johansson?
12. Vilken är den genom tiderna mest tråkiga romanhjälten?

BarnQuizz

1.Vad heter Malin på Saltkråkans pappa?
1 Melker
X Sven
2Kung Karl

2.I vilken bok om Harry Potter får Harry sin första kyss?
1 Harry Potter och de vises sten
X Harry Potter och halvblodsprinsen
2 Harry Potter och Fenixorden

3.Vem är Mållgan?
1 Drake i Bröderna Lejonhjärta
X Alfons Åbergs låtsaskompis
2 En tysk författare

4.Vem har skrivit sången ”Sudda bort din sura min?”
1 Timbuktu
X Alice Tegner
2 Martin Alm

5.Vem har skrivit bilderboken om den lille pojken Oscar som går vilse i öknen och blir vän med ett moln?
1 Theo
X Hoo
2 Leo

6.Vad heter den lilla rävdemonen som hjälper Kagome och Inu Yasha att jaga Naraku och Shikon-juvelen i en populär manga-serie?
1 Hippo
X Nippo
2 Shippo.

Utforskande av kommungränserna

Ta i trä av Linn Hansén




En fin debut av Linn Hansén, bland annat aktiv i litteraturkollektiven SHARKS och G=T=B=R=G, som skrivit en samling dikter som rör sig kring begreppet gränser: såväl synliga som osynliga, i såväl det enskilda livet som i samhällsstrukturen. Kommuner och städer är återkommande begrepp. Och Hansén väver skickligt samman ytterligheter när det schematiska, byråkratiskt fyrkantiga möter det oförutsägbara, känslolivet, sådant som inte kan fångas. Dikterna är genomgående (näst intill) subjektslösa, iakttagande och tonen observerande, neutral. För mig är den här texten ångestskapande. Och jag tycker det är briljant, både skarpt och sårbart.

Några smakprov:

När man kommer till en främmande kommun är det vissa saker
man behöver göra. Bekanta sig exempelvis. Det gör man bäst
genom att besöka invandrarverket eller turistbyrån. Där hittar
man allt man behöver i kartväg. Sedan är det bara att börja
gå. Det tar olika lång tid att bekanta sig i olika kommuner.
Under marken ligger kommungränserna. Man har grävt
ungefär en meter djupt så att de ska ligga tillrätta (...)
(s.15)
-----

Köksfönstren immar igen
Ingen tror att vi gör just vad vi gör precis nu
alla tror att vi älskar.
(s.52)

Se Ta i trä i Gotlib.

/malin

måndag 29 juni 2009

Vardagsrealism

En bok som underhåller mig och som jag kan läsa om och om är Jan Stenmarks U-sväng inslagen i folie från 2005. I klassisk Stenmarksstil har han i ett avsnitt satt text till foton som han tagit med polaroidkameran, när han cyklat runt i Stockholm. En av mina favoriter är bilden på ett dass med texten:
”Utan hjärna hade vi inte haft en aning om vad hjärtat står för.”
Så enkelt, så tydligt.

Låna Stenmark i GOTLIB.


/Anna

fredag 26 juni 2009

Drakar och vänskap


Vill tipsa om en riktig liten pärla, Jo Salmsons (som är en pseudonym) nya serie om Tam. I första delen som heter Tam tiggarpojken får man möta den föräldralöse Tam som lever på gatan. Längst upp i staden bakom många murar ligger kungaborgen – och där finns också drakarna som Tam längtar efter att få komma nära. En dag när Tam måste in och stjäla mat för dagen hör han plötsligt en röst i sitt huvud som kallar på honom. Håller han på att bli galen…?

Boken är illustrerad med många manga-lika teckningar och texten är luftig och lättläst för sin målgrupp (7-9) men funkar egentligen på alla åldrar skulle jag säga, bara man är intresserad av fantasy och en god berättelse – om drakar och vänskap. Även den följande delen Tams svåra prov är mycket spännande. Det enda jag kan störa mig på är cliff-hanger-dramaturgin. Ibland kan jag tycka det är lite ojuste mot läsaren att låta upplösningen komma i nästa del. Men visst, det har sin tjusning att gå och vänta också. Själv väntar jag på del tre, Jakten på Tam, som kommer i höst. De fina illustrationerna till serien är gjorda av Åsa Ekström, vars serie Sayonara September utkommer i höst. Den ska handla om ett gäng ungdomar som är serietecknare på en serieskola. För övrigt är det mycket spännande ungdomsböcker som kommer i höst. Det gäller att ladda läshuvudet! Om du vill ta en titt i katalogen Höstens böcker 2009, samt få en massa tips på sommarläsning och sommarlovsaktiviteter – välkommen in till oss! Vi har för övrigt sommarlån nu, t o m 1 september.


Se Tam tiggarpojken i Gotlib


Se Tams svåra prov i Gotlib


/malin

torsdag 25 juni 2009

Vi färgsätter tillvaron!

Det har kommit ett nytt nummer av Västra Regionbibliotekets magasin Framsidan med tema Sätt färg på tillvaron - möjligheter i krisen. Vad kan biblioteket har för roll i lågkonjunktur och vad görs för arbetslösa, studerande och andra att kommer vidare i livet...?? Ett litet lästips!


/Anna

Religionen förstör allt

Den engelske författaren Christopher Hitchens kom förra året med sin bok Du store Gud? som känns skrämmande aktuell nu i dagarna. Boken handlar om att religionerna är intoleranta, rasistiska, våldsamma och trångsynta. Han kombinerar historiska berättelser med kritisk granskning av texter i religionernas heliga skrifter.
Hitchens bok mynnar ut i en hyllning till vetenskapen och det sekulära samhället. Han menar att de samhällen som styrs av religion förfaller, deras ekonomier försvagas och deras intellektuella flyr utomlands.
Han avslutar också med att säga att vi behöver en ny upplysning, som ska utgå från studier av prosa och poesi. Grunden för detta ska vara att man får till en skilsmässa mellan rädsla och sexualitet, och det enda sättet att åstakomma detta är att stänga ute alla religioner ur samtalet.

Låna boken i Gotlib.


/leif

onsdag 24 juni 2009

Hyllning till boken

Jag kan inte låta bli att dela med mig av dessa underhållande bilder som jag fann i SVTs arkiv. "Boken för själen är som mat för magen" Klippet visar först boktryckarkonstens historia och i slutet bibliotekens roll och betydelse. Vissa likheter med idag går att skönja men visst har det skett en viss utvecklingen...?

/Anna