Nu på lördag har du möjlighet att fräscha upp din garderob och samtidigt byta bort lite plagg som du inte vill ha längre, men som någon annan lycklig människa blir glad av. Mellan kl. 10-14 har vi ett klädbytarbord i foajén på Gamlestadens bibliotek där du kan lämna dina plagg och ta med lika många hem (max 5 plagg). Klädbytarlördagar har vi en gång i månaden: nu på lördag 1 oktober, 12 november samt 3 december. Så passa på att förnya garderoben! Och du, inne i biblioteket har vi böcker om hur du återanvänder gamla plagg, syr om och gör nytt!
/AnnaJ
torsdag 29 september 2011
onsdag 28 september 2011
Knarkets arbetsgolv
Kokainkonsumtionen ökar i Europa och i Sverige.
Journalisten Magnus Linton, författare till boken
"Cocaina - en bok om dom som gör det",
föreläser om kokainets marknad och svarar på frågor.
I samarbete med ABF Göteborg.
Kortedala bibliotek, torsdag 6 oktober kl. 19.00
Fri entré
Etiketter:
knarkhandel,
kokain,
Magnus Linton
tisdag 27 september 2011
Känsligt om tonårstid
Söta pojkar är bara på låtsas av Moa Eriksson Sandberg är en debut om en tonårstjej som söker kärlek och utforskar sin sexualitet. I baksidestexten får vi veta att det är en roman som bygger på författarens egna dagboksanteckningar. Av ren slump får jag innan jag börjar läsa reda på att det är Moa Eriksson Sandberg som pryder bokomslaget. Varför tänker jag? Kan man inte skydda författarinnan lite? Förstår hon vad en sådan här exponering innebär? Efter läsningen så tycker jag fortfarande att det är ett onödigt grepp som mer passar till mer slaskig och illaskriven litteratur där författarens viktigaste egenskap är ett känt ansikte.
Söta pojkar är bara på låtas är något helt annat. Det är riktigt bra litteratur. Hudlöst men litterärt. Den beskriver en ung tjejs sårbara men modiga sökande efter kärlek och sexuell identitet. Men den beskriver också hur huvudpersonen Ella blir utnyttjad och illa behandlad av killar. På så sätt kan man säga att det är en feministisk bok, eftersom huvudpersonen ofta hamnar i underläge för att hon är tjej. Hon är hela tiden beroende av killarnas gillande och söker bekrätelse av dem som kan ge henne status. Jag gillade boken mycket och jag tror att den skulle kunna fungera utmärkt som diskussionsunderlag i gymnasiet. Boken finns att låna här
/Karin
måndag 26 september 2011
Om att vända tillbaka och vara förändrad

Jag har precis läst Välkommen hem av Johanna Lindbäck. Boken handlar om Sara som kommit hem till Luleå efter att hon haft ett gymnasieår i London. Hemma finns den f.d. killen Mattias som det tog slut med precis innan hon åkte iväg. Mattias som tillsammans med sin tvillingsyster Bella alltid varit en viktig del av Saras liv.
Det här är en utvecklingsroman där magin ligger i att få ihop en roman av det inre livet med det yttre skedet. Men det blir aldrig komplicerat utan är vardagsnära och trovärdigt.
Linbäcks skicklighet visar sig exempelvis i när hon bygger känsliga skildringar mellan Mattias och Sara, som inte riktigt vet hur de skall förhålla sig till varandra och har ofrivlligt koll på den andre om de råkar befinna sig i samma rum.
Välkommen hem är en verklighetsnära kärleksbok i bra kontrast till allt överdrivet himlastormande som tonåringar tvingas förhålla sig till. Även om man förstår ganska tidigt att hon kommer att bli kär i den där killen som hon bråkar med tvättstugan så är det inte övertydligt.Jag tycker att det är en välskriven bok, en modern utvecklingsroman som borde passa många i åldern 16-19 år. Det enda som jag ställer mig frågande till är Saras ålder. Hon är 17 år men verkar mer som en 19 åring. Fast det är möjligt att Johanna Lindbäck har större koll på tonåringar än mig, hon jobbar ju trots allt som gymnasielärare.
Boken finns att låna här.
/Karin
Bok- och biblioteksmässan är över
Ja då var alla bibliofilers största fest slut för i år, och jag är lite klokare, lite tröttare, lite upplyft och lite fattigare. Det är ju helt fantastiskt att Göteborgs Bok- och biblioteksmässa drar så oerhört mycket folk! Det värmer i hjärtat måste jag medge. Jag var där på jobbets vägnar i torsdags, då det är öppet för branschfolk. Dagen gick så otroligt snabbt, främst för att jag satt på 45 minuter långa seminarier största delen av tiden. Inspirationen flödar hejvillt. Men det bästa på hela mässan var för mig att lyssna på Cornelia Funke tala om sina böcker och sitt författarskap. Åh, hon var så sprudlande och charmant! Det var bara en slump att jag följde med på det seminariet men det var då tur att jag gjorde det! Har aldrig läst hennes böcker ens en gång men nu ska det bli läsa av!
Sen avslutade jag med att yra omkring nere bland montrarna och trots att jag såg Liv Strömquist på nära håll så blev jag stressad och gick ifrån den långa signeringskön utan en signering och inte hann jag köpa alla böcker jag drömt om och det blev liksom en känsla av att jag missat något. Så gick jag dit igen i söndags och inte fick jag köpt så mycket då heller. Men jag hann träffa så mycket folk som jag inte sett på evigheter. Det är sannerligen ett socialt projekt att gå på bokmässan. Nu är det år tills nästa gång så det är bara att ladda! Och tack till sjukdomsgudarna att jag fick vara frisk (hade gruvat mig lite innan att jag skulle bli sjuk och missa hela spektaklet)!
Nu tycker jag att ni ska lyssna på Bokpuffens inläsning av inledningen på Funkes bok Reckless:
Reckless
av Cornelia Funke
Ladda hem (Högerklicka, välj "spara som")
/AnnaJ
Sen avslutade jag med att yra omkring nere bland montrarna och trots att jag såg Liv Strömquist på nära håll så blev jag stressad och gick ifrån den långa signeringskön utan en signering och inte hann jag köpa alla böcker jag drömt om och det blev liksom en känsla av att jag missat något. Så gick jag dit igen i söndags och inte fick jag köpt så mycket då heller. Men jag hann träffa så mycket folk som jag inte sett på evigheter. Det är sannerligen ett socialt projekt att gå på bokmässan. Nu är det år tills nästa gång så det är bara att ladda! Och tack till sjukdomsgudarna att jag fick vara frisk (hade gruvat mig lite innan att jag skulle bli sjuk och missa hela spektaklet)!
Nu tycker jag att ni ska lyssna på Bokpuffens inläsning av inledningen på Funkes bok Reckless:
av Cornelia Funke
Något Är fel med ljudet!
Ladda hem (Högerklicka, välj "spara som")
/AnnaJ
torsdag 22 september 2011
Vithetens hegemoni
Vithetens hegemoni är en antologi med åtta texter av feministen Sara Ahmed. Den innehåller reflektioner om vithet och rasism. Såväl i vardagslivet som i den inneboende kulturen i olika institutioner. Hon utgår från sin erfarenhet av att bo och röra sig i en vit värld som själv varandes en icke-vit kropp.Författaren vill beskriva vad den institutionella vitheten gör. Hon säger att vi, och våra kroppar, präglas av postkoloniala och imperalistiska arv. Vitheten är resultatet av en rasifiering som skapar ramar för vad olika kroppar tillåts göra.
Det här är ingen lättläst bok, författaren varvar teoretiska avsnitt med personliga skildringar av hur den vita makten drabbar henne själv, och hur hon gör motstånd. Men hennes slutsatser är skarpsinniga, originella och utmanande för en vit västerländsk publik.
En av Sara Ahmeds centrala tankar är att vitheten lyckas bibehålla sin överhöghet också genom mångkulturella projekt, mångfaldssträvanden och antirasistiska program. Vita personer lyckas placera sig själva i centrum även när de är kritiska till sin vithet, och dessa aktioner används för att skapa en positiv vit identitet som får de vita att må bra. Tex kan en mångfaldsplan hindra oss att se konsekvenserna av rasism, menar hon. Den kan tom dölja problemen och ge sken av att de har blivit lösta.
Sara Ahmed som själv har en pakistansk far och brittisk mor är professor i Race and Cultural Studies vid ett engelskt universitet. Det här är den första av hennes böcker som har getts ut på svenska.
Låna boken i Gotlib.
/leif
Etiketter:
Mångkulturalism,
rasism,
Sara Ahmed,
Vithetens hegemoni
onsdag 21 september 2011
Var med i vår virtuella bilderbokcirkel
Vi startar med Snäll av Gro Dahle den 3 oktober klockan 17.00. Vad som behövs för att du skall kunna vara med är att du skaffar dig en användare på bokcirkel.se och sedan anmäler dig till vår bilderbokcirkel som finns här. Den 3 oktober möts vi där i en chatt där vi delar våra tankar om boken.Tanken med cirkeln är att sätta fokus på senare års överraskande bilderboksutgivning som tar upp tunga ämnen och vänder sig till lite äldre barn. Om man inte riktigt vet hur man skall närma sig boken så har jag några förslag på frågor man kan utgå ifrån: Vad tycker du om historien? Diskutera olika kvalitéer i illustrationerna som perspektiv, färgsättning och orginalitet. Hur märker man att det här är en bok från vår tid? Hur är det med genusperspektivet? Vem vänder sig boken till och tror du att den fungerar för sin målgrupp?
-Vi fortsätter bokcirkeln med: Pang! av Håkan Jaensson och Kenneth Andersson 7 november klockan 17.00 och Lägret av Oscar K och Dorte Karrebaek 5 december klockan 17.00
/Karin
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)