onsdag 6 juli 2011

Sommmaruppehåll och semester






Nu när sommaren är i full gång går vi på halvfart med semestrar och allt. Därför tar vi ett litet sommaruppehåll, men är tillbaka igen vecka 32. Det gör även Veckans fråga som ni förstår, här kommer resultaten av förra veckans undersökning: Vad passar särskilt bra att läsa under sommaren? Där vann deckare och tidskrifter med knapp marginal över klassiker, fantasy och böcker som utspelar sig under sommaren. Själv har jag ambitionen att läsa klassiker i sommar, men kommer förmodligen att bryta av med någon dystopi emellanåt.


Pocket är ju ett väldigt tacksamt format under sommaren, och därför passar jag på att tipsa om fyra läsvärda sommarpocket som finns här i Gamlestaden. När det gäller dystopier så är väl Vägen av Cormac McCarthy den bästa? Passar utmärkt med askfylld luft utan ljusning som kontrast mot sommarens sol och bad. Vill man ha lite mer lättviktig katastrof så kan man satsa på Stephenie Meyers sci fi bok Genom dina ögon. Där är det utomjordingar som tagit över mänskligheten, men också kärlek och spänning. Sen tycker jag att det är angenämt att läsa om andra tider, går ju hur bra som helst oberoende av årstid, men när jag nu ändå har Sarah Waters Ficktjuven här så måste jag ju passa på: lesbisk kärlek, 1800-talets London, överklass v.s. underklass etc. OMG! Och avsluta gärna med Haruki Murakamis Kafka på stranden för att det är en jäkligt bra bok helt enkelt! Skönt med pocket, undantaget Vägen så är dessa böcker ganska tjocka, så då kan du ju rymma både en och två i strandväskan.


Trevlig sommar!


/AnnaJ (& resten av gänget)

Inga kommentarer: