måndag 9 februari 2009

Deckarstafetten fortsätter!

Här kommer den spännande fortsättningen på deckarstafetten, denna gång från Martinaskolan.









Klass 5 Martinaskolan kapitel 3

Just när de håller på att bli upptäckta får Achmed en listig idé. Achmed är ganska smart när det kommer till svåra situationer. Han kastar iväg en tjock gren och hunden Dino springer iväg efter den. Mannen ropar på sin hund och går efter hunden. Pust, nu var de räddade i sista sekunden.

– Vilken bra idé, vad fick du den ifrån? frågar Eva när mannen och hunden kommit en bra bit ifrån dem.
– Öh, jag vet inte, den bara kom, svarar Achmed och känner att han rodnar lite grann när Eva fortsätter att titta på honom.
– Okej, nu är dom borta, viskar Pelle. Eva, jag och de andra tycker att det är bäst om du går hem nu. Att stanna kvar här kan vara farligt för dig eftersom du är tjej, säger Pelle.

Eva blir upprörd och säjer att hon inte alls behöver gå hem bara för att hon är en tjej. Till slut blir hon riktig arg på dem och skriker mot dem att de är taskiga och egoister. Hon springer ifrån dem ner mot spårvagnen. Efter en kort stund får hon ett sms där det står: Va, så himla sur då, vi säger bara sanningen. Du är tjej. Du är feg. När Eva läst sms:et känner hon att hon blir ännu argare, nu är hon så förbannad så det känns som hon ska koka över. Hon sätter sig vid spårvagnshållplatsen och försöker lugna ner sig själv. Efter en stund bestämmer hon sig för att åka hem till sin pappa. Hennes föräldrar är skilda och hennes pappa bor inte långt från Kortedala torg. Hennes pappa är bra på att lyssna på henne när hon är upprörd och just nu känner hon att hon längtar efter honom. Hon ringer till honom och säger att hon är på väg hem till honom. Han hör att hon är upprörd men frågar inget utan säger till henne att skynda sig hem till honom.

När Eva kommer in i svalen trycker hon på hissknappen och när den kommer fram stiger hon in i hissen. Det står någon i hissen men hon bryr sig inte om att titta på personen . Hon fortfarande är arg och sårad över vad de sade till henne. Eva tittar på sig själv i spegeln. Hon ser hemsk ut, ansiktet är svullet och rött eftersom hon gråtit. Genom spegelbilden ser hon vem det är som befinner sig i hissen. Det är den svartklädde mannen. Eva känner att allt börjar snurra runt omkring henne, hon ramlar ner på hissgolvet och drar sig själv mot hörnet och börjar gråta helt hysteriskt. Mannen säger ingenting till en början men efter en stund går han fram emot henne och böjer sig ner och frågar varför hon är så rädd. Eva får inte fram ett ljud, hon fortsätter att gråta.

– Men kära lilla du, vad tror du att jag ska göra med dig, döda dig, eller? säger mannen med en mjuk och lugn röst. Efter en stund vågar Eva titta upp på mannen. Hon berättar för honom att hon vet vem han är och att hon tillsammans med sina kamrater har spionerat på honom. Hon berättar också att hon är arg på sina kamrater och att de är dumma i huvudet och att hon inte bryr sig om dem längre.
- Bor du här? frågar mannen .
– Min pappa bor här och jag brukar vara hos honom varannan vecka, svarar Eva.


Mannen ler mot henne och frågar om hon vill följa med hem till honom och dricka en kopp te och så kan de prata om allt det hemska som hänt idag. Eva tänker efter en stund, hon vet mycket väl att man inte ska följa med främmande män hem men av någon konstig anledning följer hon med honom. Den svartklädde mannen öppnar dörren och ber om ursäkt för att det är lite stökigt hemma. Han ber henne sätta sig ner i soffan och känna sig som hemma. Eva sätter sig ner och känner att hon mår mycket bättre nu. Mannen ler mot henne sedan går han in i köket och skramlar med koppar och i en blixtsnabb rörelse häller han ner något pulver i en av kopparna. Sedan går han ut till rummet där Eva sitter och väntar.


– Kära du, vad heter du förresten och hur gammal är du? säger mannen.
– Jag heter Eva och är 15 år, säger Eva . Och vad heter du och hur gammal är du?
– Jag heter Mikael och är 30år, svarar mannen. Kan du berätta allt för mig igen det var lite svårt att förstå allt du sa där ute i hissen?


Eva berättar allt, allt bara rinner ur henne. Efter en stund känner hon att hon börjar må lite konstig. Mannen lyssnar på allt hon berättar och när hon har pratat färdigt, ler han emot henne och säger att vill be henne om en sak.

– Vänta lite, säger Eva jag skall bara hämta ett glas kallt vatten.

När Eva kommer in i köket ser hon att en lista som sitter fast på kylskåpet. Den liknar den lista som de hittade i väskan på Kortedala torg . Hon går fram och tittar närmare på listan. På listan finns namn och bilder på personer. Några namn är strukna. Eva får en chock när hon ser sitt eget namn och bild, men hennes namn är inte struket utan inringat.



Fortsättning följer...

Åldersöverskridande?

Det finns många riktigt bra ungdomsböcker som jag som vuxen (definitonsfråga förstås) läsare helt klart tycker är mer läsvärda, med mer innehåll och bättre språk än många vuxenböcker. Riktigt bra böcker är åldersöverskridande tycker jag. Men å andra sidan kanske åldern spelar större roll än vad jag tror. Vad tror du?

Gunnar Ardelius är en personlig favorit. Båda hans böcker: "Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket" (2006) och "När du blundar tittar jag" (2007) handlar om kärlek och relationer med komplikationer. I den senaste romanen möter man Harry, en tonårskille med frånvarande föräldrar - mamma ligger på psyket och pappa slänger in pengar genom brevinkastet. När Harrys stora kärlek Sally försvinner till Berlin blir tillvaron tuff. Ardelius skriver med ett poetiskt språk och tecknar en fin bild av en känslig kille. Trots tunga toner är boken faktiskt rolig och ganska galen. Rekommenderas!
/malin

Se om "Jag behöver dig mer än jag älskar dig (...)" finns inne i Gotlib
Se om "När du blundar tittar jag" finns inne i Gotlib

torsdag 5 februari 2009

Biblioteksdrömmar-drömbibliotek?

När Kortedala bibliotek invigdes för snart 50-år sedan, oktober 1959, var det Sveriges modernaste och största stadsdelsbibliotek, så märkvärdigt att ritningarna på begäran skickades till UNESCO för att bli en förebild i hela världen. Mer om detta kommer snart i denna blogg. Gamlestadens bibliotek invigdes året därpå och var det första med skivavlyssning.
Men mycket vatten har runnit i Fattighusån sedan dess, som dåvarande stadsbibliotekarie Möhlenbrock brukade säga.
Om, eller snarare när, det blir läge att tänka nytt, tänka stort, nu när stadsdelen expanderar och Gamlestaden förtätas och blir ett centrum för såväl handel som resande så finns här inspiration.
Kolla alla dessa nya bibliotek!
"Norsk biblioteksförening lanserar ett bildspel med foton på nya bibliotek i Norden och Europa, som är tänkt att fungera som inspiration för bibliotek som i samarbete med politiker och arkitekter planerar att bygga nytt. Man vill också ha fler bidrag till bildspelet, som licensieras under en Creative Commons-licens.
Samtidigt vill man ge pressen tillgång till ett bildmaterial från biblioteken, som är mer inspirerat än det som brukar användas. "
Länk till bilderna >>Länk direkt till bildspelet >>

Den svenska delegationen är åter på plats i vardagen.

Jag trodde vi lämnade vintern när vi igår for hem från Norge, men snön den singlade lika vackert och fridfullt här. Dock var det inte -12. Idag är Göteborg lika grått som vanligt och vinterkänslan är ett minne blott.

I Norge, närmare bestämt i det lilla samhället Sorumsand några mil utanför Oslo, har vi träffat andra personer från sju europeiska länder som arbetar med vuxenutbildning i någon form. Resan var ett utbyte inom eu-projektet Creative Approaches to Intercultural Competence (CAIC). (Läs mer om projektet i tidigare inlägg, som du hittar under caic.)

De fem dagarna på norsk landsbygd i kombination med intressanta möten och människor har väckt nya funderingar kring kulturmöten och integration. När många nationaliteter möts blir det tydligt vad vi lyfter fram från olika kulturer, ofta handlar det om mat. Som vegan blir det lite förvirrande för varken köttbullar eller julskinka står på mitt matbord. Däremot falafel, tofu och coscos och det är inte så svenskt eller jo... för en svensk vegan. Vad är det egentligen som avgör att man är det ena eller det andra, svensk, norsk, turk, kines eller..? Är inte huvudsaken frågan om att känna sig som en del av ett samhälle? För mig handlar integration om demokrati, och demokrati om delaktighet, och delaktighet handlar om att behärska språket. Så enligt min logik är alltså språket vägen till integration, med eller utan sill. Och då förstår ni säkert vart jag vill komma. Till biblioteket så klart!

/Anna

onsdag 4 februari 2009

Kortedalabornas kärleksdikter

Bär du på en kärleksdikt och vill dela med dig av den? Kom och lämna in den till oss i expeditionen på Kortedala bibliotek eller mejla till kortedala.bibliotek@kortedala.goteborg.se. Vi samlar nu in Kortedalabornas egna kärleksdikter till en utställning inför Alla hjärtans dag.

För info - ring 3653085


tisdag 3 februari 2009

Flicka möter pojke


"Nu ska jag berätta om när jag var flicka, säger farfar.", så inleds Flicka möter pojke av den skotska författarinnan Ali Smith.
Romanen ingår i ett världsomspännande projekt, i mer än 35 länder ges verk ut av författare som har valt en myt som de återberättar i en modern, personlig tappning. Här är det en omarbetning av en av Ovidius förvandlingsmyter i "Metamorfoser" nämligen Iphismyten: En flicka uppfostras som pojke och blir förlovad med sin väninna. Efter att ha beklagat sig för gudarna förvandlas hon till en riktig man så att äktenskapet skall kunna fullbordas.
Smith gör om historien till två gränsöverskridande kärlekshistorier i nutid. Könen är utbytbara. Allt flyter, allting rör sig: identiteter, kärlekar, historier - Allt är förvandlingar.
Det är också en berättelse om syskonskap. Båda systrarna, Imogen och Anthea, arbetar på ett multinationellt storföretag, Pure, som säljer vatten på flaska och som inte ser tillgången på vatten som en mänsklig rättighet utan som en handelsvara, och det enda som räknas är pengar och marknadsföring.
En dag ser Anthea den vackraste pojke hon någonsin sett klottra protester på Pures skyltar. Naturligtvis blir de förälskade i varandra - men han visar sig vara en flicka. De förenas och tillsammans blir dom den sanna rebellen.
Boken har ett starkt ekologiskt, queeerfeministiskt och anti-kapitalistiskt budskap, och det är litterärt skickligt gestaltad samhällskritik.
På svenska finns sedan tidigare, av Ali Smith, den prisbelönta Jag är allt du drömt.
Se om Flicka möter pojke finns inne i Gotlib
Se om Jag är allt du drömt finns inne i Gotlib
/leif

måndag 2 februari 2009

Det dom inte sa


”Man föds inte till kvinna, man blir det.” sa Simone Beauvoir. Inte heller föds man till feminist. I Det dom inte sa :om hur jag blev feminist berättar Lisa Lindén, utifrån sina erfarenheter, om sin väg till att bli feminist.
Boken är tänkt för ungdomar från femtonårsåldern och uppåt och det är en introduktion till feministiska frågor. Varje kapitel inleds fyndigt med ett låtcitat och texten lättas ibland upp av svartvita bilder.
T ex så inleds kapitel 16 så här:
Stupid girl
What happened to the dream of a girl president?
She´s dancing in the video next to 50 cent.
Pink
Det är lättillgängligt, lättfattligt och överskådligt utan att det blir för tunt.
Hon inleder med att beskriva hur feminister framställs i massmedia och fortsätter sedan med att berätta om sin uppväxt. Lisa Lindén berättar om hur hennes föräldrar, ofta inte medvetet, behandlade henne och hennes syskon olika pg a kön.
Författaren använder verkligheten som omger henne för att visa på bristen på jämställdhet i samhället. Det finns också ett avsnitt med feminismens historia och hon förklarar viktiga begrepp. Hon redogör också för de olika härskarteknikerna.
Syftet med boken är att väcka engagemang och att få oss att inse vad feminism egentligen handlar om.
Avslutningsvis citerar jag baksidestexten:
”Vad är det som gör att duschgelé för killar marknadsförs med bilar och segling medan duschgelé för tjejer marknadsförs med en leende kvinna som tvålar in sin kropp? Vad är det som gör att man som tjej ibland kan känna att man har en lapp i pannan där det står: "Stör mig!" eller ”Rör mig!"
Se om boken finns inne i Gotlib
/leif