måndag 30 mars 2009

Konsten att vara snäll




Konsten att vara snäll av Stefan Einhorn kom ut 2005. Jag har i helgen lyssnat på den som ljudbok, förnämligt inläst av författaren själv.
Ordet snäll förknippas ofta med dumhet, naivitet, mesighet och en oförmåga att försvara sig själv och andra.
Einhorn menar tvärtom att snällhet är att ständigt visa omtanke om sina medmänniskor, och det är enligt honom det finaste man kan göra.
Dessutom hävdar han att snällhet är den enskilt viktigaste faktorn för framgång i livet såväl för individer som för kollektiv. Om vi handlar gott mot andra så kan vi inte undgå att göra gott för oss själva med.
Men det är inte alldeles oproblematiskt att vara en god medmänniska, det finns motkrafter och fallgropar. Att inte stå för sina värderingar eller att inte säga ifrån om någon gör något orätt är en falsk snällhet.
Äkta snällhet är däremot att använda sitt förnuft och att omsätta sina tankar i konkret handling. Det gäller att visa empati med sina medmänniskor och att försöka förstå hur de vill bli bemötta, och sedan bemöta dem så.
Författaren tar vetenskapliga försök som exempel på att det är lönsamt att vara snäll. Han menar också att goda handlingar sprider sig likt ringar i vattnet.
Slutligen kommer han med en hel del tips om vi hur kan utveckla vår empatiska förmåga i ett livslångt lärande, och om hur vi kan använda snällhet för att få framgång i livet.
Stefan Einhorn är professor och överläkare och har också skrivit flera böcker inom medicin och religionsfilosofi, samt Den sjunde dagen som är en skönlitterär berättelse.
Låna Konsten att vara snäll i Gotlib

/leif

söndag 29 mars 2009

Genmanipulerat

Tänk dig att du tror att du ska hälsa på dina föräldrar över helgen men när du kommer hem är mamma och pappa är borta, din syster är hur skum som helst och du har världens huvudvärk. Detta händer Liam Connor. Han går på en internatskola och tror sig vara en helt vanlig kille med ett helt normalt liv. Men när hans grannar och skolkamrater inte längre känner igen honom förstår han att allt inte är som det ska. Detta är en mycket spännande bok med många tankenötter (ibland kanske lite för många kan jag dock tycka), lite matrixinfluenser (läskiga män i kostym som heter mr Smith) och mycket spänning. Ett ruggigt framtidsscenario där genmanipulation och kontroll är nyckelbegrepp. Spännande. Läs Raderad av Nick Gifford.

För den som vill ha mer i samma anda kan jag även rekommendera Margaret Atwoods Oryx och Crake - en gastkramande berättelse om kloning och människans lägsta natur. Fruktansvärd och bra. En av mina störrre läsupplevelser.

Även Never let me go av Kazuo Ishiguro rör sig kring temat genmanipulation och också denna berättelse handlar om livet på en internatskola, om de tre vännerna Kathy, Tommy och Ruth och deras relationer. Men när Kathy ser tillbaka på sin uppväxt börjar hon minnas underliga saker. En ruggig historia som handlar om genmanipulation - men även vackert om vänskap.
/malin

fredag 27 mars 2009

Från singel till självbo


Författaren och journalisten Kicki Biärsjö debuterar med boken Från singel till självbo som handlar om att leva ensam för att man själv har valt det, och att vara tillfreds med det. Ordet självbo har hon själv hittat på.
Normen om tvåsamheten som det normala, rätta sättet att leva är mycket inrutad i oss. Som singel ses man som misslyckad, som någon det är synd om. Man får inte var med på fester och middagar för att bara par är välkomna.
Boken handlar om Biärsjös egna personliga erfarenheter. Förr var hon en olycklig ensamstående som skämdes för sin ensamhet och som var inriktad på att försöka hitta en partner. Hon drömde då om att skaffa man och barn och trodde att hon på så sätt skulle bli normal och därmed lycklig.
Hon har genomgått en lång, och bitvis svår, utvecklingsprocess där hon bl a genom att gå i terapi har kommit till insikt om att hon inte behöver en livskamrat för att vara en hel människa.
Innan försökte hon anpassa sig och uppträda på ett sätt som hon trodde att männen ville. Nu koncentrerar hon sig istället på att vara och leva på det sätt som hon själv vill.
Trots att 40 % av hushållen i Sverige är enpersonshushåll, i storstäderna är det tom sextio procent som är singlar, så ses tvåsamheten fortfarande av många som det enda riktiga sättet att leva.
Den här boken kan vara ett stöd för dem som väljer en annan väg. Man behöver inte leva i en parrelation eller skaffa barn, bara för att det är den gängse samhällsnormen. Man kan leva som man själv vill, och ändå känna att man duger.
Låna Från singel till självbo i Gotlib
/leif

torsdag 26 mars 2009

492 överlevnadstips i lågkonjunkturen

Tack för att jag får vara med som gästbloggare. Häromdagen lånade jag boken 492 överlevnadstips för små företag i lågkonjunkturKortedala bibliotek. Författaren, Stefan Ekberg, som driver förlaget Redaktionen, behöver ingen reklam. Varför rekommendera boken då? Jo, för att jag mår bra när jag läser den. Den får mig att skratta, jag känner igen mig och inte minst mina kollegor, dessutom får jag många gratistips hur jag ska hålla humöret uppe. Alltså inte deppa i lågkonjunkturen, tänka positivt och förstås jobba ännu hårdare. Ett exempel:
”391 Om folk letar efter sätt att bli deprimerade får de gå någon annanstans än till din sajt (till kvällstidningarna och nyhetssändningarna). Din sajt ska vara en positiv plats nu. En pust av frisk luft för besökarna. Få ditt innehåll att vara positivt och bejakande nu. Hjälp besökarna med tips och råd om hur deras liv ska bli lättare och roligare (med din produkt i fokus, förstås)."
Ungefär så skulle det kunna se ut på ett biblioteks hemsida: Har du inte råd att köpa böcker? Kom till oss så får du låna gratis! Om vår besöksstatistik stiger får vi köpa ännu fler böcker som du hittar hos oss.
Kapitel 8 handlar om Internet och där hittade jag många tips hur man kan förbättra sin hemsida och sin blogg. Jag tycker om Stefans uttryck ”godis” som finns på vissa hemsidor.
Eftersom jag skriver mest om barnböcker, botaniserar jag ofta på barnbokförlagens hemsidor som jag tycker är tråkiga, utom några få. En av mina favoriter är Kabusas hemsida. Där är godiset Kate DiCamillos sida där man hittar diskussionsfrågor till hennes böcker. Ja, det är lite gömt, men väldigt bra för dem som vill jobba med texterna i skolan. Och Edward Tulanes fantastiska resa är en av mina absolut bästa favoriter.
Maria

Litteraturdagar i Mariehamn

I helgen som gick var vi några gamla och några unga som åkte till Åland och närmare bestämt till den årligen återkommande litteraturfestivalen på biblioteket i Mariehamn. I år var det sjuttonde gången evenemanget hölls och har sedan dess start 1992 vuxit och blivit en väl etablerad begivenhet. För mig var det dock andra gången men definitivt inte den sista. Under helgen bjöds det på nordiska författare, uppläsningar och samtal kring årets tema som var kropp. Kroppen i litteraturen, litteraturens kropp..? Det fanns fler höjdpunkter förra året då bland annat Hannele Mikaela Taivassalo som pratade om sin bok Fem knivar hade Andrej Krapl. Denna bladvändare har blivit en av mina favoriter med sitt poetiska språk och drömska huvudperson. Årets två dragplåster var Sofi Oksanen och Åsa Linderborg. Tyvärr ställde Linderborg in på grund av sjukdom och det blev helgens största besvikelse. Som kompensation lyssnade jag på hennes sommarprat som jag hade laddat min ipod med. Det kan du också göra på Sveriges Radios hemsida.

Oksanen var däremot på plats och pratade om sin nya roman Puhdistus som betyder rening. Vi som inte är finskspråkiga får hålla oss till 2010 då den svenska översättningen kommer. Romanen utspelar sig i Estland och handlar om sexuellt våld mot kvinnor som en del av krigssystemet. Grymt och otäckt men spännande. Tidigare har hon skrivit om ätstörningar i Stalins kossor och depression i Baby Jane. Trots att det inte är några lätta ämnen hon behandlar i sina böcker är de läsvärda. Jag tycker Baby Jane är bättre än Stalins kossor och om trenden fortsätter så ser jag verkligen fram emot 2010.

Vad var då helgens höjdpunkt? Sällskapet såklart!








/Anna

onsdag 25 mars 2009

Flickvännen



Det finns en stor fascination för yrkeskriminella och det skrivs mängder av böcker om dem. Flickvännen av Karolina Ramqvist är något så ovanligt som en roman om gangsterns flickvän. Den kriminella världen är exceptionellt maskulin, männen begår brott medan deras tjejer oroligt väntar hemma. Karin som huvudpersonen i boken heter tillbringar dagarna hemma i sitt fina, dyra hus med att städa, träna och att göra sig vacker.
I hennes tankar är hennes medelklassfamilj ständigt upptagna med att analysera hennes liv, som är en slags revolt mot hennes bakrund, och mot hennes överbeskyddande mamma. Hon intalar sig ständigt att hon själv har valt detta liv och att hon vill leva farligt. Ibland festar hon med andra flickvänner till medlemmar i hans gäng. De sniffar kokain, dricker vin och de frånvarande männen är centrum för deras samtal.
Men det är ett utsatt liv, när hennes man går ut genom dörren vet hon aldrig om han kommer att komma tillbaka. För att klara spänningen måste hon bli cyniker. I hemlighet äter hon p-piller fast hennes kille gärna vill ha barn. Det är en beskrivning av ett tragiskt liv. Hon har en stor ilska inom sig och man får känslan av att hon en dag kommer att tröttna och bryta upp från sin tillvaro.
Romanen är ett skickligt hantverk som lyckas skapa ett djupt porträtt av en kvinna som är uppseendeväckande ytlig.
Karolina Ramqvist har tidigare gett ut böckerna More fire, Nån där?: texter om framtidens kommunikation och När svenska pojkar började dansa. Hon medverkade även i antologin Fittstim.
Låna Flickvännen i
Gotlib.
/leif

tisdag 24 mars 2009

Årets ALMA-pris till Tamer Institute

2009 års ALMA-pris, det vill säga Litteraturpriset till Astrid Lindgrens minne, utdelas i år till den läsfrämjande organisationen Tamer Institute for Community Education med verksamhet på Gaza och Västbanken. Motiveringen lyder:

"Med uthållighet, mod och idérikedom har Tamerinstitutet under två decennier stimulerat palestinska barns och ungdomars läslust och kreativitet. Under svåra förhållanden bedriver man ett läsfrämjande arbete av osedvanlig bredd och mångsidighet. I Astrid Lindgrens anda ser Tamerinstitutet ordets makt och bokens, berättelsens och fantasins kraft som viktiga nycklar till livsmod, självkänsla och tolerans."

Mer information finner du på ALMAs hemsida.
Se även Tamer Institute.

Föreningen Bibliotek i Samhälle (BiS) har understött årets ALMA-pristagare och i det kommande numret av tidskriften, nr 1(09) kommer man att kunna läsa om Tamer Institute. Diskussionslistan Biblist har i ett utskick lämnat ett smakprov ur den kommande artikeln av Britt Isaksson:

"Tamer Institute ligger mitt i Ramallahs nerslitna kommersiella centrum bland småaffärer, utan skylt, med en smal dörr in till barnbiblioteket i nedervåningen och forskning, förlag, kontor och datorer ovanpå. Trångt, vänligt och välorganiserat mitt i röran med affischer, broschyrer, klistermärken och mängder av böcker inför årets läskampanj som alltid kulminerar i april med National Reading Week. I år med mottot ’One People One Story’ Detta obemärkta läge räddade nog Tamer från den förstörelse som drabbat Ramallahs övriga institutioner av israelisk militär från och till sedan 2000. Men man vill gärna få större svängrum och har ett löfte om ett renoverat k-märkt hus av Ramallah stad. När det nu kan infrias."

I samma Biblist-utskick ges även följande lästips:

www.children-literature.edu.ps
- Sven Hallonsten i bis 2007:3 samt artiklar i 2007:1 & 2
- Britt Isaksson. Reading for Life .Sida Evaluation 04/26
Reading for life under occupation. Impact Assessment Diakonia 2008(ej publ.)
- Britt Isaksson. "Barnböcker under belägring" Opsis 2004:2
- Ulla Lundqvist. Pippi i Palestina. bis 2002:2
Artiklarna i bis kan läsas på nätet.www.foreningenbis.org/tidskr.html