fredag 29 januari 2010

Hjärnsubstans och 1800-tals romantik

Seth Grahame-Smithhar har gjort en experimentell version av Jane Austens klassiska verk Stolthet och fördom som heter Stolthet och fördom och zombier. Boken är precis som titeln antyder en blandning av ruttnande lik och 1800-tals romantik.

I den lilla lugna staden Meryton bryts stillheten en dag och de döda återvänder ifrån sina gravar. Systrarna Bennet beslutar sig för att utrota de blodtörstande zombierna, men kärlek och hjärtesorg distraherar kampen såklart. Hur ska det gå??? Boken är läsvärd men inte den mest fantastiska jag läst. Idén är kul och den är rikligt pepprad av humor men framförallt coola ninjafajtande kvinnor. Jag kan också lova, utan att avslöja för mycket att även zombier kan vara veganer. Visst låter det lovande?

/Anna

3 kommentarer:

Anonym sa...

fyndig rubrik :)

Gullan sa...

Jag gillade verkligen den här boken, vilket till viss del överraskade mig då jag är ett stort fan av Stolthet och fördom (både bok och filmatiseringarna). Jag skrattade högt på flera ställen, gillade att i den här världen finns det chans för kvinnorna att vara egenförsörjande som slagskämpar. Ska nu läsa Sense and senibility and seamonsters. Har inte hört så mycket om den än, ska bli intressant.

Anna sa...

Ja Sense and Sensibility and Sea Monsters verkar spännande. Det går att läsa om den på Wikipedia.