onsdag 16 februari 2011

God uppföljare


För att vara en uppföljare håller Titti Knutssons Kampen god kvalitet. Kampen är fortsättningen på Muren som jag tidigare bloggat om. Berättelsen utspelar sig i ett fiktivt land där krokodiler och gnagare slåss om utrymmet. Krokodilerna med stora ekonomiska och militära resurser har infört en blockad mot gnagarna som lever i misär. Hatet är starkt på båda sidorna. Två barn på var sin sida muren hyser kärlek till en häst. Vid en militär sammandrabbning tvingas de alla att fly. Hästen och de två barnen, Peter och Sofia, gömmer sig i en grotta. I Kampen tar berättelsen vid i grottan efter attentatet. Här får man följa Peter och Sofias flykt undan upptäkt, bomber och orkanvindar i skogen. Sofias landsmän gömmer sig också i skogen efter att ha fått sin by förstörd. Barnens kamp för fred och rättvisa går som en röd tråd genom berättelsen. Jag saknar flytet i berättelsen inledningsvis. De korta kapitlen som utgör de olika barnens röster är till en början lite hackiga. Men det tar sig och blir rytmiskt och spännande. Slutet är gott om än kanske en aning pomöst. Har inte riktigt bestämt mig för om jag tycker det är bra eller dåligt. Det är hur som helst en fin skildring av vänskapsband och fredskamp som borde passa bra som diskussionsunderlag i skolan. Fina omslag är det också tycker jag.
/malin

Inga kommentarer: