torsdag 15 december 2011

Törnrosa och Ek

Puh! Jag var helt säker på att det skulle vara omöjligt att få biljetter, men det var det inte! Vi kunde till och med smyga till oss bättre platser. Äntligen har jag fått se Mats Eks tolkning av Törnrosa. Fram till 29 december dansas den alltså av Göteborgsoperans balett till Tjajkovskijs klassiska musik - framförd av Göteborgsoperans orkester. Oh det var så mäktigt med orkestern nere i orkesterdiket och hur musiken fyllde upp salen och nere på scenen (vi satt på 3:e parkett) flög dansarna fram. Att människokroppen är kapabel till sådana rörelser? Efter 2 timmar och 15 minuter så kändes det dock som det mest naturliga rörelsemönstret i världen och jag ville dansa fram över gatorna, vilket resulterade i några krumma tafatta steg och en sträckning i benet. Nåväl, inspirerande var det hur som helst.

I Mats Eks tolkning av Törnrosa är prinsessan en modern ung flicka med medelklassföräldrar och den 100-åriga sömnen från sagan utgörs här av drogrus. Sticket på nålen är den första sprutinjektionen. De goda feerna utgör en kommersialismens lockelse och Ek får in en hel del samhällskritik i sitt verk (allt detta med kommersialismen och det förstod jag inte under stunden utan har läst mig till senare, då var jag så uppe i dansen). Törnrosa har sina allvarligare undertoner men jag slås mest över det humoristiska uttrycket i dansen. Allra mest gillar jag hur den nervöse pappan i väntningsrummet på BB får gestaltas av "kopior" som utgör en exakt likadan "krabbvandring" över golvet.

Mats Ek är koreografen med ett säreget uttryck vars koreografier dansas över hela världen. I år kom det dessutom ut en fantastisk fotobok, Mats Ek av Lesley Leslie-Spinks och Margareta Sörenson, vilken följer Mats Ek och hans konstnärsskap. Om du vill veta mer om Mats Ek och se på bilder av danser som Törnrosa, Carmen eller Svansjön så ska du låna denna bok, som även innehåller en DVD med verket Gammal och dörr. Om du vill få en upplevelse över det vanliga så kan jag starkt rekommendera att du ser någon av hans koreografier (till exempel på Göteborgsoperan innan året är slut)...

Här kommer ett liten smakprov:




/AnnaJ

Inga kommentarer: